|
|
|
|---|---|
| Min värmare startar inte om bilen stått över natten, men kör jag en kvart ca sen stannar, slår av motorn och startar värmaren från idriven, då kör den i 30 minuter, precis som den ska. Hur kan detta komma sig, någon som har en teori? Batteriet satte jag på laddning under natten men det hjälpte inte. | |
|
Var anslöt du laddarens klämmor? Kan vara läge att göra ett konditionstest på batteriet - speciella mätinstrument för detta har de flesta verkstäder och även en hel del reservdelshandlare (i synnerhet de som sysslar med startbatterier) och bensinstationer. Hur gammal är bilen (batteriet)? Vad är det för bil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Klämmorna anslöt jag i motorrummet. Plus under röda locket och minus på en mutter längre fram. Laddningen gick bra. Va på 7an på morgonen (ctek) Batteriet är helt nytt dock inget AGM utan ett vanligt. Det gick inte att regga de nya som är på 105ah, de gamla va på 92ah. Men det gick att regga som ”ersätt nytt med ett likadant” bilen är en F10 530 |
|
|
Kan mycket väl vara att du monterat ett vanligt "vått" batteri i stället för AGM. AGM-batterier ligger ca 0,2V högre än våta dito vid motsvarande laddstatus. Fulladdat vått batteri ligger på lite drygt 12,7 V och ett fulladdat AGM-batteri ligger på knappa 13,0V. Det innebär att bilens IBS-system med stor sannolikhet tror att "AGM-batteriet" är för dåligt laddat för att driva motorvärmaren...därför startar den inte dieselvärmaren för att spara batteriets laddning till mer nödvändiga funktioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så är det nog Johan. Kollar man i Carly så står där att batteriet är AGM såklart. Men borde inte värmaren hoppat igång när jag hade laddaren i? Men annars får jag väl köpa ett AGM helt enkelt och hoppas att de löser problemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.