AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.631

Ni som kört 330i E46 OCH E90/91/92

Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Hej på er BMW-vänner!

Jag har rätt långt gångna tankar på att åka 33 mil enkel väg för att provköra en manuell 330i E90 -06 som jag kommer att köpa om allt känns rätt. Problemet är att jag aldrig kört en sån samt att här uppe i norra landsänden finns heller inga till salu närmare att provköra. Jag har ägt ett par stycken manuella 330i E46 -02. Jag gillar dessa och är ute efter nåt liknande men det är svårt att hitta fräscha exemplar nu och en lite modernare bil är ju trevligt. Jag är väl mest ute efter hur körglädjen är på E90 330i mot E46.

Så ni som kört nåt exemplar av båda modellerna: speak out!

Som sagt är jag mest intresserad av körglädjejämförelse, men övriga observationer i skillnader är ju alltid trevligt :)
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Har en 330 e90 som funkar helt okej man behöver väll upp i 4500 varv innan den drar på lite. N52 är rätt skottsäker min drar lite olja men oljefiltret är fuktigt så antar det är nån packning som läcker där men runt 15-20000mil brukar vattenpumps ge upp så kan vara bra å byta den om tidigare ägare ej gjort det. Kolla så acn kyler ordentligt är något rör som ärgarsönder är väll dem 2 vanliga felen. Tändspolar kan även gå har jag hört men jag har ej haft problem med dem än
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag har inte haft just 330i, men väl en 325d optimerad med samma eller bättre fartresurser som en 330i. Har även haft 328i e46. e90 är mer bil överlag. större inuti, stabilare i chassiet. har du sportchassie är den riktigt tight med klart bättre väghållning än e46. Kan tänka mig att 330-motorn också är trevlig.

Köp, om allt annat är bra och du får ett bra pris
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag har kört 330Ci E46 och 330i E92 men äger själv en 325i E90 och en 323Ci E46.

Den största skillnaden mellan just mina bilar är känslan från bakaxeln som på E46:an "känns" mer (lite som att sitta på diffen bak) medan man är lite mer lyckligt ovetandes i E90n (en kudde mellan). Däremot är styrkänslan betydligt bättre i E90:n, men styrväxeln är givetvis kortare på den än min 323Ci som har en av E46:ornas längsta (rattvarv mellan fullt). E90 ger även en känsla av att ha obegränsat med grepp, vilket känns ganska tryggt :) Nämnvärt är att E46:an har Bilstein/Eibach B12/Prokit-chassi + diverse solida gummibussningar (Meyle HD) istället för oljefyllda som rullat några tusen mil och E90n har helt orört m-sportchassi som rullat 11000mil.

Motorerna låter lite trist (N52) jämfört med M52TU/M54 men med sportavgassystem så blir det lite djupare.

Kortfattat lite mer vägkänsla i E46 men betydligt modernare och tightare känsla i E90. Kör min E46:a på vintern och E90n på sommaren och man börjar längta efter den andra efter ett tag.

Är du nöjd med prestandan på 330i E46 så kan ju en 325i (2,5) funka också, lite slöare men inte så mycket.

Länk med prestandajämförelser 330i E46, 330i E90 (258), 325i E90 (2,5l 218), 325i E90 (3,0l 218, N53): Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fredrik, denna blir till salu i april/maj nångång. 16500 mil.
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
E90 har ju så klart mycket bättre körupplevelse om alla framvagnsdelar är fräscha och inte slitna. E46 är känd för sina svagheter med fram- och bakvagnsproblem ( snabb slitage av dessa delar). Inredningsmässigt E46 överlegsen, e90 generation och även nyare modellar har hård skramlande plast och ful inredning, det är iaf min åsikt.
Satsa på e90-e93 om du är ute endast efter körglädje och modernt utseende.
bo
283
borka
325i Cab -10
E46 är absolut fin invändigt, där ville bmw få plaststrukturen att se ut som skinn enl uppgift.. Jag tycker det skiljer sig rätt mycket i inredningen mellan vissa E90 och mot den E93 som jag har. Dörrsidor, skinn och mittarmstöd till den senares fördel. F-serien inte alls lika solid i känslan invändigt. Hoppas att G-serien får bättre känsla. Jag var in i en 8-serie och i den klassen borde väl man inte hitta märkligt tunna plastbitar vid förarens högerknä, resp pass vänsterknä i en bil för nästan 1,5 milj! Men det är vad jag tycker..

