AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.980

Visa logga för radiokanal

Sida 1 av 2
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Vet någon om det är möjligt att få radion att visa loggan för aktuell radiokanal, istället för den generella tråkiga bilden. Skulle ju se betydligt trevligare ut. Bilen är en F11 LCI med navi professional.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Hur ska en FM-station med RDS kunna visa en logga när, vad jag vet, RDS bara kan förmedla text?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Var lite inne på det, kanske DAB-radio dom krävs?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag är mycket tveksam till att DAB kan visa bilder. Jag hittar på nätet bara att DAB kan förmedla text, inget om bilder.

Jag har bara en radio som har DAB. En köksradio. Den radion har ingen display som kan visa bilder.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag menar alltså typ detta Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På nåt sätt går det. Jag har bilder i min radio och inte DAB. Har inte gjort något annat än att starta radion...

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag hade bild/ikon på min F11:a, men endast då jag använde DAB. Tror inte det funkar på FM, men är osäker så låter det vara osagt...

----
BMW CS/SC #6212
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Intressant, det går alltså. Och DAB verkar vara standard sen januari 2013 om man ska tro det som står här Länk

Måste kolla igenom inställningarna i min bil.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag sökte på ”DAB radion icons” och fick en massa länkar om hur man installerar ikoner och då tolkar jag att radion slår upp internt vilken ikon som ska visas. Inget om att ikonen skickas ut i etern. Men någon annan kanske hittar annan information.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ferlin: DAB är standard i brittiska bilar (bland annat), så den info du länkar till är inte generellt gångbar, tyvärr. Jag hade ingen tanke på att beställa DAB på min F11:a 2014 men då det kom som standard i UK var det bara att tacka och ta emot. :)

Utöver bilden får man även annan info, typ avancerad RDS, publicerad på skärmen. Trivsamt, men ingen kioskvältare.

----
BMW CS/SC #6212
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Aha, men är det då DAB som gör det? Andreas_lofgren verkar ha haft bilder utan det.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Får man gissa hur det tekniskt fungerar: RDS eller DAB skickar ut text -som varierar beroende på kanal .Ska bilens display kunna visa olika loggor för olika kanaler får man ladda in logorna på något sätt i radion, tex via USBpinne eller via bilens mobiluppkoppling. När sedan radion får in en viss kanals kod/text så översätts denna kod/text till visa "bild1234.jpg" eller "bildSRP4.jpg"?

Är det principiellt så här det funkar?

I så fall är ju frågan - hur laddar man i resp bild i bilens radio och hur översätts RDS/DAB-koden/texten så den mappas mot rätt bild?

Själv får jag hålla tillgoda med RDS i textformat i mina äldre ljudanläggningar.

Någon som vill dra skämten om DAB-lyssnaren (singularis) i Sverige? DAB har ju inte blivit någon kioskvältare i Sverige - och med tanke på hur mycket som strömmas över vanlig valfri IP-uppkoppling nuförtiden (spotify/deezer/NNNplay etc) så har nog "tåget gått" för DAB-tekniken, i alla fall i Sverige

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det du beskriver har jag sett en kille göra på en Skoda, han har bilder på ett USB-minne, laddar över dom till bilen och väljer bild till resp kanal. BMW har dock inte den möjligheten, exakt hur det funkar verkar vara lite av ett mysterium...Har läst på flera forumtrådar där det funkar för vissa men inte för andra. Nån hänsvisar till HD-radio vilket iaf jag inte har möjlighet att välja.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Varje radiostation har en egen kod som t. ex. RDS använder sig av då radion skall hitta en annan sändare som sänder samma program. Jag gissar att det är den koden som mappas till ikonen för radionstationen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Svensk DAB känns ju ganska outvecklad men i Tyskland...ohoj. Massor av kanaler för alla smaker. Även flera andra europeiska länder. Mkt trevligt på bilsemestern när man vill ha lite ’lokalt’.

/M

Mina bilar: Länk
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Är DAB standard på G30?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@Iggy17 Det är extrautrustning och ingår inte i något paket vad jag kan se.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det ÄR alltså DAB som gör detta möjligt?
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Tror inte det. Har ingen DAB på min firmabil (Toyota) men den visar loggor för dom flesta radiokanaler.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu blir jag lite nyfiken - varför vill man se radiokanalens logga i sin radiodisplay?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Johan B: Kalla det rent estetiskt, jag tycker det skulle ge en "modernare look" än den lite trista generella bilden som visas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.