|
|
|
|---|---|
|
Funderar eventuellt på att köpa en uppsättning fälgar som det nu sitter däck på som jag inte kommer vilja ha. Det är dubbdäck med dimensionerna 255/40 och 245/35-19". För mig låter det som helt fel när det bredare däcket har en högre profil än det smalare. Så frågan är om det är någon av dom lite nyare modellerna som kör med dessa udda mått? | |
|
Hej, nä det är förmodligen nån klåpare som köpt fel dimension eller fått tag i nåt billigt o sen tänkt åka över vintern.. Skiljer ju drygt 3 cm i höjd fram/bak.. |
|
|
De däcken kan nog ge problem med antispin/antisladd. Till X-drive är de långt utanför toleranserna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag sitter lite i samma sits som TS. Vilka toleranser gäller egentligen för xDrive? | |
|
Max 1% skillnad i rullomkrets och max 2 mm skillnad i mönsterdjup. Dessutom ska du använda stjärnmärkta däck (BMW-OEM) av samma fabrikat och modell om du kör med olika dimension fram och bak ("staggered wheels") samt även hålla dig till de dimensioner/kombinationer som BMW anger. BMW-märkningen på däcket gör att de är fintrimmade rullomkretsmässigt nya så att de hamnar inom 1%-gränsen även om det blir ett lite annorlunda värde om man räknar på det manuellt utifrån storleksbeteckningarna - de skiljer sig med andra ord ibland lite rullomkretsmässigt från standarddäcken utan BMW-OEM-märkningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för info Johan! Har läst på lite och det verkar betydligt känsligare/krångligare att köpa hjul än vad jag trodde... 2a-handsmarknaden blir ju därmed avsevärt smalare. Frågan är hur noga det EGENTLIGEN är...? Personligen tycker jag det är trist när ny teknik kräver så finstämda system i övrigt, med toleranser "på marginalen", att konsumentens valfrihet och användning kraftigt begränsas. Fick samma fenomen föklarat för mig av teknikern som var här och reparerade vårt värmesystem för andra gången på ett år: "Alla komponenter är superoptimerade, och tyvärr även superkänsliga för avvikelser." | |
|
Johan (eller nån annan), vet du hur det är med ET-måttet i förhållande till godkända toleranser (kanske främst mht fördelningslådan). Har hittat en uppsättning begagnade hjul med dim 245/45-19 resp 275/40-19, vilket ger en skillnad i rullomkrets på 0,07 % per axel. Så långt ok (under förutsättning att de är jämnt slitna), men fälgarna har ett ET-mått på 38 och min F25:a har tydligen 43. Har detta någon (negativ) betydelse? ______ /Pewe |
|
|
ET-måttet anger bara hur långt in/ut hjulen sitter i hjulhuset. De fälgar du tittar på flyttar ut centrumlinjen på fälgen med 5mm. Det ligger inom tillåtna 15mm/axel. Dock bör du kontrollera att inget tar i och då får du även beakta de nya fälgarnas bredd och dess däckbredd i förhållande till de gamla hjulen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabbt svar! Jag vet hur ET funkar, men jag blev fundersam när det gäller BMW:s toleranser beträffande xDrive, t.ex. avseende rullomkrets, stjärnmärkning etc och befarade att ET-måttet också kunde ha inverkan. Om jag köper hjulen kommer jag i så fall gå från nuvarande 8" till 8,5" i bredd. Enligt Länk skulle det ge 1 mm mindre utrymme inåt och samtidigt bygga 11 mm utåt när det gäller själva fälgen (inberäknat förändrat ET). Sedan kanske 275:orna sväller ut lite till, men det borde funka utan problem, tycker jag... ;) Återigen tack för hjälpen! Var hittar man förresten dessa toleransgränser? Jag hittar inget om detta i instruktionsboken... ______ /Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.