|
|
|
|---|---|
|
Hej! Enligt BMW verkstan är det i samband med oljeservice även dags att byta kupéfilter, luftfilter och bränslefilter på min F11 (2012). Dumt nog frågade jag inte om priset, men ser att bara filtren går lös på många tusenlappar. Frågan är om jag kan fixa något själv? Luftfilter bör jag kunna byta själv? Något tips på var jag köper ett sådant? Vad tror ni om kupéfiltren? De verkar kosta mellan 750-1000 kr/st och det går åt två. Någon som kan rekommendera var jag köper dessa billigare? Och när det gäller bytet. Enligt videor på nätet så bör man göra bilen strömlös innan bytet eftersom sladden till airbagen för knäna måste dras ur. Men frågan är om jag har en sådan på en årsmodell 2012? Det står INTE airbag på plastpanelen under handskfacket. Någon som bytt dessa filter på sin F11? Bränslefiltret verkar trixigare. Kanske bäst att inte göra själv? Tacksam för tips! | |
| Det finns ju flera affärer på nätet, du kan ju börja med att kolla priser hos mister auto på märkesfilter från tex bosch och jämföra med bmw:s priser. | |
|
Alla filter inklusive bränsle och kupefilter är mycket lätt att byta själv fast man inte tror det vid första anblick men så är det. För att byta kupefilter så tar du bort plastkåpan under handskfacket två skruv sedan en i klädseln på kardantunnel som du ser framför dig.Bränskefilter är ju lättast om du hissar upp bilen på tex OKQ8. Själv köper jag oftast filtren från Länk olja finns på tex oilexpress.de för 6,50 euro per liter BMW tar 250 kr för samma flaska. Återställning av serviceindikator gör du med tripp mätar knappen sen har du sparat flera tusen kronor. Såg detta du skrev om att man bör göra bilen strömlös vid byte av kupefilter, jag det beror nog lite på vilken årsmodell har själv en 2012 och den behöver man inte göra strömlös för airbagen sitter högre upp, på vissa årsmodeller sitter den på plastkåpan under handsfacket och då bör man göra den strömlös. |
|
|
Gjorde nyss en service på min 530xd 2012. Köpte från autodoc, oljefilter, luftfilter, kupefilter, multirem och spännare. Allt landade på 2000kr. Å då var de ändå märkesgrejef. Alla filter var Bosch förutom oljefiltret som var mahle. Är tydligen de bmw originalfilter är också. Remmen var Bosch och spännaren skf. Köpte dock inget bränslefilter. Men du lär ju landa på typ samma kostnad, blir nog billigare än mitt då remmen å spännaren kostade litegrann. Kom åt å byta kupefiltrena utan att lossa kontakten för airbagen om man är lite försiktig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.