|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska skarva dit nya bromsrör sista biten bak på min e46a. Enligt real oem ska det vara m10/m12 rör. funkar det då med dessa koppar/nickel rör från biltema? Länk och sen undrar jag om det är några specifika nipplar biltema har man ska använda? tack på förhand! | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
M10x1 nipplar brukar det vara, har varit på alla BMW jag har skruvat på iallafall. Det röret du länkat till funkar, har använt det själv. Har även använt deras skarvnipplar (de rostfria som funkar till både stål- och kopparrör). |
|
Hej, Det länkade röret, 3/16" CuNi fungerar bra. Nipplarna vid diverse anslutningar är BROMSRÖRSNIPPEL PAR Art. 66-498, M10x16,7 mm Själva skarven mellan det gamla röret och ditt nya blir bra med denna: 66-450 (syns nedtill i din länk). För själva bygget skulle jag rekommendera 19-837, Dubbelkoningsverktygsats. Nästan oundgänglig, om du inte är utrustad med något alternativt verktyg. /Lennart Tvåa på bollen. :) Håller med Westersund. Skarvnippel 66-451, rostfri, är ett bättre val. |
|
|
Okej tack! I änden där röret möter slangen är det dubbelkonat eller enkelkonat? :) |
|
|
Dubbelkoningen innebär (ungefär) att röränden först kragas ut och sen att kanterna viks in mot mitten (eller möjligen utåt/inåt). Det ger lite mer gods att klämma till i skarven mot slangen, lika med säkrare tätning. Det går kanske att komma undan med en enkel koning med något slags verktyg, men jag vill nog påstå att den med en sådan metod eventuellt riskerade ojämna godsfördelningen i "tratten" kan komma att göra skarven lite skör och osäker. Biltemas sats innehåller dessutom en röravskärare som förenklar. /Lennart |
|
|
Okej tack kör dubbel :D |
|
| Jag köpte ett rör som passade min bil genom att söka reg-nr på biltemas sida. Då har du en kona som passar till bromsslangen redan monterad på röret. Sen kapar du bara det röret och skarvar ihop med en klämringskoppling som lenwib nämner. Det finns även sådana kopplingar som funkar mellan koppar/stål. Min jag köpte på biltema var dock rätt kass kvalitet som gick sönder när jag drog åt röret. Blev därför att köpa dessa på annat ställe med bättre kvalitet. | |
| Glömde nämna att man brukar dra 1,5 varv för att dra åt klämringskopplingen, från det att du dragit åt den för hand. | |
|
Jag fick intrycket att TS har för avsikt att renovera/nyskapa allt bakom en viss punkt på den bakåt-gående bromsledningen. Då blir det fråga om ganska många koningar och nipplar. Vill dessutom rekommendera att börja med att testa verktyget på några små rörbitar för att få in känslan. T ex hur långt utstick man i början bör ha från hållaren för att få bäst resultat. Det står antagligen i anvisningen (som jag inte längre minns detaljer från) men det är aldrig fel att öva. ”Übung macht den Meister”, för att ta till ett BMW-nära citat. :) /Lennart |
|
|
Ah precis som lenwib säger blir några koningar osv. och jag ska absolut öva :D |
|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är jätte enkelt att få det funktionellt! Att det blir snyggt är en annan sak. :D |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som redan sagts så är det M10x1.00 gänga på alla bromsrör och bromsslangar på de BMW's jag skruvat på (inklusive E46). Och 3/16" (aka 4.75 mm) är den korrekta dimensionen för bromsrör. Nu, angående koning - dubbelkoning används inte på europeiska bilar (det var vanligare förr på exempelvis äldre nordamerikanska modeller och asiatiska modeller men tror båda slutat använda denna typen). Om vi börjar "längst ned" på stegen och går uppåt så har vi följande typer (ska försöka lägga till bilder till dessa lite senare). * SAE 45 Degree Single Flare Länk Används inte i högtryckssystem som bromssystem men vanligare bland exempelvis oljetransportsystem (kylning av motorolja/transmissionsolja). Ska inte blandas ihop med AN/JIC 37 grader single flare. * SAE 