|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte precis servopump på min e46a. Den gamla vätskan som var i var mörkbrun. Och på locket stog det CFF 11s only. Så köpte det från Motul. Hällde i den CHF jag köpte utan att tänka på det men nu i efterhand kom jag på att det kanske var dumt då den var grön. Borde jag tömma hela systmet o spola det? Eller gör det inget att den gamla var mörkbrun och den nya är grön. Måste var typ 50/50 blandning i systemet nu. Tack på förhand | |
|
Töm och skölj systemet omedelbart! CHF/ATF brukar resultera i massiva läckage i styrväxel etc. = dyrt! Om du sköljer systemet noga med den olja du tänker använda (ATF eller CHF) så spelar det mindre roll vilken du väljer bara det är samma som du sköljde med... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tack! Sköljde ur systemet med 2 liter ATF. Och sen i med ny ATF. |
|
|
Okej tack! Sköljde ur systemet med 2 liter ATF. Och sen i med ny ATF. |
|
|
Med lite tur har systemet klarat sig, men håll ett öga på läckage från styrservosystemet närmaste tiden. (pölar under bilen, fuktande slangar, minskande volym i oljebehållaren etc.) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad är CFF 11s? Står det inte CHF 11s på locket? Köpte du en CHF 11s olja är väl allt i sin ordning antar jag. Min CHF olja jag köpte var också grön, det var ingen ATF olja. | |
|
Problemet är att oljan mörknar med tiden och TS beskrev färgen som mörkbrun, vilket ATF-olja brukar bli när den är sliten. CHF-olja brukar bli gråaktig med en grön ton, när den är sliten. Det kan vara någon som slagit i ATF-olja i systemet tidigare. Det som gör det hela mycket vanskligt är att nästan alla "oljerekommendationer" från olika oljetillverkare och eftermarknadskedjor anger ATF-olja i styrservot då det är den olja som används på de flesta marknader. MEN Sverige är så kallat "kall-land" vilket gör att om bilen säljs ny i Sverige har den utrustningspunkten "Kall-lands-utförande" vilket bland annat innebär Pentosin CHF 11S i styrservot. Den oljan är INTE blandbar med ATF-olja, för då löser den upp packningar! Det som strular till det ytterligare är att på oljebehållarens lock står det ingjutet ATF-olja men om bilen säljs ny med CHF 11S, sitter det ett klistermärke ovanpå den ingjutna texten där det står just CHF 11S - detta klistermärke lossnar tyvärr lätt under åren om man motortvättar bilen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är ju alltid lite svårt att veta vad tidigare ägare haft i systemet. Har ett minne av att min gamla olja var också något brunaktig. Men det stog iaf CHF på locket och jag hällde också i den oljan när jag bytte. Vet inte om det är dåligt att byta till CHF om man haft ATF innan. Har än så länge inte sett några läckage i alla fall :) | |
|
Byta olja är inte något problem så länge du verkligen byter oljan och sköljer ur den gamla sorten innan du fyller på med ny dito. Blandning av de olika oljorna leder i princip ofelbart till problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu när det är ATF i så har det kommit ett ljud ifrån pumpen. Typ ett vibrerande skärande ljud. Vet inte om det är lagren som håller på att ge upp eller om den ATF - u jag hällde i var för tunn eller något. mvh Erik |
|
|
Har du luftat systemet? Det görs genom att man vrider ratten till ändlägena några gånger fram och tillbaka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah gjorde det några gånger och sen körde 15 mil igår men det hjälpte inte. Får testa vrida några gånger till en. Med vänlig hälsning, Erik |
|
|
Vrede fram och tillbaka fullt på ratten 10 gånger. Men pumpen håller på o gnäller massa oljud ändå :/ |
|
|
@Johan B Tog av remmen och kände på pumpen, tror ni den är körd? :O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.