|
|
|
|---|---|
|
Jag har det nya instrumentklustret i min f31, tror det heter "6WB Multifunktionell instrumentdisplay". Det finns 2st tankmätare, 1 längst till vänster & 1 nertill på hastighetsmätaren. I den sistnämnda har det vid ett par tillfällen dykt upp en liten vit kula, den har dykt upp när bränslet är nere på ca 1/4 och har sedan rört sig mot tom tank för till sist försvinna. Den fortsätter sin bana även när jag har tankat upp. Vad sjutton vill den informera mig om?? | |
|
Är detta i samband med att du har lagt in en destination i navigationen? Jag uppfattar funktionen som att kulan visar hur långt det är kvar till målet på samma sätt som den röda linjen visar hur långt du kan köra på bränslet som är kvar i tanken. |
|
| Nej, tror inte det, men ska kolla för att vara säker.. | |
|
Jag får en vit markering på den alternativa tankmätaren när jag aktiverar navigatorn. Men jag tycker inte att infon är korrekt. Vid 1/4 tank och ca 200km räckvidd med kvarvarande bränsle, var markeringen precis i början på skalan med ungefär 10km till målet enligt navigatorn.. Vilket skulle innebära det skulle gå åt ca 15liter bränsle på 10km!? Hoppas någon kan förklara funktionen! Mikaelak |
|
|
Hmm, det har kanske med navigatorn att göra ändå.. Nån annan som vet eller har idéer? |
|
| Det har med navigationen att göra och visar "var på skalan" du kommer hamna när du når ditt mål, dvs i Micke67s fall så visade den precis i början på skalan när 10 km är kvar för de sista 10 km drar lite bränsle. Vet faktiskt inte om det går att ändra logiken på bollen, men så fungerar den default. Såg aldrig den stora nyttan med den.. Utan navigationsmål så såg jag aldrig bollen. | |
|
Nu har jag testat lite, lagt in olika destinationer för att se vad som händer. Lägger jag in en destination nära där jag är så hamnar markeringen precis i början av skalan, lägger jag in destinationer längre bort så hamnar markeringen högre upp på skalan ju längre bort destinationen är. Min slutsats är att markeringen visar hur mycket bränsle det kommer gå åt för den inlagda resvägen, dvs att bränslemätaren måste vara minst där markeringen är för att bränslet ska räcka till destinationen. |
|
|
@Simon76 Det blir lite fel att tänka den röda skalan som en bränslemätare, då ditt körsätt påverkar vad den visar. Har du haft en hög snittförbrukning för att sedan köra en längre sträcka med lågförbrukning så kommer det röda antingen stå stilla eller fyllas medans bränslemätaren alltid faller:) Så jag tänker att vita kulan har inget med bränsle att göra utan använder bara samma skala för att ge dig den informationen. Om du knappar in en destination som är exakt 400km från din postition så kommer den vita kulan hamna vid markeringen "400" |
|
|
Japp, du har helt rätt, det är jag som är ovanligt trög, behöver nog semester.. Efter att ha kollat en gång till så ser jag nu att hela mätaren baseras i km, både för bränsle och för avstånd till destination. Den har markeringsstreck för 2, 4, 6 samt 800km, vilket är max på skalan. Fattar inte hur jag missade det.. |
|
| Den där vita kulan har jag med grubblat över och jag var inne på samma spår som du att det hade med bränslet att göra. Otroligt skönt när poletten trillar ner:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.