|
|
|
|---|---|
|
Hej! Så fort jag kör över 200 med min bmw börjar bilen darra när jag bromsar. En vän så att jag behöver nya bromsklossar några tips på vilka som är bäst och tål hög press då man kör 180 till 240 rätt ofta | |
| O du är säker på att det är beläggen som är orsaken? Inte nåt glapp whatever nånstans? Jag kommer få mothugg men EBC Yellowstuff "tål hög press" länge, MEN de gnisslar lite. Dessa belägg är mycket värmetåliga o inte mesigt snälla mot skivorna, dammar gör de oxå, men de tar bra o mattas inte som original. | |
| Ska kolla upp dem tack så mycket | |
|
BMW originaldelar eller motsvarande OEM-kvalitet är dimensionerade för att tåla autobahn-farter och även lättare bankörning... Du har troligen ett slitage i framvagnen och/eller bromskomponenterna om det vibrerar....eller så är det vinterdäcken som inte pallar med hastigheterna! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Mja...Det är inte riktigt sant. M5 E39 med original BMW belägg "gled" rätt bra efter 4 inbromsningar från 250 ner till 70. YellowStuff klarade 7 utan att mattas sen "gav vi upp", det är en jäkla skillnad. Men, de dammar, gnisslar i låg fart och är inte de snällaste mot skivorna. Innan YellowStuff så satt det RedStuff (EBC det med), o det är markant skillnad mellan de två, till Yellows fördel när det gäller bromsverkan med till Reds fördel vad gäller damm och att de är snällare mot skivorna... | |
|
Red stuff tycker jag är en klockren kompromiss! Men helt klart är att trådskaparen bör kolla igenom framvagnen. Lättast är att byta "allt". Det brukar ju sluta så ändå på BMW bilar. Men Karim, vad har du så bråttom till? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Ola! De handlar inte vart jag har bråttom till det är mer känslan, kicken och såklart (för mig) mår bättre psykist. Och tack ska gå in l kolla på dem du rekommenderar |
|
|
Hej Ola! De handlar inte vart jag har bråttom till det är mer känslan, kicken och såklart (för mig) mår bättre psykist. Och tack ska gå in l kolla på dem du rekommenderar |
|
| Om bilen darrar när du bromsar i höga hastigheter så är det inte bromsbeläggen det beror på, snarare slitna bussningar i framvagnen, slitna hjullager eller ojämna bromsskivor. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som alla påpekat kommer vibrationerna inte från bromsbeläggen utan från andra komponenter såsom bussningar och leder i framvagnen, leder i alla delar av styrsystemet, däcken, hjulinställning, dämpare, hjullager och dylikt. Som Johan B säger så räcker BMW originaldelar eller motsvarande OEM-kvalitet en bra bit på en medeleffektstark bil - har en del erfarenheter från E34 535i - men när man pressar extra hårt så är en uppgradering av bromsbelägg lämpligt. Just E60 523i/525i här i tråden motsvarar just min gamla E34 535i (ungefärligt när det gäller prestanda) som jag bland annat körde med på bana (både med original bromsdelar och därefter med original bromsskivor och ett snäpp bättre bromsbelägg). = Ferodo = Ett snäpp bättre än standardbelägg är exempelvis "Ferodo DS Performance". Det är ett mer gatorienterat belägg men som tål mer värme men utan de vanliga nackdelar som gat/ban-orienterade belägg har (gnissel/damm). Snäppet bättre är "Ferodo DS2500" som är ett belägg som kan användas både på gata och bana - använde detta själv till min E34 535i när jag körde på bana. Snäppet efter det blir det "Ferodo DS3000" som har ännu bättre värmetålighet och överlag hög och jämn friktionskoefficient (men endast när de är varma vilket är typiskt för renodlade racing- och trackday belägg). = Carbotech = Carbotech har även ett bra utbud och är omtyckt - men utbudet är riktat mot racing- och trackday belägg. Där finns AX6 som är prestandabelägg för gata, bra värmetålighet och friktionskoefficient men har bibehållit de egenskaper som behövs för vanlig gatkörning (bra grepp även med kalla belägg/skivor, minimalt gnissel och damm). Sen har vi XP8 och dessa är renodlade racing- och trackday belägg. Använder dessa på min E30 323i -85 (renodlad track day bil). Dessa går även att köra på gatan men de gnisslar som sagt hiskeligt ibland och när de är helt kalla så märker man att de biter lite sämre (och dessa dammar också så överlag inte lämpliga för brukar på gatbilar). För tyngre och motorstarkare modeller är XP10 och XP12 beläggen populära (men är inte direkt lämpliga för bruk på gatbilar). PFC gör även belägg där deras Z-serie är gjort för gata/bana. Mintex har sina M1144 som är deras motsvarighet för gata/bana. Pagid har sin S-serie som är gjort för gata/bana (deras RS-serie är för bana och inte direkt lämpliga för bruk på gatbilar). Sjävklart har vi också EBC som har en rad olika produkter. Misstaget folk gör är att titta på reklamen, slappar dit EBC RedStuff på sin tunga och vansinnigt effektstarka bil och försöker köra varv efter varv på bana - men just den varianten är inte gjord för att köra kontinuerligt på bana med. Men EBC har många varianter i sitt utbud. * EBC Ultimax motsvarar helt vanliga gatbelägg (det som du har idag). * EBC Green är om man vill ha lite mer prestanda ut ur sina gatbelägg. * EBC Red så kommer vi in på högprestanda gatbelägg (Dawwe och olaO har redan nämnt för- och nackdelar här mot vanliga belägg och EBC Yellow). * EBC Yellow är