|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Vi är ett gäng som racar på is för skoj skull, har en 318is-92 som gått kanonbra, men tappat 2:ans cylinder, har gnista men inget bränsle till 2:an, har provat byta spridare men samma fel kvarstår. Någon som har tips ??? Går för övrigt så bra det går på 3, och inga startproblem Tacksam för tips | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Första steget i felsökningen är att kolla om DME ens försöker öppna spridaren på cylinder 2 och att både spänning och jord fungerar hela vägen fram till spridaren. Jag skulle börjat med det elektriska för rent teoretiskt så kan det ju vara problem med tillförsel av bränsle till spridare #2 men eftersom denna sitter monterat direkt på en fuel rail är det väldigt osannolikt att bara cylinder #2 skulle vara blockerad. Detta första steg görs enklast genom att koppla in ett noid-light i kablagekontakten (för cylinder 2) och observera om det blinkar/lyser eller inte på tomgång (en vanlig testlampa kan fungera också men tänk på att det blir ett väldigt svagt ljus på tomgång så ha det mörkt runt testlampan). Se exempel på hur ett noid-light ser ut in kopplat till en kablagekontakt för en spridare (i filmklippet simulerar jag DME här med ett testinstrument men konceptet är det samma). I slutet av samma filmklipp ser du samma uppsättning fast inkopplat till en spridare. Du kommer säkerligen att upptäcka att det inte kommer att lysa. Frågan är då vilken som saknas - spänning eller jord. Dessa spridare är GGS (ground side switchade) vilket betyder att brytaren för hela kretsen sitter på jordsidan. Spridarna har alltså spänning hela tiden fram till sig men de styrs (öppnas och stängs) genom att DME (motorstyrenheten) sluter mot jord såfort den vill att kretsen ska slutas vilket resulterar i att spridaren öppnar sig och bränsle sprutas in. Kolla i kablagekontakten till spridaren för cylinder 2 - en av de två kablarna är garanterat röd/vit och den andra kabeln är typiskt brun eller brun/vit. Kabeln som är röd/vit ska ha spänning hela tiden när motorn är igång. Kolla spänningen med en testlampa (eller multimeter) mellan röd/vit och känd god jord med motorn på tomgång. Om du inte såg någon spänning så är det där du ska börja felsöka vidare - av någon anledning får inte denna spridaren någon spänning (troligtvis kabelbrott någonstans). Om du såg spänning så saknas jordningen av denna spridare - det beror antingen på kabelbrott fram till DME eller att DME i sig inte ens vill öppna denna spridare. Hitta var kabeln som styr spridare för cylinder #2 går in i DME'n. Där vid DME'n så backprobar du kabeln och kopplar en testlampa mellan backprobningen och känd god +12 volt spänning. Observera om lampan blinkar / lyser svagt vid tomgång eller inte (tänk på att det blir ett extremt svagt ljus vid tomgång så ha det riktigt mörkt kring testlampan). Om testlampan inte lyser där så vill (eller kan) inte DME av någon anledning skapa en jordförbindelse för att öppna/sluta spridaren. Om du kommer ända ned hit så skulle jag börjat med att läsa av felkoder och se vad DME säger (kommer inte ihåg vilket motorstyrsystem som sitter där och om det har kapacitet för att stänga av individuella cylindrar vid eventuella fel). |
|
Hejsan Å tack för utförlig information, vi skall meka imorrnkvöll |
|
|
Tacksam för mera tips, men vi hittar inte felet. Gnista på samtliga 4 stift, provat byta plats på tändspolar och nya stift. Bytt plats på spridarna, kört runt på startmotorn med lös fuel-rail och samtliga spridare öppnar. Kompression på 2:an / 12,5 kg Bytt styrbox och kamaxelgivare. Fortfarande 2:ans cylinder borta !! Tacksam för mera tips |
|
