AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.029

Slirande växling 320da xdrive -12

skånepappa
Hej! Jag upplever att min bil har börjat ”slira” lite i växlingen. Gäller framförallt i låga farter, typ krypkörning. Känns som bilen drar på 1 och 2 lite längre än vanligt. I bland kan 3:an också liksom slängas in lite för hårt.
I högre farter, och från 3:an och uppåt, går det mjukt och härligt.

Jag har googlat lite men blir inte klok på om det är nån vajsing eller om det ska vara så här. Har funderat på att byta olja i lådan, kan det funka? Är det ens nödvändigt? Och vad går ett sånt byte på?

Bilen har gått 11800 och är i övrigt fantastisk!
Tacksam för tips & förslag
///Magnus
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vid kallare väderlek är det normalt att bilen slirar mer vid växlingar när den är kall. Det gör den för att värma upp växellådsoljan snabbare.

-------
//Lövet
skånepappa
Aha! Då hoppas jag att det bara är det då! Köpte bilen i april & märkte inte av det alls från då till typ nov/dec (bor i Skåne). Tycker nog den går lite bättre nu när vi har runt 5+ här nere.
Tack!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter som att det är det bara. Om det sker vid kallstart och vid de första kilometrarna så är det lugnt.

-------
//Lövet
skånepappa
Yes, ok. MEN: Som den pessimist jag är, OM det inte är det. Ska man byta oljan el inte? Verkar vara lite delade meningar om det?
Kan väl inte bli sämre?
Usch, nu blev jag nervig 😳.
skånepappa
Yes, ok. MEN: Som den pessimist jag är, OM det inte är det. Ska man byta oljan el inte? Verkar vara lite delade meningar om det?
Kan väl inte bli sämre?
Usch, nu blev jag nervig 😳.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Byt bil istället om du är pessimist och oroar dig.
Köp en ny av nått fabrikat med lång nybilsgaranti.
Kanske inte lika trevliga och körglada bilar, men du slipper onödiga orosmoment
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oljan kan vara värd att byta nånstans runt 15k mil men lådan går inte sönder om det inte är gjort.

Är rätt säker på att din bil inte är trasig eftersom nästan inga andra är det. Det är en bra och hållbar låda.

-------
//Lövet
skånepappa
Toppen, tack! Härliga svar!
Nej, det här lämnar jag aldrig. Underbar bil! Får jobba på nerverna helt enkelt 😬
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.