|
|
|
|---|---|
| Jag har en 535 d-05 när jag inte kört bilen på några dagar, och sen ska köra den igen, när jag då vrider på nyckeln till tändnings läge då komme de ett rött kugghjul i displayen fram, alltså varning för växellådan, startar jag då och lägger i växeln då rycker de till när växeln går i, kör jag då bilen då orkar den ingenting och växlar inte, stannar jag då och lägger av bilen och startar igen då är detta borta, är de någon mera som har haft samma problem? detta händer även om jag har full laddat batteri, har batteriet dålig spänning kan de bli konstiga varningar också, tacksam för tips om någon haft likande fel. | |
|
Hej, Beteendet borde bero på att växellådan går i s k nödläge och får en väldigt begränsad funktionalitet. Men det faktum att den blir normal efter omstart, tolkar jag som att det trots allt handlar om batteriet. En för låg spänning vid start triggar lådans nödläge och efter en stunds generator - laddning har spänningen åtminstone - och, som det verkar - tillfälligt kommit över de tröskelvärde som löser ut nödläget, så att bilen blir normal igen efter en omedelbar omstart. Svagt batteri, är mitt tips. Så svagt, att det inte tar laddning ordentligt, d v s det är slut. /Lennart Edit: Tjuvström, d v s att någonting drar ur batteriet när bilen står, kan också vara ett tema. Men har det fått pågå under längre tid, har batteriet säkert skadats permanent. Misstänker du tjuvström, bör du naturligtvis kolla upp det. |
|
| Tack för ditt svar, mitt batteri är två år gammalt, jag tycker inte de ska vara slut, men jag ska absolut kolla de. | |
|
Batterier dör nog oftare av hur de behandlas än av ren ålder. Stor batterianvändning, påfrestande körprofil med korta sträckor och/eller något som drar ur batteriet i lönndom kan resultera fortare än inom två år. /Lennart |
|
| Absolut de är helt rätt, dom här bilarna är ju känsliga för korta körsträckor och då blir batteriet lidande, så jag får undersöka mitt batteri. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.