AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.444

Använda en lmm istället för två?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Någon som är duktig på luftmängdsmätare och elektronik?

Håller på med ett bmw bygge där jag satt en s62 V8 med två lmm i en e30. Pga av platsbrist vill jag nu endast köra med en lmm. Kan man ta signalen från en lmm till båda kablarna på motorn? Spänningen ut från lmm är runt 1v, tänker att den kanske blir för svag för båda kablarna/styrenheten? Vad tror ni? Bara att testa?
Jag skulle ansträngt mig för att bibehålla OEM konfigurationen. Man har kanske 2 LMM för att får mer noggrann mätning???
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Håller med Dawwe här, alternativt köra med eftermarknadsstyrning till motorn med hjälp av en MAP- och en TPS-sensor istället.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Oavsett om jag använder en eller två lmm så kommer dom sitta på den högra sidan eftersom det sitter ett 540 bromsservo på vänster sida framför vänster fram lampa.

Eftersom det är väldigt trångt så kommer det antingen bli två lmm precis innan motorn och jag är väldigt osäker på om det ens går och om det går så är rören inte helt korrekt utformade vilket gör att luftströmmarna i röret kanske blir helt fel. Eller en lmm placerad precis som orginal.

Så om det är möjligt så kommer det troligtvis bli en mer korrekt signal med en lmm än med två eftersom platsbristen gör att dom inte kommer kunna placeras helt optimalt. Så frågan kvarstår om det går att få ut signalen från en lmm till två kablar?
Men du kan ju placera LMM långt ner oxå o plocka luften via CAI i frontspoilern? Låter som om du redan bestämt dig för en LMM. Skulle motorn gå "konstigt" eller så, då vet du var du skall börja iaf. Jag skulle funderat ett extra varv Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Absolut enklast och bäst är med två lmm. Först tänkte jag seriekoppla lmm efter varandra i ett rör men insåg att då blir luftgenomströmning dubbelt så stor så det blir inget bra. Sen tänkte jag parallell koppla två rör med lmm i varsitt rör men det går inte även om jag sätter luftfilter långt bort pga platsbrist.

Enda alternativet som jag ser det är att göra ett större rör med antingen en skiljeväg i mitten på röret vilket troligtvis behöver vara ganska stort för att få samma area och luftgenomströmning.

Eller ett mellan stort rör med båda lmm seriekopplat i samma rör. Men då bör man nog räkna en del på hur stor röret ska vara för att det ska funka.

Intressant länk men jag har som sagt inte lika mycket plats. Jag får fundera ett varv till...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utan att veta, skulle jag gissa på att motorstyrningen delar upp motorn i två halvor där varje halva får värde från varsin LMM...

Kan bli knasigt om du blandar värdena från olika LMM i olika banker - då får ju motorn felaktig information om hur mycket luft som faktiskt kommer in till respektive halva...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: Mja. Plenumet är gemensamt för alla 8 cylindrarna...Så jag tror mer att det har med den uppmätta luftmängdens noggrannhet att göra.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Borde väl vara så att de använder sig av 2 st LMM för att 1 st LMM inte klarar av att mäta tillräckligt mycket luft? Hade de klarat sig med 1 st LMM hade de nog gjort det, blir billigare/enklare.

På S54B32 är det ganska vanligt att byta till ett CSL-plenum och därmed byta ut LMM mot MAP (samma kablar) och mappa om original styrsystem att gå efter värden från MAP och TPS ("Alpha-N"). Om det är möjligt med S62B50 är jag inte säker på, men de tillhör ju samma generation så det är väl inte omöjligt.
Wester: Ja det är det jag är inne på. 1 LMM mäter inte upp mängden tillräckligt noga. Men om man fixar en LMM med dubbla genomströmningsarean så kanske det skulle funka, för strömningshastigheten (är väl???) beroende av genomströmningsarean?

För olja visserligen men men Länk

Eller ett rör med dubbla arean, med skiljevägg (kommer det tjuta???) o en sensor i varje halva? Arean måste (?) alltså vara lika stor hela vägen fram tills plenumet...
Om man byter till MAP (Mainfold Air Pressure sensor?) måste man inte då veta plenumets inloppsarea o annat? Eller det kanske är som så att MAP är "programmerad" efter specifika plenum o skickar sedan rätt (beräknade?) uppmätta luftmängd till DME? Jag gissar vilt nu :D!

Kan tänka mig att man (tillverkaren) mätt upp luftmängderna yttersta noga vid många olika varvtal o sedan översatt dessa till ett uppmätt tryck. Sen måste man säkert temperatur kompensera oxå?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Som du säger mäter MAP lufttryck och IAT (lufttemperatur) finns redan. Läs här så slipper du gissa vilt: Länk

Men det där med att MAP måste sitta mellan gasspjället och ventilerna är inte helt korrekt, för då skulle detta inte fungera på S54B32 (ITB). Vilket det gör, väldigt bra också.
Wester: Då var jag helt rätt på det, gissar bra om jag nu skall ge mig själv beröm. Fråga: Om man halverar inloppsdiametern, påverkar det då MAP, det blir ju "svårare" att suga in (lika mycket) luft? Det är väl isf samma som talar emot endast 1 LMM med halva inloppsarean?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag tror en del av förklaringen är att om tex ett eller båda luftfilter/na är igensatt så behöver bränslet kompenseras. Om bara en lmm används i orginal utförande så kommer bara ett luftfilter mätas, eller tänker jag fel?

