AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
846

svårt att byta termostat E36

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Hur svårt är det?
vad måste plockas bort?

----------------------------
King of the road
Vad jag kommer ihåg så var det, kylare, fläktbladen (ej kopplingen) slangarna... Hmm, känns som jag glömt nåt... Det var ganska "pilligt" och blaskigt iallafall...
Nja, jag minns inte exakt hur man gjorde men min kamrat Fredde på Solna Bilteknik bytte termostat på 325:an för ett tag sen och jag hängde som vanligt över axeln på honom, kan med säkerhet säga att han inte demonterade fläktbladen eller kylaren iaf.

Ringde och konfererade Fredde i frågan och enligt honom är det -"bara att lossa slangarna in i termostathuset och sen lossa själva termostathuset med 4 bultar", två 10mm och två 13mm ville han minnas. Han sade också att om huset är av plast, finns tydligen både i plast och i aluminium, så är det bra att byta detta på en gång då det tenderar att kunna spricka, kostar ca 200:-

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Exakt som MalteK skriver så behöver man absolut ej demontera kylaren eller fläktbladen.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
tack ska ni ha!!

----------------------------
King of the road
Skulle någon kunna vissa med bild vart det liger? det skulle vara jätte snällt, skulle en amatör för själv är jag det, bytta en termostat på en 325ic 93?
jag vill tilläga att min bil blir varm men när jag börjar köra på motorvägen sjunker värmet, tyder det inte på att termostaten måste bytas?
Kom igen grabbar o tjejer är det ingen som kan ge mig en ledtråd åt minstånde :(
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Termostaten sitter i överkant längst fram på motorblocket/topplocket. Kolla vart slangarna går in och jag vill minnas att själva termostathuset var runt och såg ut som en halv boll, men jag kan ha fel. Dessutom sitter det två slangar anslutna mot denna.

Bytte i somras på en parkeringsficka efter riksväg 45. En polare som jobbade på BMW då gjorde utryckning på helgen. Han kom med verktyg, termostat, fläktkoppling och packingar. Helt otroligt!

//Erik//
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Om tempen sjunker på motorvägen kan det oxo vara fläktkopplingen som är slut... skulle nästan kontrollera den först.... hur man nu gör det!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.