|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle behöva ta bort oljetråget på min BMW 330 E46 för att undersöka oljepumpen. Är det någon som vet om tråget bara är att ta bort eller måste man sänka framvagnen? | |
|
Behöver sänka framvagnen Men jag minns att jag forskade lite på den fråga tidigare då jag trodde att jag hade läckage från trågpackningen men det var ventilkopspackningen det läckte från. Hur som helst om jag minns rätt så tror jag att man kunde skruva loss kardan axel från lådan samt två muttrar från motorkuddar och på det sättet hissa motor några centimeter. Jag är inte säker att det går och om det går så kanske det tar lika långt tid som att ta ned framvagn. Återkom med resultatet! Lycka till! |
|
|
Hej! Du behöver först säkra motorn ovanifrån och därefter sänka ner framvagnen. Varför vill du undersöka oljepumpen? E |
|
|
Stort tack för svar! För att göra en lång historia kort så har bilen stått ute i två veckor utan att jag rört den. Igår när jag skulle starta den och gå på tomgång så börjar röd oljekanna lysa. Jag tyckte även att ventilerna börja knacka lite så stängde av direkt. Kändes inte som jag hade oljetryck. Jag ar askass på detta med det första jag tänkte var oljepumpen suck. Har ni några råd eller ideer vad som hänt? |
|
| Ja. Du måste kolla oljenivån som steg 1. Säkerställ att nivån är på max. Lyser lampan ändå så kan det vara oljetrycksgivaren, den borde inte kosta mye. Lyser lampan trots ny/annan oljetrycksgivare så kan man misstänka pumpen, eller att pumpens sil är igensatt, eller att oljefiltret kleggat igen, eller... | |
|
Grymt Tack! Ska börja felsöka. Vet du var oljetryckgivaren sitter? |
|
|
Har bilen ståt i ett varmt garage eller ute i minus grader. Om det ståt i minus grader med gammal olja som oftast har redan massa kondensvatten i sig så är det möjligt att det bildades en isprop. Typisk på saab bilar. |
|
|
Den har stått ute under snön och vi har haft några nätter med -12. Okej ispropp i oljetråget då? |
|
| Nej det tror jag inte på. -12 är inte scheisse-kallt. Så om du inte har en mycket ovanlig "sommar olja" typ 20W-nåntning så kommer oljan var pumpbar, om än lite seg om det är en 10W40 olja tex. Ispropp i oljesystemet kan man endast få om det är fullt med kondens i oljan, o det är tveksamt om det räcker med måttliga -12. | |
|
Jag kör på 5w40. Vet du var oljetryckgivaren sitter? |
|
| Nr 12 i länken, sitter på oljefilterhuset Länk . Borde gå att komma åt utan alltför mycket besvär? | |
| Stort tack! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.