AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.062

520d E61 LCI Konstigt ljud från värmepaketet (FLÄKTEN)

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
När jag startar den kall så låter allt normalt enligt klimatanläggningen men när jag har kört med bilen par mil och den verkligen jobbat in både tempen och värmen i bilen, brukar höras efter par mil faktist så låter det nästan som att den stänger och öppnar ett spjäll i ventilations gången eller om jag förklarar att ljudet låter par 3 sekunder lägre sen högre och så håller den på när jag kör ller står i trafiken. Vad kan det bero på? Är det någon som har liknande problem eller? Har skaffat en OBD diagnostik hårdvara till datan och läste av den så fick jag en felkod men jag har svårt att tro att det kan vara den. Det sstår nämligen AUC Sensor - Ingen kommunikation permanent.... Nu funderar jag på om det har att göra med den sensorn som mäter luften från utsidan eller om det är så att microfilter kan vara igentäppta? Funderar på att köpa både inne och ute temperatur sensor ifall det kan spöka. TIPS MOTTAGES
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Tidigare idag så körde jag bilen 7 mil i sträck sedan när jag hörde det med konstiga ljudet så lyfte jag på huven med avstängd motor men lät tändningen vara på med fläkten på för att hör så tyckte jag att jag hörde något konstigt ljud i fronten på motorn så att säga vid grillen det lätt som att det klickade och stannar sedan fortsatte det. Känns som att det har någon med någon slags pump så att säga till värmepaketet. Eller har jag fel???? Rätta mig
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Men det testade jag också under körningen. När jag går till inställningar till klimaten så går jag över till kallt luft alltså dem kalla blåa pluttar via iDriven sen så låter den inte så utan när jag går över till dem varma då kommer ljudet tillbaka. Kan någon av erfarenhet förklara????
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Är det inte spjället som växlar mellan recirkulation/uteluft som ändrar läge. Brukar ju automatiskt slå om till recirkulation för att snabbare få upp värmen i kupén när det är kallt ute.
Pröva att ändra det manuellt så hör du om det är det ljudet du hör
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Det är bara när jag har den på varmt läge i iDriven så jag vet inte. När det är kall luft som blåser så hör man inte ljudet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.