snäppet bättre och klassas som högprestanda gatbelägg men som även klarar hårda pass på bana (Dawwe och olaO har redan nämnt för- och nackdelar här mot vanliga belägg och EBC Red). * EBC Blue kan enklast förklaras som en variant av Yellow men där man fokuserat mer på att få de att fungera även när de är kalla (en av anledningar varför de nu är R90 godkända - ECE R90 är ett regelverk för eftermarknadsbromsbelägg för motorfordon i Europa) samt mindre aggresiva mot skivan. * EBC Orange är renodlade racing- och track day belägg och inte direkt lämpliga för bruk på gatbilar. Tänk på att många av dessa mer "high performance" bromsbelägg bör köras in (inte alltid lämpligt alltså att slappa dit beläggen och direkt göra en kraftig inbromsning från 250 km/h). Framförallt är det "green fading" fenomenet du vill slippa råka ut för (även om i princip de flesta belägg pre-scorchas numera så är en inkörning av prestandabelägg alltid att rekommendera). Men inkörningen gör även att det överförs ett tunt lager av friktionsmaterialet från bromsbeläggen till bromsskivan vilket förbättrar bromsprestandan. Därför är det många som upplevt att prestandabelägg är "kassa" just för att de bara slappade dit dem och direkt tvärbromsade från 300 km/h. Green fading uppstår när bromsbeläggen hettas upp för första gången och då kan det bildas lite extra gaser från det bindemedel som finns i alla bromsbelägg (och ha massa gaser mellan bromsbelägg och bromsskiva är såklart inte bra). Sen är fräsch bromsvätska lika viktigt som bra bromsbelägg. Byte av bromsvätska är en servicepunkt som ofta hoppas över efter det att fri service gått ut - men den bör bytas vartannat år (dels för att ett bromssystem som klarar påfrestningar men även för att reducera risken för kärvande bromsok). Du borde prova på track days! Där har du verklig känsla och fart! :-) Runt Stockholmsområdet finns många möjligheter för detta. Det är relativt nära till banor som Tierp, Mantorp, Limköping (Sviestad), Lidköping (Kinnekulle) och Karlskoga (Gelleråsen)! Även Gotland Ring finns ju inom räckhåll för er däruppe! :-) |
| Slangen: Yellowstuff är även den R90 godkänd sen några år tillbaka. Men som sagt de gnisslar, dammar o är inte de snällaste mot skivorna. Har Yellow på 3 bilar o efter ca 150 mil snäll landsväg syntes det ett fint lager av bromsdamm på de kliniskt rena fälgarna :D | |
|
I Sverige är högsta tillåtna hastighet 120 km/h. Kör lite långsammare så slipper du vibrationerna vid bromsning. |
|
| henke lexus, du kanske skall byta nick till bror duktig istället! | |
| Personligen tycker jag att Carbotech xp10har varit en bra kombination av vardagsbelägg och racingbelägg på en 1550 kg tung bil utan förare. Visst gnisslar det lite ibland och fälgarna blir fortare smutsiga. Men man kan tvärnita från höga hastigheter utan minsta fading, vilket standardbelägg inte klarar. Men med bättre och mer värmetåliga belägg ökar temperaturen i bromssystemet, vilket kan kräva byte av bromsvätska till mer värmetålig än BMW:s, tex Motul RBF 600 som är en prisvärd och mycket bra bromsvätska. | |
|
Nej jag bara ironiserar lite grann. Men ironi är knepigt i skriven form, det är så lätt att bli misstolkad. Någon bror duktig är jag inte och kommer aldrig att bli. |
|
|
OM du behöver vassare bromsklossar så kan jag rekommendera Ferodo DS Performance som jag hade på E46:an - de fungerar mycket bra på gata och tål högre värme och biter mer direkt då de saknar skrikdämpningsplattor på baksidan men var tysta och utan gnissel ändå. Gav dock lite "hårdare" bromsljud inne i bilen (troligen pga. avsaknaden av nämnda skrikdämpningsplattor) vid hård inbromsning. De dammar mindre än OEM-beläggen och dammet som blir är mer gråaktigt än det kolsvarta från OEM-beläggen. Kostar dock nästan dubbelt så mycket som OEM-beläggen... Men det blir inte vibrationer i bromsningen bara för att beläggen är lite dåliga - det beror på slitna bussningar/leder mm. i framvagnen! Vibrationer kan även bero på kärvande bromsok som då leder till överhettning i skivor och belägg. Belägg som inte tål värmen får "fading", dvs. dålig bromsverkan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående EBC Yellow - tackar Dawwe - det hade jag missat. Kul att höra lite från andra som använder även Yellow utanför banan (inte så vanligt). Men användarupplevelsen som ni ger tillbaka av denna typen är vad jag förväntar mig och stämmmer helt överens med vad jag själv upplevt med olika varianter av denna typen. Likaså stämmer mina upplevelser av mer gatorienterade prestandabelägg överens med Johan B's upplevelser. Motul RBF 600 är som sagt en mycket prisvärd bromsvätska - även våtkokpunkten ligger på höga 216 grader C. Det är våtkokpunkten som är den intressanta siffran för bromsvätska som hamnar i bruksbilar (och andra fordon där man inte byter bromsvätska en eller flera gånger under en racingsäsong). För det är våtkokpunkten som blir den verkliga kokpunkten efter ett tag för bromsvätska inuti bilens bromssystem. Det finns många andra prisvärda bromsvätskor med hög våtkokpunkt som exempelvis ProMeister DOT5.1 (190C, 143SEK/liter) och Ferodo ESP DOT4 (183C, 107SEK/liter). Här nedan finns en länk till en någotsånär upppdaterad översiktstabell Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.