AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.715

Trend vänt tillbaka mot diesel kontra bensin?

Sida 2 av 2
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Nja tycker absolut att n20 går hårt på tomgång.
Men inte som en diesel.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fyrorna låter ju som skit, oavsett bensin eller diesel. Direktinsprutningen gör ju att även motorer med fler cylindrar kan låta konstigt på tomgång.

Dieselspöket har aldrig existerat utanför storstäderna. Däremot är det väldigt påtagligt i Stockholmsområdet. En killgissning skulle vara att minst 80% av alla el- och hybridbilar säljs i Storstockholm. Hämtade en bil i Västerås i veckan. Inte en blipp i diesleförsäljningen och en handfulll bilar med hybriddrift sålda under hela 2018...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - tror du ligger nära sanningen...

En utmaning är att många välutbildade bor i stora tätorter och är både vana att göra sin röst hörd, samt förväntas bli lyssnade på, vilket kan tolkas som att debatter som egentligen är geografiskt begränsade är ett nationellt problem.

----
BMW CS/SC #6212
MU
940
MUC
M340i - 2025
2018 var andelen bilar som såldes (i Sverige) med bensinmotor 46,9% (+7.5 procentenheter jämfört med 2017), diesel 37,9 % (-11,2 procentenheter jämfört med 2017).
Det är första gången sedan 2008 som bensin är populärare än diesel.
"Jag tror tidigare inlägg redan summerat det bra - köp det som passar ditt behov bäst (och vad du personligen vill ha om ekonomin tillåter) - inte vad de övriga i flocken köper."

Håller med till 100 procent. Jag gjorde misstaget en gång att köpa en s.k. "miljöbil" en BMW 118d, och fick till och med 10000 kronor i rabatt av farbror staten. Den bilen kommer förbjudas i Stockholms miljözoner från 2022. Ärligt talat var 118d ingen höjdare. För hög utväxling för att få bättre NEDC-siffror, start-stop system som ledde till förtida batteribyte m.m.. Så efter den bilen så bestämde jag mig för att köpa den bil som JAG vill ha och inte den bil som någon politiker tycker att jag borde köpa.
em
906
em3
M3 cab -03
Varken diesel- eller bensinmotorer kommer att försvinna, under lååång tid. Det förstår man, om man dels tittar på hur det ser ut ( och kommer att se ut långt framåt) i övriga världen, och del förstår att CO2 hysterin mycket sannolikt är bara ytterligare en i mängden av klimat-alarm!

em3
Finns det någon bensinbil (ej hybrid) som kan tänkas ligga på en låg förbrukning som pendlingsbil? Då tänker jag först och främst på premiumbil av mellanklass storlek, automatlåda, helst BMW och inom ramen av budgeten 150-250tkr?

Eller är diesel svårslaget inom de kriterierna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

En av de främsta fördelarna med en dieselmotor är dess höga verkningsgrad = låg förbrukning.

Vissa turbobensinbilar kan komma ner i ganska låg förbrukning....på pappret i körcykler, ofta är de betydligt törstigare än officiella siffror när de används i "riktig" trafik.

Men stirra dig inte blind på förbrukningen, den står bara för en del av den totala kostnaden - gör en kalkyl på lite olika alternativa drivmedel/modeller och se vart det landar.
Skatt, försäkring, förbrukning, service, slitdelar och reparationer är väl de mer synliga kostnaderna och den största av dem alla brukar vara värdeminskningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Johan, tro mig jag är riktigt usel på att räkna på den totala kostnaden. Det jag titta på är priset, försäkring samt förbrukning, kan väl säga att jag aldrig dragit en kalkyl över totala kostnaden och blir imponerad över att läsa hur flertalet på forumet räknar fram vad totalen blir. Det man kan säga att jag har svårt att spekulera i vad som kan tänka sig kosta för respektive bil och inte matematiken :)

Jag har alltid åkt bensinare och pendlar 10mil om dagen. Jag har länge velat köpa en 328i automat, jämförvis medmen 320d så är den deklarerade förbrukningen givetvis stor. Jag åker 90-95% motorväg 5 dagar i veckan, rusningstrafik med en del stopp både morgon och eftermiddag. Klart att diesel gynnar plånboken ur perspektivet bränsleförbrukning men det som gör att jag tvekar en del är dels ljudet från en diesel motor samt att det tar lång tid att få värme i bilen, förutsatt att man inte har bränslevärmare eller motorvärmare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man behöver väl inte göra det allt för krångligt, när vi köpte F31:an räknade jag lite och då räknade jag på följande:

Inköpspris alt. finansieringskostnad på olika modeller - skannade av blocket för att få en prisbild.
Skatt - enkelt att kolla och är fast per år.
Försäkring - gjorde det enkelt och använde mitt bolag då det har varit billigast alla gånger jag kollat.
Satte ett fast miltal per år på 2500 mil och räknade på förbrukning (kryddade snittförbrukningen lite för att få mer verklighetsnära siffra) och därefter fick jag fram årsförbrukning, vilken sattes i relation till ett förmodat bensin-/dieselliterpris (där var det lite "kristallkula").
Service, slitdelar och reparation fick bli lite höftning det också, här kanske det inte skiljer så mycket mellan bensin- och diesel. Bensin har tändstiftsbyten medan diesel har soppafilterbyte oftare. I övrigt är det nog nästan identiskt med slitdelar i form av bromsar, däck etc.

