AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.874

120i drar extremt mycket olja

Gl
2
GlidareN92
120i - 07
Hej folk!

Ny medlem här med en nyköpt begagnad 120i - 07 som visat sig ha ett stort problem..
Bilen (N46B20) drar extremt mycket olja (oljan har nästan halverats efter ca 60 mil). Jag ser inga märken på att oljan läcker externt och ingen lukt av bränt olja heller. Den rullar hur bra som helst och jag får inte upp några felkoder på min dator heller. Enda "symptomet" jag märkte idag är att varvmätaren inte är helt stabil vid tomgång

Jag tänkte ta med den till en verkstad imorgon och försöka få en diagnos.
Någon här som haft liknande problem och kan tipsa om vad det kan vara för fel?

Uppskattar all hjälp!
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag hade en audi med liknande symtom, då byttes kolvringarna på garanti och oljeförbrukningen blev normal igen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
oj.....

Vissa motorer kan dra mer olja än andra och BMW anser att om bilen drar 1 liter olja på 100 mil så ligger det inom deras toleranser. Själv anser jag att det är för mycket men har bara att acceptera.

Men din bils motor mår helt klart inte bra :-(

Ta den till BMW och få en hälsocheck men börja redan nu diskutera med firman du köpte den av då detta måste anses vara ett fel som fanns med bilen vid köp. Nåt måste ju vara tokfel.

Har dessvärre ingen klokskap att komma med ang vad felet kan vara.

Hoppas det löser sig för dig!

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Defekt vevhusventilation kan orsaka stor oljetörst då oljan sugs in i motorn och förbränns.

Men det kan vara andra mer allvarliga fel som ger samma symptom - en duktig reparatör bör kolla på motorn och felsöka den!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kör inte med bilen i onödan innan den är fixad.
Om det är som Johan säger att oljan förbränns så riskerar du att förstöra katalysatorerna (förutom andra möjliga problem).

Har du köpt på bilfirma eller privat?

Gl
2
GlidareN92
120i - 07
Tacksam för alla era svar!

Jag har nu varit hos en BMW-mekaniker som inte kunde hitta något fel med motorn eller huvudanledningen till oljekonsumtionen. Han upptäckte däremot att vakuumpumpen hade en del läckage men inte så värst mycket. Ett par slangar i motorn hade spruckit och satt lösa dessutom som orsakade ännu mer läckage. Slangarna är bytta och jag fick rekommendationen att vänta med vakuumpumpen till senare i år istället. Så vi fyllde på med olja med rekommendation att hålla koll på nivån och återkomma vid eventuella nya problem.

Han fick dessutom upp felkoden "A0B1 - input, selector-level position, implausible" men kunde inte lista ut felet eftersom bilen har manuell växellåda.
Sedan fick jag även rekommendation att byta stötdämpare och styrleden snart.

Bilen är köpt på bilfirma men jag halvt känner/har kontakt med brukaren innan mig som hade bilen i flera år. Därför jag blev så förvånad över oljekonsumtionen
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Fick du reda på vad som orsakade den höga oljeförbrukningen?
Nm
7
Nm156
320iA e90 -06
Garanterat ventiltätningarna. Sök på Youtube: vsd n46 n42
Någon som förresten vet någon som är bra på att byta dessa?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Har samma problem med min. Vet inte vad som är fel, men prova med tjockare olja. Jag kör med 10W60 helsyntet, och har märkt en minskad konsumtion. Ett tips.
Nm
7
Nm156
320iA e90 -06
Skulle inte våga köra på så tjock olja men märker att 5w40 funkar mycket bättre än tunnare 0w40 och 5w-30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.