|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| @540E34 jäklar vilken tid, vad ger den för effekt måste ju ligga kring 400hk eller? | |
|
Ja, den bör ligga kring 400 - 410 riktiga hk. Väger 1430 mätt på fordonsvåg exkl förare, ca 1510 med mig i på tiden ovan. Generellt är det en hög medeleffekt mellan 5000 - 6700 samt DSG låda som växlar snabbt. |
|
| super tid ! Ja över 400 hk är där garanterat. | |
| Kul video! Nedförsbacke från 190 km/h gör det hela lite svårbedömt, jag föredrar att man filmar vägen istället för hastighetsmätaren eftersom det är GPS-hastighet som gäller. GoPro 5 är smidig då den har bra GPS uppdatering. Yttertemp är en annan sak som är bra att redovisa. Vinden är inte så lätt att ha koll på alla gånger. | |
|
@M-pire tackar men kolla skalan till vänster är 0.6m nivåskillnad på slutet :) filmat på flygplats där flyg lyfter/landar. Föredar typ racelogic då man just ser nivåskillnader mm och kan analysera datan (har närmare 200 olika loggar på min SAAB). Filma vägen med en 1Hz GPS (1 uppdatering per sekund jämfört med 10ggr per sekund) t.ex. ger felresultat (om man inte har typ Dragy + deras externa högprestanda GPS) + då ser man inte alls lutning på vägen. Men lite sugen på just en Dragy som just med högpresterande GPS gör en videooverlay (gillar den funktionen också) men vad jag förstått kan man inte använda den på bana som Racechrono + ställa olika intervall och spara dem. På min trimmade BMW F11 530d (lyft spärr 285km/h) har jag en topfartsfilm där jag filmar vägen på Autobahn och har GPS hastighet mm på videooverlay. |
|
|
Dragy köper du billigast här: Länk €10.- Discount code "scoreboard" |
|
| @pellepirat => det var ju ett riktigt bra pris usch nu blev jag sugen. Tack för tipset 👍 | |
|
ja eller hur, jag kan vara med på halva om du vill. Störigt att betala så mkt för några få repor tycker jag. Ev kan vi hyra ut den till vänner för 150:- så kanske vi får igen lite pengar. Den är så liten så vi kan skicka den via ett litet postpaket. Jag ser du bor i Skåne, jag med :) Är du sugen skicka ett på tll mig. |
|
|
Jag vet inte vad en Dragy kostar, annars har Garmin Glo 2 motsvarande precision med GPS och GLONASS med 10Hz uppdatering. kostar under 1000kr. |
|
|
den har jag missat, hittar inte mycket fordons relaterat på YT dock. Har du en sådan själv aerobat ? Om inte är väl du oxå på och delar :) |
|
|
Jag har en Garmin Glo 2. Använder den med Racechrono. Funkar perfekt. Stämmer på hundradelen med en race transponder (testat på bana). Har även använt speed logic för att mäta 100-200 mm. |
|
| Qstarz har också högprestanda GPS antingen 10Hz eller 5Hz. Tror de tom har ett Racechrono kitt/samarbete. | |
|
rs_530dX, min erfarenhet är att även små lutningar ger stora differenser tidsmässigt på bilar som är relativt sega vid 200-sträcket. Min är precis likadan. Med lite lätt nedförslut från 175 km/h (ca 0,3%) så har jag kört 14,89 mellan 100-200. Några minuter innan körde jag på 16.75 och då hade jag motlut på 0,44%. Videoklipp när jag kör i två riktningar med Dragy GPS + Gopro 5 för att försöka få en så rättvis tid som möjligt: Spola fram 45 sekunder för att slippa introt (detta är ju ändå ett BMW-forum :) |
|
|
@M-pire snygg bil och går bra (lugnt tråden är ju övriga bilmärken, jag har en tråd för min BMW också :-) ). Diffar ju alltid sällan en tid blir lika den andra av många olika skäl men mina mätningar brukar det skilja mellan bästa och sämsta tid ca 2sek (vid ett tillfälle stod vindstruten i princip rakt ut). De flesta tiderna har ändå hållit sig ganska nära medlet. Då kör jag oftast 6 raka repor direkt efter varandra 3 åt vardera håll. Har ca 20st 0-200repor och ca 40st 100-150repor har jag för mig. |
|
|
Tack! Rolig bil, tyvärr finns det inte så många 3-dörrars GTI:er att välja på längre vilket för mig är ett absolut skallkrav när det kommer till GTI tillsammans med manuell låda. Dock inte förstahandsvalet för att åka kors och tvärs genom Europa flera gånger i månaden. Så som du gör och kör flera vändor åt båda hållen för att sedan räkna ut snittet på de två snabbaste åt vardera håll ger en bra bild av prestandan. Att vägen har lite olika lutning som kommer att hamna i olika hastighetsintervall tror jag kan stöka till det. Om du från ena hållet har lätt utför första 200 meterna för att sedan ha plan väg så kommer det ge en klart sämre tid än om du har en plan väg fram till du når 190 km/h och då få 200 meter med utförslut. Så om du gör mätningarna på dessa två varianter av väg kommer den sistnämnda ge klart bättre tider. I alla fall enligt min teori. När man börjar mäta märker man att det i praktiken finns hur mycket som helst att ta hänsyn till. |
|
|
Prestanda jämförelse mellan min snart 16år gamla SAAB 9-3 Aero Hirsch FWD manuell 5-vxl och Audi A6 45 TFSI AWD 2019 automat. Vilken skillnad på växlingarna, kolla grafen jag växlar som en kratta ju..🤣 Länk => |
|
|
Saabar brukar kunna överraska... Min gamla og9-3 med trimmad 9-5 aeromotor gick mycket bra uppe i fart. Chassit var som alla vet ingen höjdare, men mos fanns det. Strax under 300hk och 450nm i den kartongbilen räckte för alla e36or jag stötte på i alla fall;) |
|
| @Shortlegs => i fart är de bra men från stillastående är det svårt att få ner kraften på FWD + att SAAB i många modeller stryper 1:ans och ibland även 2:ans växel för att spara drivlina. Ng 9-3 blev mycket bättre i chassiet. Men og9-3 100-150 på 3:ans växel var ju grym dess bästa intervall med perfekt utväxling till motorn | |
|
Rs_530Dx: Ja, det var en omöjlig uppgift att ner allt vrid från stillastående. Jag hade dock diffspärr och en del godis i framvagnen, så den var bättre än de brukade vara iaf:) Saknar den bilen ibland. Og9-3 har absolut sina svaga sidor, men bra utrymmen, komfort mm. Samt billiga och Väldigt mycket mos för lite pengar. 9-5an var bättre som bil och ger än idag löjligt mycket bil för pengarna. Tyvärr brukar Saabarna generellt börja krångla efter dryga 20k, så man vill ha en lågmilare... Hade innan 9-3an en ng900, alltså i stora drag samma bil fast med gamla tåliga motorn. Köpte en 3”dp och en Maptun steg 3styrbox för typ 4k begat och fick i ett trollslag 95hk och typ 100nm extra. |
|
|
En prestandajämförelse mellan växel 3, 4 och 5 på min års 2004, SAAB 9-3 Aero (B207R) Hirsch trimmad 5-vxl manuell låda. Mätt med GPS. Rätt ok att den fortfarande håller prestanda trots nästan 17år och 200000km med samma hårdvaran sedan den lämna fabriken. Länk => |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.