|
|
|
|---|---|
|
Nån som har haft problem med den elektroniska oljenivån på sin bil? Förra helgen skulle jag och en vän åka en resa på ca 50 mil enligt mätaren var det 3/4 bad min kompis fylla på en skvätt medans jag fyllde på luft i däcken. När vi åker iväg kollar jag igen och ser att mätaren står på samma, han hade hällt i ca 2-3 dl. När vi kommer hem fyller jag på ytterligare 2-3 dl och mätaren står på samma? Har börjat uppleva ett tickande ljud ifrån motorn. Låter mest vid kallstart, kanske ventillyftarna? Mvh | |
|
Ja den känns inte helt pålitlig... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Att den tickar är normalt vid korta körningar kör motorn varm å gasa upp mot 6 tusen varm några gånger som kommer den sannolikt låta bra igen. Oljemätarn är lite mysko ibland men det brukar krävas några om starter körningar på min bil innan den vissar rätt efter jag fyllt på. Jag slår i när den är på halva vilket bör vara en halv liter då slår jag i 4 dl. |
|
|
BMW brukar generellt rekommendera att man väntar med att fylla på olja tills den gula oljelampan/varningen tänds, då slår man i en liter olja så blir nivån rätt. Har man vanlig oljesticka är det enklare att finjustera oljenivån. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tycker det är trams det där, inte ovanligt att elektronik strular så varför inte ha en oljesticka? Får mäta upp oljan när oljebyte görs i vårdagarna så får jag se hur trovärdig den är 🤷♀️ | |
|
Tja, man får tycka vad man vill, men det är ju som det är... Jag håller med om att en oljesticka är att föredra ur flera perspektiv, dels är den 100% tillförlitlig och går ytterst sällan sönder ;) , och dels kan det vara bra att se och känna/lukta på oljan för att få en uppfattning om hur den mår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.