|
|
|
|---|---|
|
Har en G30 som nu rullat 200mil, dieselvärmare, stora kliman om det nu skulle vara viktigt. Inga som helst konstigheter under körning men precis när körning lugnar ner sig kommer en riktigt jäkla sur doft ur system, en vanlig tur för mig är 5 mil, upplever inget, saktar ner till mer eller mindre stop och backar upp på garageuppfarten - här kommer lukten. Samma scenario kan ske när du kört och äntligen finner p-rutan på Ica Maxi, saktar ner till nära stop och får surduschen igen. Någon ,ed igenkänningsfaktor ? | |
| Undrar om det kan vara så att du får in lite avgaser när du exempelvis backar? Är det en dieselmotor i din bil? När mitt friskluftsfilter har blivit gammalt så har det luktat lite surt. Men då har man känt det hela tiden och då din bil är ny så känns det inte rätt. Du får kolla med handlaren om de har någon idé vad det kan bero på. | |
|
Jag upplever även detta ibland, jag har en G31, har även diselvärmare och 4 zons klimat. Kan inte sätta fingret på i vilka lägen när detta inträffar |
|
|
Har en Touring och en Sedan och det där kommer emellanåt på båda bilarna. Skulle dock beskriva lukten som lätt besk och det har inget med gamla filter eller smutsig AC att göra. På Bavaria fick jag tipset att bara köra på så skulle det där gå bort, men icke. Har 4 zons klima, dieselvärmare och ambient air. Det exakt beskrivna problemet fanns dock även på en ny G30 sedan med vanlig AC som jag körde i 2 veckor. Gillar båda bilarna i övrigt MEN jag upplever ett annat allvarligt problem med klimatanläggningen. Så fort man kör förbi en lastbil eller kör ikapp en moped så går avgaslukterna rakt in i bilen. Har testat med olika filter, även BMWs sk finedustfilter, men hur man än gör eller ställer klimatanläggningen så blir kökörning olidligt (speciellt i kallt väder). I samtliga BMW modeller jag haft genom tiderna så har detta varit en Icke-fråga. Med autoläget kunde man köra bakom vad som helst utan att det gick in i kupen. Om någon har samma problem eller en lösning så tipsa gärna. |
|
|
Kan inte säga att jag känner igen det du beskriver angående avgaser, har dock inte hunnit med så mycket kö-körning osv. skall hålla näsan öppen. Surlukten är det som slår mig mest, idag kände jag det när Auto start/stopp aktiverades vid rödljus, en riktigt otrevlig doft. Ja min är diesel och bara som förtydligande, jag behöver inte backa för att detta skall kännas utan även vid "stopp" framåt.. |
|
Transocean |
Känner inte alls igen dessa problem. Haft min 530e ett år nu. |
|
Den sura lukten kan uppkomma efter en kort tids körning. Den sura lukten klingar av efter någon minut I dag efter 3 minuters körning, värmaren användes innan start. Skulle eventuellt kunna vara denna som är boven i dramat! |
|
| Avgaser från värmaren skulle det det kunna vara. Då lär det märkas i vår att lukten avtar. | |
|
Får inte ihop värmar teorin, ”varje” resa för mig är fem mil och det kommer just vid avslut på resa, ner i krypfart, stanna och backa till parkering, just i D till R läge känns som min start på denna mindre trevliga doft. Pratade med bmw - aldrig hört det, har inte hunnit förbi ännu. |
|
|
Lukten verkar inte ha något med värmaren att göra. Kör värmarna varje morgon i båda bilarna. Lukten kommer när man saktar ner till krypkörning eller stannar och försvinner sedan efter någon minut för att återkomma igen nästa gång man kör och saktar ner/stannar. På vår G30 finns problemet, men inte på vår G31. Samma konfiguration på båda bilarna. |
|
|
Det stämmer det hänger inte ihop med att värmaren varit aktiv. Jag upplever även detta i princip varje resa, I mitt fall kan lukten kan uppträda i jämn fart på landsväg |
|
|
Behöver inte vara värmaren. Får väl bre bmw att ställa frågan i sitt system och se om det finns något registrerat. En fråga bara, går inte värmaren även under drift till och från om det är kallt ute? Eller klarar 20d att producera och hålla värme till kupén även om det är kallt ute? Har varit med om andra fabrikat med värmare och diesel och där har värmaren även används under drift (automatiskt utan att föraren märker det) och inte bara begärd innan start. På en av bilarna gick värmaren sönder och det märktes kan jag lova under drift.. inte mycket till värme från den dieselmotorn! |
|
|
Hade samma problem på en E70 X5, visade sig vara löv som lagt sig på friskluftfiltret, skit irriterande, löste sig efter kupefilter byte. Crille |
|
|
Fråga till alla som upplever detta problem: Har ni två eller fyrzonsklimatanläggning? Det kan vara så att den "sura" doften ni känner är ozon som genereras (i små koncentrationer) från jonisatorn som finns i bilar med fyrzonsanläggningen. Det är samma lukt som man kan känna vagt efter kraftigt åskväder då ozonet i luften är avsevärt högre. I bilen används jonisatorn som "luftrenare" genom att ladda partiklar och döda bakterier, men bieffekten är att ozon skapas. Om det inte är detta så är det förmodligen s.k. "Lättflyktiga organiska föreningar" eller "VOC":er som utgasas från den relativt nya inredningen (från t.ex. plaster och dylikt). Detta kallas även den s.k. "nybilsdoften" som alla gillar. Kan vara så att den upplevs som surt luktande eller dylikt p.g.a. vädret eller andra förhållanden. // Från en ingenjör som jobbar med luftkvalitét |
|
|
@marlus_7 Jag känner exakt igen mig i den beskrivningen du ger om avgaslukter vid kö-körning. Har precis samma problem + känslan av "damm" som jag nämnde i tråden "530e-19 Filtrering av kupeluft obefintlig". Har du kommit någon lösning närmre på "problemet"? |
|
|
@danli Nej, det verkar inte vara någon som har svar. Jag har haft så många BMWs genom åren och kan med säkerhet säga att jag aldrig haft detta problem, inte ens på E39 modellen. Har testat allt, Bmw har inga svar. Min gissning är att det är för många komponenter och sensorer som inte samlirar. För mycket teknik. Jag håller med om det du skriver, det känns orimligt att luft som går genom kolfilter är dålig. Jag skulle vilja veta om systemet kan ta in luft utan att den går via filtren på något sätt, tex om en imsensor, solsensor eller annat vill det. Men försök få ett svar från BMW på ovan... Deras bästa mekaniket vet inte ens exakt hur det hänger ihop. På tidigare bilar har jag kört utan automatisk återcirkulation och på auto, aldrig dålig luft eller lukt i bilen. |
|
|
@marlus_7 Läs mitt inlägg |
|
|
Intressant men nu tror jag nästan detta försvunnit från bil, inte känt något på länge, kan det finnas koppling till att den jobbar hårdare vintertid? |
|
| @Jimmy2626 kan nästan svära på att den lukt du känner, specifikt när du går från D till R är adblue-renad dieselavgas. Luktar typ som beskrivet. | |
Transocean |
Ja precis, i våra lastbilar med adblue-rening luktar det också ibland gammal sock. Har ingenting med klima å göra med andra ord då det borde vara samma klimatanläggning på era 520d och på min 530e? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.