|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen Köpt på mig en E46 som är tänkt att brukas som andrabil, skapligt bra objekt som jag tänkt kosta på lite och ha ett tag. Lite sedvanlig rost och klonk o skrammel från lite varstans. Tog första taget i helgen och tog ner hela bakvagnen samt kardan och byte samtliga 7st bussningar på bakvagnsbryggan (2, 4, 7, 9). Samtliga bussningar såg bra ut, trotts sina 22k mil. Dock inte alls nöjd!! Finns fortfarande ett störande klonk när man snabbt spänner upp drivlinan från stillastående. Uppstår också vid snabb frikoppling på lågväxtare med gaspådrag. Ljudet kan beskrivas som att någon slår en mjuk gummiklubba i golvet bak kring området kring diffen. Stödlager och Hardy inspekterade i samband med bussningsbytet. Är det oljud från själva diffen? Koppling/svänghjul? | |
|
Länk till bussningar från Realoem Länk |
|
| Har du kollat drivaxlar, handbromsfästen, avgasfästen? | |
|
Bussningen som håller i "locket" till diffen - bytte du det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har du kollat bärarmsbussningarna bak? Nr 4 på denna bild: Länk Om du rev hela bakvagnen kanske du redan demonterat armen. Jag lossade denna och ändrade hela hjulinställningen så bäst att markera upp vart själva fästet (18) sitter innan man river ner det. |
|
|
Drivaxlar är delvis kontrollerade i samband med bussningsbytet, då dessa behövde demonteras. Inga glapp i lederna vad jag kunde känna, dock bara känt med handkraft utan någon belastning. Finns det någon bra metod för att kontrollera dessa monterade på bilen? Handbromsfästen låter intressant, nåt tips på hur man kontrollerar dessa? Backarna byttes då bakvagnen togs ner, även vajrarna lossades. Bussningen som håller diffen i bakkant och som sitter på locket byttes. Antar att vi talar om nr 9 i sprängskissen? Länk Den bussningen var nog i sämst skick av samtliga bussningar. Har nu även upptäckt att det uppstår en kraftig metallisk smäll vid hårdväxling från 1an till 2an. |
|
|
Glömde Avgasfästen, dessa lossades i samband med bussningsbytet, utan att jag såg några direkta defekter. Tackar för era svar. |
|
| Klonkande är ibland väldigt mystiskt och svårt att hitta. Har något klonkande på min 328 som endast uppenbarar sig efter att man har backat eller "coastat". Annars klonkar det inte genom att bara släppa upp gasen/gasa ett par gånger. Börjar fundera på om det är självaste drivlinan som är orsaken, något/några drev någonstans. Hissade upp bilen och vred fram och tillbaka på kardanaxeln och man hörde ett tydligt klonkande. Inspekterade kronhjulet när jag bytta olja i diffen men kuggen där såg iaf bra ut. Ska leta vidare vid tillfälle. | |
| hade att det klonkade i vad jag tyckte lät var bakaxeln var handbromsbacken | |
| På min har minst ett fäste till bakvagnsbryggan lossat. Smäller rätt bra vid växling framför allt på de lägre växlarna. Kollade du golvet där bryggan är bultad innan du satte tillbaka ? Vill gärna spricka där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.