|
|
|
|---|---|
|
Sitter lite akut till i Norefjell. Startade bilen för att åka hem, då det visade sig att kylvattnet hade sörjat sig. Temp mätaren gick upp snabbt till max.Stängde av bilen och startade korta stunder och allt verkar okej, förutom att tempmätaren går upp till maxläge och interör sig en mm därifrån. När jag slår på tändningen går den upp till normalläge, står där i max 2 sek, för att sedan gå till max läget. Värme i bilen kylarslangar "normalvarma"har kört en liten sväng, allt verkar ok. förutom tempmätaren. Har lossat el anslutningen, mmen mätaren går ändå upp till max. Skulle behöva köra hem ikväll till Gbg:( Ngn som har ngn bra input vore jag tacksam. Mvh Mikael | |
|
En gång för några år sedan blev jag sittande i en liknande situation. Generatorn hade gett upp 40 mil hemifrån. Skulle jag kunna köpa två batterier och chansa på att de skulle kunna ta mig hem, om jag minimerade all el-förbrukning? Under tiden mina medpassagerare och jag funderade, hann butikerna stänga. En onödigt arbetsam och kostsam, men också lyckosam, lösning, innebärande just två-batterimodellen, kom till slut till stånd. Tolv timmar försenade var vi hemma. Och ett av batterierna hade inte ens behövt användas, trots mörkerkörning med halvljus. Med andra ord, strunta i eventuella tekniska råd, som ändå bara kan baseras på den information som du förmedlat, och kör på din egen instinkt! :) Dessutom är det ju vardag(skväll) och bärgarna väntar nog bara på att få något att göra. :)))) /Lennart |
|
| Jag är osäker på vilket material impellern på vattenpumpen är tillverkad i. Den kan vara i plast (mer troligt?) men även i metall. Var det bara lite mjuk sörja så är det nog lugnt, dvs plast(?)impellerna har klarat sig, dvs inte gått sänder o inte lossnat från pumpaxeln. Jag skulle låta bilen gå 3-4 ninuter o sen stänga av o låta värmen sprida sig så alla sörja smälter. Sedan skulle jag dra på max värme i kupen för att se om det blir nån värme. Ingen värme då så kan pumpen ha gjort sitt? | |
|
Googla vilket motstånd tempgivaren ska ha vid viss temp. och jämför det med vad du får när du mäter. Då får du en uppfattning om det är ett givarfel eller något annat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Tack Blir en natt till här.-28 inatt, vågar inte chansa. Full värme i kupen Dawwe. Mvh Mikael |
|
| Då skulle jag gissa att allt är OK iaf avseende cirkulationen o då borde den även kunna hålla tempen. Låt det inte bildas is-sörja igen, varmkör var 4-5:e timme? | |
|
Slog på tändningen på morgonen.Mätaren i maxläge -13 ute.Efter ca 5-10 min hoppar den ner på normaltempratur och fungerar sen som vanligt. Tack för input. Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.