AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.745

116 som går ojämt när den blir varm!

Har haft av toppen och konstaterat att inget ser fel ut där, har slipat in ventiler och sätena så dom är hundra täta.

Bilen går ganska bra när den är kall men så fort den blir varm så börjar den gå och missa.

När man kör med den så går det precis som vilken 116 som helst men när du stannar så börjar den och missa!

Tacksam för tips!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkoder?

Live-data med input från olika givare och värden från motorn och alla dess givare mm?

Övrig felsökning som är gjord?

Kom felet plötsligt?
Något speciellt som hänt i anslutning till innan felet kom?

Hur långt har bilen gått?
Är stiften fräscha och av rätt typ?

Är bilen trimmad/modifierad?

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Inga felkoder!

Satt tryck i 2:ans cyl med 10kg och det är tätt!

Bilen är original!

18 000mil!

Stiften är fina och original!

Kamaxel givaren har det blivit felkod på när vi hållit på och tagit komp prov och fixat lite med allt möjligt, släckt den och den kommer inte tillbaka!

Framför 1:ans tändstifts hål finns ett lite hål som det kommer typ oljetryck upp ur, blåser man försiktigt i det hålet så bubblar det i variabla kamdreven!

Satt dit NYA lyftare nu och hjälper inte!
2fb2 den felkoden får jag upp nu, man kan inte läsa ut vad det är!
Hej,

Jag vet inte hur bromsservot på en modern bil får sitt vakuum, men problemet torde röra sig i detta område.

BMW Code: 2FB2
2FB2 - DME: Suction-jet pump for brake booster

Om det fortfarande handlar om ett undertryck som byggs upp med hjälp av insuget på motorn, kanske ditt rubricerad problem kan härledas till tjuvluft? Bara ett förslag.

/Lennart
Har sprutat startgas över allt och det händer inget!
Det där med startgas har nog många före dig provat förgäves. Metoden verkar i teorin vara bra, men den tycks väldigt sällan resultera i praktiken. Jag antar att det beror på att läckan måste vara rejält stor för att startgas skall märkas på motorgången.

Å andra sidan har jag inte fler förslag än att göra en väldigt noggrann besiktning av slangar och skarvar. Och att kanske prova en annan diagnos-utrustning. Värme kan ju få olika givare att fela.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad hände med live-data-värdena när du sprayade startgas?

Att få förändring i motorgången med startgas, som är märkbar utan diagnosuppkoppling med live-data är nästan meningslöst på moderna motorer som kompenserar mängder av värden i motorstyrningen om något är knas...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det händer inget med live-datan när jag sprayar heller!

Funderar lite på kammdreven men skulle det vara fel på dom så borde man få en fel kod på det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.