Intressant, verkar ju vara lite klurigare än vanligt. Fast ett par frågor dyker upp när jag läser infon - se nedan. #1 : I första inlägget hade ni verifierat och bekräftat till 100% att cylinder #2 INTE fick något bränsle. Men i nästa inlägg står det att alla spridare ÖPPNAR (och jag antar det betyder att även bränsle sprutas ut ur alla spridare). Så vad gjorde ni för att gå från tillståndet där det inte kom något bränsle från cylinder #2 spridare till tillståndet där det kom bränsle ut ur cylinder #2 spridare? Hur verifierade och bekräftade ni att cylinder #2 INTE fick något i bränsle (i början av felsökningen)? När du skriver "samtliga spridare öppnar" - betyder det att spridarna öppnar och att bränsle sprutas ut? Eller betyder det att man bara verifierat att spridarna öppnas? #2 : Hur har ni bekräftat att det endast är cylinder #2 som inte bidrar med någon nämnvärd kraft (och alla andra cylindrar gör det)? Med det klassiska att lossa tex kontakten till spridaren (eller tändkabeln) till cylinder #2 och se om motorgången påverkas överhuvudtaget? #3 : Hur har ni bekräftat att det är gnista på samtliga fyra stift? Ett quick-n-dirty är ju att ta loss tändkabeln/tändspolen och sätta ett stift och jorda den mot toppen och köra igång motorn. Har ni mätt upp hur kvaliten är på gnistan, exempelvis hur långt den orkar hoppa och färg på gnistan? Exempelvis vill jag ha en blåaktig, lång smal som hoppar 2 cm men gärna mer. Fast eftersom ni swappat tändspolar utan någon skillnad så är det liten sannolikhet att det är problem med att få ut kraft ur tändspolen. Är väl rimligtvis en M42-motor vi pratar om här? Så jag inte snurrar bort mig själv... Men det är väl remote tändspolar på denna motor och tändkablar därifrån till respektive tändstift? Då är det intressant att veta var och hur gnista verifierades. Kan du se tecken på flashing/arcing nånstans kring tändspolar/tändkablar/tändstift för cylinder #2? Ser du några blixtar eller ljus runt tändsystemet när bilen går på tomgång i ett totalt mörkt garage? Det är lätt hänt att man tar loss tex tändkabeln och testar för gnista och placerar tex tändkabeln på något plastunderlag och då fungerar den fint. Men när den sitter nedtryckt i toppen över tändstiftet kan en defekt tändkabel hitta en enklare väg ut genom kabeln och via toppen. Med ett enkelare oscilloskop hade man kunnat kolla på de sekundära vågformerna och på i princip 5 sekunder se om du hade ett problem med tändningen - och isåfall vilket typ av problem (man kan även se problem med bränsleblandning med mera). Fast det har vi nog inte... Eftersom ni även swappat spridare utan någon skillnad så kan vi utesluta defekt spridare och behöver inte fippla med spridarbalanstester eller liknande. Det är verifierat att spridarna öppnar (och jag antar även att bränsle sprutas ut) vid crank no start. En annan varaibel (dock något långsökt) är att motorstyrsystemet tillåter detta vid crank men av någon anledning stänger av cylinder #2 när motorn går igång. Är långsökt, men vissa motorstyrsystem har olika regler och beteenden vid crank och vid run. Så här skulle det vara bra att med säkerhet verifiera att spridaren till cylinder #2 faktiskt öppnas och stängs. Vill ni köra low-tech så sätt bara en lång skruvmejsels spets mot varje spridare och sätt örat till skruvmejselns handtag (ett stetoskop är ännu bättre) och lyssna när motorn går på tomgång. Prova att lossa kontakten till spridare #2 (medans ni lyssnar på denna spridaren) och se om ljudbilden förändras. Komptrycket på 12.5 kg, det är 12.5 kg/cm2 antar jag. Vilket är lite mer än 12 bar, en aningens lågt men långt över minimivärden så där bör inte vara några problem. Har ni kunnat dra några slutsatser från cylinder #2 tändstift / avgaser / avgasvärden / lukter? Om det är helt dyngsurt med bränsle i cylinder #2 och det luktar oförbränd bensin och/eller vit rök där bak (eller luktar bränsle) så är ju det en ledtråd. Samma sak om inget av detta finns, är också en ledtråd. |
|
