AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.881

Vindrutetorkare elfel BMW e38

lo
14
looper
bmw 728 i
Hej.

Vindrutetorkaren på min 728 -97 "gick sönder"då bilen stod still en vecka då jag var på fiskeresa i Norr.

Då jag kom hem o skulle använda bilen igen funkade inte vindrutetorkaren alls,har inte undersökt saken närmare heller egentligen.
Men kan man mäta någonstans o se om torkarmotorn får ström eller vad har hänt.?
Tror inte det brunnit någon säkring vad jag kan se.

/Jörgen

Hej,

Det där kan ju handla om vad som helst. Ett tänkbart scenario rör vatten på fel ställe. Riktigt var, vet jag inte men av google-svar att döma, ligger reläet risigt till i ett sådant läge.

Prova att googla ”e38 wiper dead”. Det går säkert bra med någon annan sök-variant också. Mycket att läsa och titta på.

/Lennart
Platsen för reläet:

Länk

Ett känt "badkar", tror jag.

/Lennart
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Hej, Med all sanolikhet det berömda badkar som uppstår i lådan med styrdon och relän när dräneringshålen sats igen ! råkade ut för samma sak på min tidigare numera saknade 750 E 38 efter 11 års ( äktenskap )

Håbba
lo
14
looper
bmw 728 i
Okej tack för svar,ska kolla upp detta och återkomma om jag hittar felet :)

lo
14
looper
bmw 728 i
Ni verkar ha rätt,det sitter ju 3 reläer bredvid varandra och en eller ett par kablar hade åkt ur/gått av pga vatten så det ärgat sönder.

Såg inte klokt ut var ju helt grönt och fult,kanske därför inte monitorn funkar heller? Den slutade ju också fungera 1 år tidigare då bilen stått still några år😳

Nu ska jag till Biltema köpa tänger o h lite nya kabelskor o kontaktspray så får vi E..

Återkommer

Gott att du hittade något uppenbart att bita i. Det blir nog bra till slut! :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.