AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.199

Högre risk för olyckor ibland araber!

Sida 2 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En grupp risktrafikanter som inte nämnts i denna tråd är de lite extra bilintresserade som lägger extra pengar på sin bil och kanske en bil med lite extra kraftfull motor, förbättrad väghållning i bilen och kraftigare bromsar.
Kanske de ser sig själva som lite extra duktiga förare då de varit på förarutvecklignskurser/bankörning och vill nyttja sin kunskaper om sen bromspunkt och att hitta rätt apex, även utanför banan.
Detta kan ibland användas som ökad säkerhetsmarginal eller bibållen risknivå med offensivare körning, som i sin tur leder till ökad risk för övriga medtrafikanter som inte är beredda på detta beteende.

Kanske för att forum som detta eventuellt är överbefolkat av just denna grupp.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
^???^
Tvärt emot ditt inlägg menar jag att de som utan att lägga pengar på bromsar och väghållning "motoroptimerar" sin upplevt klenmotoriserade standardbil, vilka de lärt sig framföra via klipp på tuben, är en riskgrupp.
Jag skulle säga att alla som kör bil utgör en risk. Det är bättre att stanna hemma under täcket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med statistik kan man alltid hitta olika "grupper" (som kan väljas ut från nästan oändligt många parametrar) som utgör hög- eller lågriskgrupper.

Men TS skapade nog tråden för att transportstyrelsen själva pekat ut invandrargruppen som kollektiv som en intressant faktor som skulle studeras mer noga på ett vetenskapligt sätt.

Det som försäkringsbolagen mer och mer pratar om är "individen" i stället för "kollektivet" gällande riskbedömning - dvs. vad har personen i fråga för historik och bedömd risk?

Man vet ju sedan tidigare att merparten av olyckorna orsakas av en liten grupp människor, medan det stora kollektivet är nästan skadefria i allvarligare olyckor statistiskt.

Kan man hitta de enskilda individerna som står för ett riskbeteende och låta dem stå för sina egna skadekostnader, är mycket vunnet - varför ska skötsamma förare betala dyra försäkringspremier bara för att det finns enskilda "idioter" i trafiken som gång på gång orsakar dyra olyckor???
Sannolikt är också att dessa individer generellt har ett allmänt "högriskbeteende" i hela sin livsföring, dvs. inte enbart i trafiken.

Enligt trafikpoliser och andra som är insatta i frågan, brukar det också finnas en väldigt tydlig koppling mellan vissa individer och riskbeteenden i trafiken - dessa individer har ett allmänt riskbeteende där de kör för fort, allmänt vårdslöst, bryter mot uppenbara trafikregler, håller för korta avstånd till framförvarande, struntar i stopplikt etc. etc. och sällan har någon form av framförhållning i sin körning där de verka sakna all förmåga att förutse vad som kommer att ske i olika trafiksituationer (typexemplet är väl de som ligger och slickar en i arslet och sedan slänger ut bilen för omkörning vid minsta lucka i mötande körfält och sedan gasar om allt de kan och kör fullgas ända fram till nästa bil framför, där de tvärnitar för att inte köra in i den och sedan fortsätter detta...).
Själv ser jag användandet av bromsen som ett mindre "misslyckande", är man förutseende räcker det ofta med att lätta på gasen för att slippa köra in i kön av bilar längre fram... ;)

Inte sällan är det vanligaste sättet att fånga "riskindivider" via hastighetskontroller eftersom det är enklast att uppdaga och lagföra dem för. Om böter hjälper dem att ändra sitt beteende är väl kanske mer tveksamt, men förr eller senare rycker polisen lappen (vilket iofs inte hindrar en del människor från att fortsätta köra ändå)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En grupp som med tämligen stor signifikans är mer olycksdrabbad är yngre blförare och av hankön. Om det beror på mindre trafikerfarenhet, mer testosteron eller något annat vet jag inte men den gruppen får ju ofta högre premie från försäkringsbolagen, alternativt högre sjävrisk.

Jag åkte förbi en idiot hemifrån på stora vägen och undrade varför han körde så vinglade, visade sig att han hade en stor jäkla saxofon han satt och testa medans han körde, ibland undrar man liksom om folk är helt intelligensbefriade, ungefär som damerna som sitter och sminkar sig medans dom kör, händer ofta....
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det står väl ingenstans i lagen att man inte får spela saxofon när man kör.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det finns i lagen att man inte får hålla på med saker som distraherar dig från körningen...däremot skulle jag bli förvånad över om man uttryckligen nämner just saxofonspelande... ;)

Traditionellt brukar man peka ut två "högriskgrupper" i trafiken som står för merparten av olyckorna:
1. Yngre män - orsakar väldigt många olyckor av allvarligare art.
2. Äldre män (typ 70+) - orsakar många småolyckor på parkeringsplatser mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Johan B: Jo jag vet att det finns med en sådan punkt. Det var en liten gliring mot den enligt mig onödiga mobillagen. Onödig just på grund av det du skrev men tyvärr nödvändig på grund av folks bottenlösa dumhet. ;)

///BMW - Was sonst!
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Mobillagen är bra. Hur många har man inte fått bromsat för som är helt upptagna med mobilen.
När det gäller araber är de ta mej fan en stor olycksrisk. Inte bara i trafiken. Kör utan körkort, förfalskat körkort bilen har körförbud mm. Utanför stan i en rondell håller de på med drifting mellan 11-12 på natten. Ett jävla skrikande från däcken.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nyfiken fråga till er som verkar veta. Hur ser ni skillnaden på en Arab elelr ikke Arab?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag menar Greker,Turkar,Italienare,Balkan,Araber . Duktigt av den som kan avgöra det på distans.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Du känner igen dem på att de spelar saxofon.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
:)
thekinglives
eller att de åker i en BMW. Helt klart orsakar BMW mer problem/olyckor än den genomsnittliga bilen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
AnderZ007: Om alla följde den ursprungliga lagen som Johan B skrev om skulle vi inte behöva mobillagar, saxofonlagar, rosta bröd-lagar eller vilken "inte göra när du kör-lag" som helst.
Men eftersom folk (ja här räknas även svenskar in) bara blir mer och mer korkade för varje år som går så behövs det nog tyvärr snart en lag för var sak som kan hittas på bakom ratten.

///BMW - Was sonst!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
EN anledning till att just BMWar ur ute och driftar i rondeller på sena kvällen (oavsett vem som kör) är att få andra bilar numera är bakhjulsdrivna.
Om bakhjulsdrivning eller drifting skapar fler olyckor vet jag inte, med anti-spinn/-sladd inkopplat borde oavsiktliga dikessladdar vara få.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Mkt SBS (skit bakom spakarna).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.