Hejsan igen å tack för svar Skall försöka svara på dina i turordning. 1/ Första svängen antog vi att spridare 2 lagt ner då vi hade gnista på 2:ans stift, men med lös fuel rail och på startmotorn så har vi bränsle ut från samtliga spridare. Att 2:ans cylinder är borta är kollat när den är igång, lättar vi på nån av de andra tändkablarna går den bara på 2. Jordar vi samtliga stift så har vi gnista på alla, har ju även bytt stift och skiftat om spolarna och gnista på alla Det är en M42 Komptryck så klart 12,5 Kg/cm2 Vi skall skruva ikväll så skall kolla ditt förslag med 2:ans tändkabel, är den dålig så kan ju problemet vara där. Känns också som du säger spridarfel då vi bytt plats på dom och samma fel kvarstår Vi har provat ha bilen igång på 3 och kollat 2:ans tändstift efter men är ej alls surt, ej heller som vi reflekterat över nån vit rök , men skall kolla det också ikväll, Tacksam för dina svar så du får gärna komma med fler, för skulle vilja behålla bilen på is, går grymt bra då den går,,känns trots allt att det är något banalt fel |
|
Det blir ju ibland lite basala frågor - men de är lika viktiga de att få kläm på. Jo, jag skulle också misstänkt kass spridare om jag råkat ut för samma scenario. Misstänkte att ni testade genom att lossa tändkablar, det brukar vara ett snabbt sätt att avgöra (och det brukar märkas ganska tydligt när man går från 3 till 2 cylindrar). Och det är inget i fuelrailen som blockerar flödet ned till spridare #2? Borde ni i och för sig ha märkt när ni swappade spridare så ganska osannolikt. Mycket märkligt - men jag skulle ändåså dubbelkolla att spridare #2 verkligen öppnas vid tomgång (antingen att man kopplar in ett noid-light eller att man lyssnar med stetoskop/skruvmejsel). Utifall motorstyrsystemet har stängt av bränsleleverans till den cylindern (fullt möjligt att den vid start ger alla cylindrar bränsle men när motorn är igång så stängs det av). Som sagt, dubbelkolla att spridaren faktiskt är aktiv på tomgång. Så om man är säker på att det inte är någon blockering i fuelrailen, man verifierat att spridaren öppnas även på tomgång och kombinerar man detta med tidigare försök med att swappa spridare utan något som helst skillnad - då har jag mycket svårt att se att det är något problem med bränsleleveransen. Fast om tändstiftet är helt snustorrt och inte ens luktar bensin så blir man ju lite fundersam... Så om bränsleleveransen fungerar, då är det inte mycket kvar än tändning, kompression och timing. Tändning är fortfarande misstänkt som sagt. Kompressionen verkar i all ärlighet vara helt ok (man kan köra leakdown eller iallafall trycksätta cylindern och lyssna om det väser från avgas, insug eller vevhuset men med det kompet så hade jag inte gjort det i nuläget). Timing är högst osannolikt (de tre övriga cylindrarna fungerar klockrent, bra komp, kamkedja, ingen VANOS- eller Valvetronic gucka, hydrauliska lyftare kan fjanta sig men kompet skulle inte varit bra då). Börjar faktiskt få slut på idéer (och får snart börja med lite mer avancerade felsökningsmetoder), men just nu är min bästa gissnig på att motorstyrsystemet slår av spridare #2 och därefter att det är knas med tänddelarna för cylinder #2. |
|
Kablar till spridare #2? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Är ju det som är det mystiska, alla spridare öppnar sig och levererar bränsle när man försöker starta den (fuelrailen bortmonterat så den startar ju inte av förklarliga skäl). Men man ska vara försiktig, kan vara ett glapp som råkar vara frånvarande när man vinklar fuelrailen och kablaget lite annorlunda som i testet men kan vara närvarande när det sitter monterat som vanligt. Så därför rekommenderade jag att dubbelkolla med noid-light eller stetoskop (eller båda) om spridaren har någon aktivitet medans motorn går på tomgång. |
|
Hejsan igen Tack för alla tips, mottages mer än gärna. Nu blev det ingen mek afton igår, vi har kollat sen tidigare kablarna och alla är intakta mellan respektive spridare och kontaktdon till styrbox. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.