|
|
|
|---|---|
|
Hej! Gjorde en mellanservice å tänkte även byta multiremmen då den gnäller ytterst lite när de är kallt ute. Men de ser inte lika enkelt ut som på min gamla e91a... Nån som bytt på sin? Har kollat lite youtube men de verkar finnas vissa som har 2st remmar. En liten separat rem till ac’n. Men jag kollade realoem å verkade bara ha en rem. Så köpte en rem, spännare och ett löphjul. Så hoppas jag köpte rätt! Ser trångt ut uppifrån, är se enklast å plocka av hela fronten? Eller kommer man åt underifrån? /Max | |
| Var det inte Bosse bildoktorn som tipsade om att man kunde strö lite potatismjöl på remmarna för att bla bli av med gnissel? | |
|
Lite försiktigt med 5-56 kan ju hjälpa om det bara är lite gnissel och remmen är ok i övrigt. F10/F11 ser lite trång ut under huven vid första anblick men tricket är att ta bort elfläkten, då blir det gott om plats framför motorn! Länk Länk |
|
|
Nu vill jag ju byta bara för att va på säkra sidan. Förmodligen håller remmen länge till. Men har köpt rem och allt bara för å byta. Var inga stora pengar ändå. Ska kika på å demontera elfläkten. Då kanske man får lite bättre översikt |
|
|
Tack för länkarna! Var ju rätt bra med plats när jag lyfte ur fläkten! Smart lösning att bara dra upp den! Tog nästan längst tid å få tillbaka kylarslangen i nedre hållarn. Var trångt som fan! Gjorde nog bytet under 1 timme! Enkelt med ny spännare som är ”färdigsläppt” så man bara trär på remmen utan å hålla isär spännaren. Remmen, spännaren och rullen såg rätt bra ut, lagrena kändes fina. Men nu sitter de fräscha saker. Jag är nog bara rätt kräsen ang de lilla gnisslandet som kunde höras vid väldig kyla |
|
|
Märker nu när de vart kallt att remmen kvittrar ännu mer vid kallstarter. De låter bara en halv minut eller så. Försvinner direkt man rör lite på gasen. Men den lät ju mindre innan. Lite trist att de började låta mer efteråt.. Både spännaren och rullen byttes. Är märkesgrejer på allt. (SKF på spännare och Bosch på remmen.) Kan jag haft extrem otur å fått en helt torr rem? Tyckte inte den kändes torr, inte för att jag la märke till de då den var ny. Eller om de kan va en av rullarna som gnäller. Tycker de låter som att de är en rulle iallafall. Va tror ni? |
|
| Testa lite försiktigt med 5-56 på utsidan och se om det hjälper (inga mängder givetvis :-)) | |
|
Ingen olja på remmen! Försök lokalisera ljudet - använd motorstetoskop eller en lång skruvmejsel där du placerar spetsen nära misstänkt punkt och sedan skaftet på kindbenet framför örat. En slangstump (t ex. trädgårdsslang) kan också vara bra att använda för att lyssna genom och försöka isolera vart det gnisslar. Tänk bara på att inte komma för nära den snurrande remmen eller rullarna etc.! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nä jag tycker inte heller att de känns bra att sätta olja på remmen, då de känns som den greppar ännu mindre. Sen tror jag 5-56 torkar ut gummit rätt bra. Måste vara en av rullarna som kvittrar. Känns inte som något remslir/gnissel. Men kände på alla rullar, å de kändes bra, även de gamla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.