|
|
|
|---|---|
| har en 530 i 2005 är årsmodellen, som i motorvägsfart lagligt känns som den "rycker/missar" då o då. går annars bra på tomgång. vad kan vara felet? | |
| Hur många mil var det sedan du bytte tändstift senast? | |
| Ska kolla i serviceboken. Men ska byta för säkerhetens skull. | |
| Köp i så fall de tändstift som rekommenderas i serviceboken, inte några som en försäljare säger är likvärdiga! | |
|
Tändstift brukar vara hälften så dyra om man köper från England..... Men köp som sagt de som boken säger, BMW har ändå rätt bra koll på vad som passar bäst :-) Niklas Fransosen |
|
|
Här köpte jag senast. I stort sett, eller t o m under halva svenska priset, som Niklas, Fransosen, skriver. Länk /Lennart |
|
|
Är det M54-motorn i bilen? I så fall är det NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP. Bosch Irridium-stift FGR7DQI går också bra eller t om. bättre, men det är flera år sedan de slutade tillverkas och är svåra att få tag på! Rekommenderas inte att man använder några stift utöver ovanstående. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om både Bosch och NGK är ok enligt instruktionsboken så är allt väl. Men om endast NGK finns med köp dem. Min bil var en gång inlämnad för "ryckningar", då hade en oberoende verkstad monterat "motsvarande"Boschstift, trots att jag bett att få original NGK. Det accepterades inte av BMW, vilket innebar att jag fick betala ett garantijobb själv. Det var knappast stiften ryckningarna berodde på den gången, men det spelade ingen roll för BMW. | |
|
När det gäller M54-motorn är både Bosch och NGK fabriksmonterade när bilen var ny och även de två alternativen som BMW själva säljer som reservdel - numer har båda stiften samma art.nr. men i kartongerna kan det ligga antingen Bosch eller NGK "random" beroende på parti. Jag körde på båda alternativen i M52tu och M54 och båda fungerade mycket bra, dock upplevde jag faktiskt att Bosch-stiften gjorde att motorn gick lite mjukare. Kan ha haft att göra med att Bosch-stiften har tunnare mitt- och sidoelektroder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.