I mitt fall är det tänkt att använda ett öppet sportluftfilter, mest pga platsbrist, så då kanske det skulle gå att använda en lmm om signalen blir rätt, det är det som är frågan? :)

Om ni vill se bilder på bilen och insuget så finns en bygglänk nedan. Sista sidan visar insuget.

Länk
Precis så som jag tror att det INTE bör se ut. Du har halverat genomströmningsarean. För att få in lika mycket luft till motorn så kommer strömningshatigheten att öka. Frågan är om en original LMM kan hantera denna ökning, dvs mäta tillräckligt noggrannt. Du kan kanske ha det så som du tänkt, men då kan du inte använda original LMM "känselkroppen"? Kolla med tex ESS och Dinan vad de använder för LMM "känselkropp" eftersom deras lösningar är snarlika, dock med överladdning...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Fast om jag monterar två lmm där de gula pilarna sitter på fotot så nära insuget som möjligt så borde väl genomströmningshastigheten vara snarlik? Där är rören nära samma area som original lmm.
Ja fast du har fortfarande hälften så stor genomströmningsarea lite längre bort... Kan du inte forma ett rör så det har ungefär samma genomströmningsarea som de två original tillsammans? Det är ju inte omöjligt men inte helt enkelt, tänker mig först att man snidar till en frigolitbit för att sedan laminera kring denna? Kanske till o med dela frigolitbiten o laminera två halvor vilka man sedan "limmar" ihop...,
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tror du det spelar någon roll att genomströmningsarean ”lite längre bort” är mindre? Där kommer inte lmm mäta. Det som måste vara viktigt bör ju vara vart lmm sitter och hur stor genomströmingsarean är där! Om man överdriver och säger att ”lite längre bort är det ett sugrör, då kommer givetvis luften som kan passera bli mindre, men nära insuget där två lmm sitter så kommer lmm registrera rätt luftmängd som passerar. Eller tänker jag fel?

Jag kommer nog försöka att få till ett ovalt rör där jag monterar båda lmm i helgen, blir det inte bra så får jag antingen montera båda nära insuget eller programmera bort dom.

Men om du är jättetörstig o vill få i dig mycket vätska fort så kommer ett mindre sugrör (eller ett sugrör med en mindre passage) göra att det blir svårare att få i sig vätskan så fort som man kanske önskar? Jag kan inte fysiken (finns andra som kan) vad gäller "strömningslära" men du kommer få ett större "motstånd" när du halverar genomströmningsarean? Sen om det är 30% större eller 100% har jag ingen aning om? Jag kan även tänka mig att om strömningshastigheten är säg 10 m/s vid ett visst varvtal enligt din konfig så kanske den hastigheten minskar när röret delar sig som i ditt fall? Kan det vara som så att LMM är till o med "kalibrerade" efter förväntad strömningshastighet beroende på motorns varvtal, detta i syfte att kunna göra mätningen ännu mer noggrann? Jag har en granne som sysslar med att utveckla motoroptimeringsprogramvaror, skall fråga de så slipper du mina gissningar :D.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack Dawwe. Jag bestämde mig till slut för att svetsa en egen ”burk” för lmm. Blev lite större än ett original insugsrör men mindre än båda tillsammans. Bilder syns i tråden. Funkade bra vid första provkörningen men fick felkod på mager blandning vilket bör vara för att jag kör med original 318 bränslepump. Ska byta pump och testa igen.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Kan nu bekräfta att det inte funkar alls bra med egen box för lmm. Min box var för liten vilket lurar lmm. Byte till större 044 bränslepump men fick fortfarande felkoder på för mager blandning. Monterade tillbaka båda lmm i sina plasthus och nu funkar allt perfekt igen. Så nu har jag programmerat bort felkoder på lmm och kommer som jag förstår det köra på alpha n mapp.

Men för att göra detta så behöver jag köra med temp sensor från lmm men utan kablar inkopplade på lmm. Temp sensorn används bara på den vänstra lmm på M5 e39 men båda lmm har temp sensor. Någon som vet vilka kablar som går till tempsensorn på den vänstra lmm kabeln? På vänster lmm finns det 5 kablar som är inkopplade, pin 1-5. På höger lmm finns det 4 kablar inkopplade, pin 2-4. Alltså bör pin 1 ha med temp sensorn att göra. Dvs vilka kablar ska jag koppla ur från vänster lmm? Elchema på TIS säger inte mycket för mig:) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.