|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag funderar på att köpa en X4 med 30i motor (har fått ett bra erbjudande) och får lite olika återkopplingar kring förbrukning. BMW deklarerar medelförbrukning på 7,8L/100km men jag vet att det är en utopi. Jag kör bilen för det mesta inom min lokala ort, det kan bli en sväng in i stan någon gång då och då och jag kör ca 2000 mil per år. Motsvarande dieselvariant är mindre törstig men även dyrare i inköp så jag undrar om prisskillnaden är motiverad med tanke på hur mycket (eller lite) jag kör per år. Någon som kan dela med sig lite tankar och erfarenheter? | |
| Menar du N52B30? | |
|
Om det gäller den motorn så får jag ner den till 0.64-0.65 som bäst på landsväg och ca 0.95 blandad medelsportig körning. Ren stadskörning så blir det gärna 1.1-1.2 Men körglädjen överväger allt! Älskar denna motor. |
|
|
Ja N52B30 är en härlig motor. Men den finns inte i X4. Vilken motor handlar det om? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det handlar alltså om en 4:a... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej, ja det är denna motorn i länken X4 Xdrive 30i (fyrcylindrig). Jag har provkört bilen och den är tystare och har bättre drag än X4 20d som jag har idag. Men jag har även sneglat lite på en X4 40d hos en annan säljare. Prisskillnad blir ca 135 000 kronor men jag vet inte om det är så motiverat att betala för det då jag tycker att X30i som jag provkörde räcker gott och väl. Anledning till att jag frågar är att jag har ägt den första modellen av X3 med 30 motorn (en sexa) och förbrukningen låg på ca 1,5L/mil och ibland mer. Dit vill jag inte igen. Måste säga att den fyrcylindriga som jag provkörde nu kändes piggare en 30 sexa jag hade i X3:an. |
|
| Kört den en hel del i f30 330i. Bra drag och rapp känsla. Förbrukning blandad ca 0,7. Ej x-drive, dock automat. | |
| Min ligger på ca 0,9. Mycket stadskörning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.