|
|
|
|---|---|
|
Då kom den dagen jag väntat på! Måste byta kamkedja och sträckare och löpskenor på bilen. Gjorde för några hundra mil sedan ett byte av sträckaren, men nu har kamkedjan med all säkerhet rappat och skadat löpskenorna! Tänkte att jag skulle ge mig på detta jobb själv, och tänkte beställa delar, men skulle vilja ha lite input av andra om vilka delar som jag ska beställa! Det finns ju färdiga satser har jag sett,men är det att rekommendera att byta ALLA kedjor och sträckare,alltså även kedjor mellan kamaxlarna och sträckare till dom? Jag har aldrig gjort detta jobb på M62 tidigare, utan renoverat ett par M60 för länge sen,och då vill jag minnas att jag endast bytte kedja och sträckare. Tänkte beställa från Autodoc eller liknande, och har då även frågan om vilket fabrikat man kan lita på. Har köpt mycket därifrån och aldrig blivit besviken, men nu när det gäller delar till ett större ingrepp vill jag inte göra ngt dumt. Att köpa originaldelar tycker jag är onödigt,för jag tror ändå att det är samma tillverkare på flera olika fabrikat. Jag har köpt tex Febi Bilstein bromsar packningar stötdämpare och det har alltid funkat, så då borde jag väl kunna köpa detta fabrikat igen till denna reparation, eller är det nån som har synpunkter?? | |
|
Länk Packningar också, Länk Länk (ovan delar till 740i-e38, 2000) |
|
|
Finns en hel del på eBay också. Länk Trist när det där händer men det gör det på alla M62och med min ovetenskapliga undersökning ca efter 26700 mil. Hur långt har din gått? Har tre bilar med M62 i släkten och alla tre är detta gjort på. Problemet beror högst sannolikt att motorerna jobbar med så hög drifttemperatur, modellen är även mycket drabbad av kylsystemproblem. Slangar, expansionskärl, kylare etc. Allt vittrar sönder. Bmw V8:or historiskt har inte alls lika stora problem. Det finns andra thermostater som sänker temperaturen och då tror jag livslängden blir längre på dessa grejer. Mvh Ola Mina bilar: Länk Mvh Ola Mina bilar: |
|
|
Jag har oxå 3 st med denna motormodell. X5 4,6is, X54,4 och en E38 (740-97) Det är på 4,6:an som jag ska byta på nu. Den har gått 17100 mil, men som jag skrev tidigare var jag beredd på att detta skulle hända.Hade en Alpina B10 4,6 som hade gått 21000 mil när detta hände, men då sålde jag bilen eftersom jag inte hann fixa den pga precis fått barn. Men nu ska jag ge mig på detta själv utan vidare tidspress då jag fått tillgång till att låna plats på verkstad. Håller med dig gällande dom felen du beskriver. Tycker själv att på en premiumbil som BMW tidigare var (enligt mig)ska dessa fel inte finnas.Har på samtliga dessa bilar bytt just kylare,expansionskärl och diverse plast rör som vittrar sönder. Just denna 4,6:a är mkt välservad och lugnt körd.Jag har servat bilen på verkstaden jag jobbade på och känner till den sen den var 1 år gammal. Men precis när jag köpt den av tidigare ägare dök det upp massa fel som jag åtgärdade,men sen garagerade jag bilen pga av just detta med oron för kamkedjestrulet. Det började med att jag tyckte det fanns en vibration vid ett visst varvtal från motorn men inga felkoder fanns.Sen lånade jag ut bilen till en fd jobbarkompis över en helg, som efter ngn dag ringde o berättade att motorlampan lyser och det finns felkoder på felaktig kamaxelposition cylinderbank 1. Så nu är delar beställda och snart dax att kavla upp armarna:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.