Utifrån körmönster ser man då om det lönar sig med diesel.

Värmen kommer rätt snabbt i F31:an trots avsaknad av dieselvärmare. De flesta moderna dieselbilar har tillsatsvärmare i form av "elpatroner" (kan heta värmeventiler eller annat snarlikt i bilbranschen) som via bilens elsystem värmer upp kylarvattnet innan värmeväxlaren till kupén.
Däremot tar det upp mot två mils (eller t om mer vid rejäl kyla) normal lugn körning innan oljetemperaturmätaren har stabiliserat sig vid normal driftstemperatur.

...men visst saknar man bensinsexornas skönsång! (Skönsången hade man väl iofs saknat nästan lika mycket med en bensinfyra!)

Men låg förbrukning kan också framkalla vissa glädjekänslor - kikade i dag på i-drivedisplayen och upptäckte då att snittförbrukningen under dagen (frugans 6-milapendling) gav snitt på 0,39 l/milen! Fick titta en gång extra - den brukar ligga runt 0,45-0,47 i färddatorn och har i några fall krupit nedåt med några cl till kanske 0,43 och i några andra fall gått upp mot 0,5.

Bytte dock oljorna i båda diffarna och växellådan för några veckor sedan och jag tycker att förbrukningen gått ner märkbart efter det - bilen känns mer "lättrullad" även när man "frirullar" i lägre hastigheter (t ex. svaga lutningar där bilen får rulla från handbromsstopp)...vet inte om det är det som gett effekt på förbrukningen!?

Oljan i växellådan (manuell) såg för övrigt väldigt mörk och "sliten" ut, främre diffens olja var ganska mörk och bakre diffens dito såg klar och fin ut. Sköljde genom allt med lämplig olja innan ny fylldes på.
BMW anser att oljan inte ska bytas under bilens livstid, men jag anser att man bör byta oljorna runt 10-12000 mil eller så - och med facit i hand givet oljornas utseende/slitage och effekten på förbrukningen är det väl knappast något som talar emot min åsikt... ;)

Fördelningslådan byttes för inte så länge sedan så den oljan väntar jag med att byta - men två flaskor olja står i garaget och väntar...

Bilen har rullat i runda slängar 11.500 mil nu.

Mvh
Johan B

@johan, tycker du att det räcker gott med 150hk då jag ser att det är en 318d du kör.
Tack för ett utförligt svar dessutom :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, den känns faktiskt lika stark som 525:an (E39 med automat) - dock var motorljudet en njutning i 525:an när man varvade ur den...
Men vi har en Merca också som har 2,1-liters dieseln (C 220d) som ska ha 170 hk på pappret men flera mätningar pekar mot att den nog snarare ligger närmare 200 hk, och i jämförelse mellan dem är ju Mercan mycket mer råstark och det blir mer avslappnad körning i den - fast där spelar även automatlådan in en hel del...
Båda bilarna drar snarlikt med soppa där de dock skiljer sig lite - Mercan med automatlåda behöver längre uppvärmning innan den blir riktigt snål, den har dock annan utväxling som sänker varvtalet vid högre hastighet (80 km/h och uppåt). Vid långkörning är den riktigt snål och det är lätt att komma under 0,5 liter/milen även i 130 km/h...
BMW:n blir snabbare varm i transmissionen så den drar mindre vid kortkörningar än Mercan. Vid långkörning är BMW:n snarare lite mer (inte mycket men ändå) törstig än Mercan - troligen beroende på utväxlingen som ligger kanske 3-400 rpm högre vid 100 km/h.

Jag har en Steinbauer-box liggandes i garaget till F31:an och den ska ge 30% mer effekt och då blir den nog likvärdig med en 320d prestandamässigt. Får se om jag orkar montera den i vår...

I nuläget känns F31:an dock inte undermotoriserad för vardagskörning men man vill ju alltid ha mer! ;)

Mvh
Johan B

318d och 320d ligger jämte prismässigt på blocket så det finns en del att välja på. Snart närmar det sig väl första leveranserna av nya 3-serien så borde dyka upp fler 3-serie i form av inbytesbilar och en o annan lagerbil med nedsatt pris och kanske till större prutmån. Blir nog en av ovanstående, gärna med M-sport :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.