AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.909

ampere på batteriet

ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
Försöker igen
hur många ampere kan jag gå upp på min 118 D sitter nu ett 80 ah AGM
det finns 92 ah och 95 a i samma storlek (L B H).
jag förstår att batteriet skall registreras och programmeras

there can be only one
Hur många som helst teoretiskt (så länge batteriet passar fysiskt)... 95Ah kommer göra att det tar längre tid för bilen att ladda batteriet fullt men du kommer även ha ett batteri med 20% större kapacitet vilket kan vara bra om man har mindre gynnsam "körprofil"

Jag har själv ett 88Ah batteri istället för "rekommenderade" 60Ah i min bruxis, Det är olika stora fysiskt men det större batteriet passar på håret :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - så stort batteri du får plats med rent fysiskt funkar.

Du kan tänka på batteriet som en vattenbehållare - desto större behållare, desto mer vatten, men det innebär också att det tar längre tid att fylla den med din "kran" (generatorn).

Det man bör beakta är att ett större batteri tar längre tid att ladda och man bör aldrig låta batterispänningen gå under 12,4 V för då börjar det sulfatera och förstöra sig själv.

Oavsett batterikapacitet är det en välgärning att då och då underhållsladda batteriet med en bra laddare -det förlänger livslängden på batteriet avsevärt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
Tack för snabba svar
det blir ett 95 Ah istället för det 80 Ah som sitter i nu
jag har jue en eftermonterad diesel värmare monterad och bilen har inga längre körsträckor på vardagarna o det blir till att koppa på ctek laddaren i emellanåt

there can be only one
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.