45 Degree Double Flare Länk Som nämnts tidigare används i denna typ av dubbelkoning på europeriska bilar. Görs i två operationer - i första steget expanderas röret så dess yttre kanter har 45 graders lutning och i andra steget vikas innerkanterna in så de också skapar 45 graders lutning * DIN/ISO Bubble Flare Länk Den som används på i princip alla europeiska modeller inklusive alla BMW-modeller. Dessa görs i en enda operation i koningsverktygen. Notera att "Double Flare" och "Bubble Flare" ska ha olika nipplar! "Double Flare" har en konformad kontaktyta mot nippeln och nippeln ska vara utformad på samma sätt! "Bubble Flare" har en helt rak kontaktyta mot nippeln och nippeln ska vara utformad på samma sätt! Koningsverktyget från Biltema går att använda för enstaka koningar, men som andra redan nämnt - öva innan! Samt när du gör de "riktiga" bromsrören så ha lite extra marginal på bromsröret så du kan ha "råd" med att råka behöva kapa bort en eller två dåliga koningar. Ska man göra fler koningar så är det bara att pinna ihop och köpa ett riktigt verktyg. När jag exempelvis skulle göra om hela bromssystemet på min track day car så köpte jag detta verktyg (från Sykes-Pickavant) Länk Värd varenda krona om man ska göra mer än bara ett par koningar och resultatet blir perfekt varje gång. Länk Dessutom inte så dyrt då man bara behöver en punch (4.75 DIN bubble flare) och en die (4.75 DIN bubble flare) så man kommer undan med versionen med minst antal punches och dies. |
|
Tack för den utredningen, bmw-slangen! Alltid något att lära från dig. :) Biltema har numera två verktygssatser, såg jag nyss. Dels denna, som jag själv använt och som innehåller en rörskärare, vilket jag uppskattar. Frågan är om inte det handlar om terminologi, när Biltema - och jag - talar om dubbelkoning, när resultatet faktiskt mer liknar BUBBEL-koning (bortsett från den flata baksidan). Länk Biltema har alltså utvidgat sortimentet med den här satsen, som till utseendet påminner mycket om Sykes-Pickavants sats. "Dubbelkoning" är dock fortfarande benämningen, vilket gör mig än mer tveksam till terminologin hos "Feltema". Länk /Lennart |
|
| lenwib: Jag kapade mina gamla bromsrör ungefär där rören går upp vid bränsletanken och bytte på båda sidor bak. Har aldrig använt något koningsverktyg utan endast använt mig av klämringskopplingar. | |
| Fick just själv tipset från denna tråden: Länk | |
|
Jaha, där ser man! Skarvnippeln med klämringar har jag använt, men jag kände inte till att det finns ändkopplingar med det utförandet. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Biltemas terminologi (tillsammans med de flesta försäljningsställen numera) är lite si och så ibland. Enkel- och dubbelkoning syftar endast till om det krävs en eller två operationer för att få till konan. Till våra BMW-bilar är det alltid bara enkelkoning (dvs en operation) som behövs när man gör en "DIN/ISO Bubble Flare". Det hade varit bättre om de alltid skrivit i klartext exakt vilka backar/stansar satsen innehåller - det är ju DET som är intressant. De har tre verktygssatser till salu. Alla tre klarar både enkel- och dubbelkoning. Men det är en hel del skillnader mellan dessa tre vilka typer de klarar av att göra och inte göra. Exempelvis så klarar den enklaste verktygsatsen att göra en kona som är ganska lik en "DIN/ISO Bubble Flare" men den har inte en rak yta mot nippeln som den egentligen ska ha. För att göra en "DIN/SIO Bubble Flare" ska du ha backar gjorda för detta samt en stans gjord för detta (backarna ansvarar ju för formen som ligger emot nippeln och där vet vi att det finns minst två vanliga varianter - en som ger en 45 grader och en som ger en 90 grader dvs den som vi vill ha för bubble flare). Notera att jag inte beskriver vad som fungerar och inte fungerar - jag beskriver hur det SKA fungera :-) 19-387 Länk 19-1261 Länk 19-1260 Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.