|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min trogna bruksbil har tråkigt nog börjat att dricka ganska mycket bensin på senare tid. Går aldrig under 1 liter milen utan ligger nästan på 1,5 liter milen. Kommer ungefär 30 mil på en tank vilket jag tycker är riktigt illa. Sitter en M43TUB19 maskin i. Stift + alla filter är bytt. Lambdasond bytt. Kamaxelgivare bytt. LMM bytt. Gummibälgen mellan luftburk och spjällhus är hel. Div vakuumslangar är bytta. Finns 1 felkod i styrdon: P0101. Börjar få slut på idéer.. funderar på om tempgivare kan vara trasig så att styrdon tror att motorn är kall hela tiden men tycker den borde gå sämre när den är varm då. | |
| Kan det vara spridarna som är dåliga? Går det att kolla vad du har för lambda värde? | |
| Besiktade bilen här i slutet på januari och lambdavärdet låg stabilt på 1,00. | |
|
Felkoden pekar ju på defekt LMM och den är central i bilens bränsleblandning - åtgärda den defekta LMM och se hur bilen går sedan. Köp inga billiga no-name-kinaskräp-LMM, utan använd endast OEM-kvalitet från BMW, Bosch eller VDO-Siemens (NGK eller Denso fungerar säkert också bra), allt annat än OEM-kvalitet är ett lotteri med mängder av nitlotter där en ny LMM kan fungera sämre än bilens gamla defekta dito. Just nu går säkert bilen i "limp-mode" vilket är ett fast värde som gör att motorn fungerar men går dåligt - den går med största sannolikhet väldigt fett. Detta är i sin tur inte nyttigt för lambdasonder och katalysatorer i längden. Så åtgärda felet innan du får dyra följdfel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja fast det är väl på tomgång? Jag menar om du kan kolla lambda under körning? Det enda som kan orsaka det är mer insprutad bränslemängd eller ett stort läckage. Felkoden P0101 har ju med luftmassemätaren att göra. Kollat kontakterna till den? | |
| Köpte en ny magneti marelli LMM för ett år sedan. Då felkoden har funnits sen jag köpte bilen så trodde jag att LMM var trasig pga att den gärna ville stanna när den va kall och tomgången var väldigt ojämn. Men felkoden kvarstod och nu på senare tid när bilen börjat dricka mycket bensin så bytte jag tillbaka till den gamla LMM som är en Bosch. Angående lambdan så har jag inte kollat hur den ligger när jag kör. | |
|
Den nya LMM kan vara sämre än den gamla... Prova att dra ur kontakten till LMM och kör utan LMM inkopplad. Om bilen inte går sämre då, är LMM med 99% sannolikhet trasig (om inte felet finns i kablaget eller i modulen). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, jag tänkte likadant så därför bytte jag tillbaka. Provade att koppla ur LMM tidigare när jag felsökte tomgångsproblemet och då gick den sämre, baktände mycket i luftburk bland annat. Hur är det med lambdasonder och bmw? Har haft mycket Honda tidigare och dom va rätt kinkiga med vilket märke det var. En ny no name sond kunde vara sämre än den som satt där. Tänkte om BMW är likadana? | |
|
Ja, de är känsliga - när det gäller givare av olika slag till motorn är det enbart OEM-kvalitet som gäller (Bosch, VDO-Siemens och ev. NGK och Denso). Men då du har felkod på LMM är det den du ska koncentrera dig på - allt annat är i nuläget inte så intressant! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, får helt enkelt bita i det sura äpplet och beställa en ny Bosch LMM och se vad som händer.. | |
|
Innan du beställer delar bör du göra en riktig felsökning och helst göra en uppkoppling där du får live-data från olika givare/sensorer etc. Felkoder ska man sällan se som direkt felkälla utan som en pekning i vilken riktning man ska rikta sin felsökning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo, det kan ju vara klokt att göra det. Tack för alla tips så länge! :) | |
|
Hej, Hur har det gått? |
|
| Hej! Bytte LMM till en helt ny Pierburg och tycker att förbrukningen har gått ner men felkoden ligger kvar tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.