AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.563

Är risken fortf stor att kedjan rappar även med uppdaterade sträckaren?

Som rubriken lyder,
Det gäller 318 n42 143hp,

är sugen på den motorn, är medveten om kedjan som rappar, men eftersom jag läst att BMW har en ny uppdaterad sträckare så tänkte jag fine.... byter väl den och ser glad ut..

Men senare fick jag höra att ändå om man byter spännare så är risken fortf stor att kedjan rappar. om det nu fortf beror på sträckaren vet jag inte,,,, kanske finns annat som kan ge med sig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ju en åtgärd man bör byta omgående om man har den gamla sträckaren som är mycket spänstigare. Sedan beror det ju det övriga slitaget och miltalet hur testen klarar sig. Så det är ingen 100% lösning att byta sträckaren men ett måste.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jag tolkar detta som att, om man byter spännaren för sent, då har kedjan hunnit "töjja" sig och slita på skenor o allt som håller den på plats,

När man sen byter till den nya spännaren så rör sig kedjan fortf lite pga slitna skenor med mera?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Finns det nåt stupsäkert sätt att kolla om kedjan har blivit sträckt? För det är väl den som är den riktiga akilleshälen?

Jag tycker att det är en trevlig liten motor. Inte väsnas den så mycket heller som jag läste att den skulle göra.
Relativt rapp är den också med tanke på den med dagens mått mätt måttliga effekten.
Men den verkar vara en mardröm om (när) den börjar krångla.

///BMW - Was sonst!
Lyft ventilkåpan och känn på kedjan vid dreven ?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur kan man vara sugen på en 318 med n42 motorn?
Dånera pengarna till välgörenheten istället! Skämt å sido!
Satsa på nåt som håller spesiellt när du köper nåt som är redan bra begagnat. Jag hade hellre köpt 318 med m43 motor som håller i evigheter alt 320 med m52 eller m54.
Det är bara min åsikt!
Är m43 motorn från e46 pre facelift ?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, e46 98-01 (eller -02)
vilka årsmodeller satt m52 respektive m54 i 320 ?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
M54 kom i samband med facelift -01. Pratar vi 320 så har M52 150hk medan M54 har 170hk och är 2,2l i stället för 2,0.
Vänder mig till er som KAN n42 motorn.
Jag har ett filmklipp på en rasslande kedja, rasslet börjat som ett vanligt rassel, för att sedan efter 30 sekunder övergå till mer knackande+rasslande .

Ägaren menar på att det behövs ett byte till nya spännaren.
Motorn/bilen är fortf körbar.

Vad säger experterna?

att tillägga är att jag får den väldigt billigt, så jag kan tänka mig att lägga ner lite tid på den,

Men jag slipper helst om ni anser att ett spännarbyte hjälper.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Om du menar den lilla spännare som sitter på sidan av motor som bmw uppgraderade i hopp om att rädda motorn så kan jag säga att den i själva verket kanske räddar motorn med 10-15%.
Enligt det jag har hört så har n42 motorerna underdimensionerad kedja som sträcker sig med tiden vilket gör att kedjan så småningom kommer att hoppa över några kugghjul med trasig motor som resultat. Att reparera det felet på verkstaden kan kosta ca 15000-30000 kr
Ek
27
Eken_70
320 dA xDrive -11
Jag är ingen expert, men har haft en 318 med N42 motorn där kamkedjan sträckt sig. Att den sträckt sig och var tvungen att bytas upptäcktes av en slump, jag hade inte reagerat på att motorn lät illa. Ändå hade kedjan sträckt sig så att de plastskenorna som sitter runt kedjan hade gått sönder och man hittade resterna av dem i oljetråget.

Min bil hade vid då gått drygt 14 tusen mil och var servad som den skulle. Bytet kostade runt 20 tusen hos BMW.

Så utan att vara expert i ämnet så skulle jag säga att om motorn rasslar, räkna med att byta kedjan.

Det är synd att kedjan är en så svag punkt på den motorn, annars gillade jag den. Hyggligt pigg och väldigt bränslesnål.
Tomas_e36 ,

Ja det är den lilla spännaren på sidan som menas.

Jag hade planerat att ta med mig den nya spännaren och byta innan jag åker hem, för att minimera risken för ras påväg hem,

Väl hemma så får jag bedömma läget om jag ska byta allt ( vilket jag lär få göra verkar det som)
Har fått ett tips från annat forum att det är Vanosen som låter så illa efter 30 sekunder in i filmen.

Någon med erfarenhet,,? är det lika illa som att byta kedja att fixa vanos ?
Här har vi en mekaniker som aktiverar/avaktiverar vanosfunktionen för att påvisa problemet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.