/Anders

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har kört båda och gillar E90 mycket mer, dels känns E90 bättre vad gäller styrning, växellåda och chassi. E90 är speciellt trevlig med N52-motorn som är en riktigt pärla: drar ca 10% mindre än M54 (i praktiken) och aningen mer högvarvig och responsiv. Inget minus heller att den låter så trevligt på tomgång :-)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har haft flera E36 som är ganska likvärdiga i chassiet med E46. Ingen av dom har haft en väghållning i närheten av min E90, trots att jag haft/bytt allt till bättre grejer.
E90in med original M sport chassie har gått 30" mil, det enda son bytts är bakre stötdämpare, de främre börjar bli dåliga (har nya liggande) Trots detta ligger bilen som klistrad på vägen, kränger typ ingenting, det bara svänger när man vrider på ratten.
Nu har jag bara en 325a N52, motorn är imponerande snål med tanke på prestandan och att det är 6 cylindrar.
Var lite tveksam när jag skulle köpa bilen, var inne på en E46 330, tyckte E90 såg lite klumpig ut, men föll pladask när jag provkörde "den här ska jag ha"
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Man kanske ska ta upp nått negativt också.
Sportstolarna: Jag satt som en gud i sportstolarna på min 530 E39 med ställbart svankstöd. E90 har inte ställbart svankstöd, utan ställbara sidostöd, dom gör ingen nytta alls för komforten, jag får ha en liten lös kudde bakom ryggen när jag åker långt.
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Tack för input alla!

Jag åkte i lördags och kollade på bilen och provkörde den. Vilken magisk motor och vilket fint chassi! Skicket var också tillräckligt bra för 12700 mil och år 2005. Styrningen dock kändes jättetrög! Vet inte om det var enbart pga trögheten den kändes helt död i styrningen också! Jättebesviken. Den var mer trögstyrd än en Volvo 240 utan servo och min Toyota Corolla -01 har bättre styrkänsla. Så jag lämnade kvar bilen och tog bussen hem tyvärr.

Någon som upplevt liknande med styrningen på E90? Denna har alltså vanlig servo och varken servotronic eller aktiv styrning.

Törs jag ens titta mer på E90 nu? Är alla tröga och döda i styrningen?
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur stora däck var det på bilen? Minns att jag kört en 320d E91 som hade breda 19" och den var rejält mer tungstyrd än en E91 325d med 17".
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Originalfälgar med dubbdäck och snöstorm med rejält med snö på backen. Med den lilla friktion som var tycker jag det är anmärkningsvärt med så trög styrning. Denna bil är det Länk
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Hej,
Har tidigare haft E46 330i -03 och efter det E61 535d -07 (LCI, om det har betydelse)) sedan fem år.
Köpte nyligen även en E91 325d och styrningen är väldigt mkt tyngre på den än på E61:an. Visserligen aktiv styrning på E61:an (fantastiskt) så skillnaden blir kanske ännu större, men det är nästan så man undrar om det är ngt fel på E91:an, speciellt i låga hastigheter och mkt trixande vid dagis- och skollämning, har M-ratt så den är tjock också. Kan inte minnas att E46:an var så trög, M-ratt/paket även där.

MEN: för egen del uppskattar jag detta väl ute på landsvägen, känns hur stabil och lugn som helst, E61:an är i mitt fall en hel del nervigare utan att för den delen kännas osäker. Nu har båda mina bilar gått väldigt långt, men känner iaf igen beskrivningen av den tröga styrningen på vårt exemplar.
Har en e39 med servotronic. Den är mkt lätt att svänga med och ändrar ju trögheten beroende av hastighet.

Min e91 har bara servo och liten M sportratt. Den är trög i låg fart! Gillar det dock och framförallt i högre hastighet! En ”ofiltrerad” känsla. Har läst att de med aktiv styrning på e91 tycker att den är mer artificiell.

Jag tror att det är en vanesak men visst vissa gillar det och andra inte.
bo
283
borka
325i Cab -10
Min E93 -10 är hyfsat lätt i låg fart, blir trögare i högre. Klippstabil i hög fart!

Jag har ingen aktiv styrning, heller ingen oljebehållare. Har jag då elhydraulservo komb med servotronic? Blir inte klok på detta? Någon som kan förklara? Bra känns den iaf.

/Anders
Jag har hydraulisk servo. Tror att elservo kom på efterföljaren! Då skall du ha seevobehållare.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Upplevde åxå styrningen trög i 325an.
Tycker att styrningen i 130n, med elservo, är bättre.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.