|
|
|
|---|---|
|
Behöver hjälp av kloka huvuden. Har en X3 2.5 Si med standardformat läckande ventilkåpspackning. Är i färd med att montera bort det som sitter "I vägen" men på ventilkåpan sitter ovan nämnda silvriga grunka (realoem nr 11377548388) Har hittat en video på tuben som förklarar hur man tar bort den och tydligen måste man i bakkant på den skruva på en skruv som avlastar en fjäder på insidan så att den inte belastar när man skruvar ut fästtorxen i ventilkåpan. Min undran är om den är kalibrerar på något vis? Är det bara att skruva ur, byta packning och skruva tillbaka eller måste skruven i bakkant dras åt med moment eller är den självjusternade ? Kan jag paja något? Törs inte fortsätta demonterimgem innan jag vet... Tacksam för alla svar, BMW-vänner.... Matte E30 | |
|
Hej! Jag bytte ventilkåpspackning på en X3 med samma motor som du. Är ganska säker på att den inte behöver kalibreras, jag tog bort den och skruvade tillbaka den på samma sätt man tar bort den, den utan några som helst bekymmer. //Mange |
|
|
Gött att höra Mange. Hur gjorde du med skruven på baksidan som man reglerar trycket med och som snurrar axeln, släppte du något på trycket innan du skruvade ur fästbultarna eller tog du bara bort den? Har läst mig till på en amerikansk sida att Valvetronicmotorn kalibrerar sig själv till ändlägena när tändningen slås på. Proceduren är;. Slå på tändningen , vänta 20 sek, stäng av, vänta 20 sek, slå på tändningen, vänta 20 sek, stäng av. Vänta 20 sek. Klart. Starta. Slå på tändningen = sista läget innan startmotorn initieras... Matte E30 |
|
|
Hej igen. Jag tog först bort bulten som sitter underst. Släppte lite på bultarna som sitter på sidorna av valvetronicen, för att sedan släppa på trycket med skruven på baksidan. på så sätt kände jag att den var helt lös när jag tog bort de sista bultarna. Om man inte lättat på spänningen och tar bort alla bultar fjongar den ut. Det där med kalibrering så körde jag nollställning på datorn. Vilket jag gjorde några dagar efteråt. Hade säkert inte behövs, för bilen gick alldeles utmärk innan jag körde datorn. Jag var som du också lite osäker på hur det skulle göras, men efteråt visade det sig vara "pretty straight forward". Känns inte som en sak man kan göra bort sig alltför mycket på. |
|
|
Kanon Mange. Bugar och bockar för dina råd. Blir ut till garaget imorgon och försätta. Trevlig helg! Mvh Mathias Matte E30 |
|
|
Till er som har BMW X3 2,5 Si (eller 3 serien med samma motor, d.v.s. N52) så finns det en kanonbra steg för steg video på Youtube från Askthecarexpert. Sök på bmw x3 valve cover gasket replacement, den är 1h16min lång. Till er som undrar om ni klarar det själv så kolla videon först så inser ni att det handlar om skruv och mutter samt att bara vara noggrann och inte stressa. Jag är inget snille med motorer men följde instruktionen och det tog mig ca 7 timmar i mycket lugnt tempo. Valvetronic motorn kalkylerar sig själv enligt min beskrivning ovan ( är med i videon också ). Jag beställde packning på Autodoc, Victor Reinz tillverkare. Tar ni annan tillverkare så tänk på att packningar till tändstiftshålen måste vara med, annars måste de beställas separat för de måste bytas även de. Originalpackningen som BMW satte in från fabrik är ett skämt då gummit blir som torra barkbitar med tiden. Lycka till! Matte E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.