|
|
|
|---|---|
|
Tja! jag har en gammal E23 med original-stereo som när körkortet såsmåningom kommer ska uppdateras till något bättre. Min fråga är, vad behöver man i form av baslådor, högtalare, slutsteg mm mm för att få BRA ljud och hur mycket kostar det egentligen? Är det svårt att själv installera såna här grejer i bilen om man inte har någon erfarenhet? Tacksam för svar! | |
|
Väldigt allmänt hållen fråga, men om du söker på forumet så hittar du en hel del. Kolla begagnatmarknaden både här och tex på passagen, när du väl har fastnat för nåt. Kolla även på nätet, tex Backes ljudbygg, där finns oerhört mycket info. |
|
|
Börja med att skaffa en huvudenhet med de funktioner du anser dig behöva (dubbla lågnivåutg. är t.ex vettigt). Nr.2 = ett BRA framsystem, gärna kit-system med separata diskanter om högtalarna ska placeras nere vid fötterna. Nr.3 = 2-kanals slutsteg (bryggkopplingsbart) + lämplig baslåda (alternativt ett 4-kanalssteg till både Nr.3 & 4) Nr.4 = 2-kanals slutsteg till framsystem Nr.5 = högtalare i bakdörrar/hatthylla för lite luftigare ljudbild (ska inte höras för mycket så de kan drivas av stereon) Allt behöver inte köpas direkt, köp grejer av bra kvalitet och bygg upp systemet efter hand. Många prylar kan man med fördel leta upp på begagnatmarknaden. Ovanstående är hur jag hade angripit bygget, det finns säkert flera teorier --------------------------------------------------- Länk |
|
|
Wath har ett gott upplägg på verksamheten !! Du kan t.ex. köpa mitt DLS 4 channel på börsen så har du en mycket god grund byggsten att bygga vidare på.. |
|
| ...tänk bara på att om du bryr dig mer om ditt eget lyssnande i förarstolen än de i baksätet, skit då i högtalare där då de förstör ljudbilden ganska ordentligt. | |
|
Om du inte bara vill ha en bra anläggning utan vill kunna lite också, tycker jag att du skall beställa "Bilstereo i praktiken" av Stoffe Pelc, kolla här:Länk Mvh Jonas.N |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.