|
|
|
|---|---|
|
Var o serva min bil för några veckor sedan. Nu ser jag att nästa oljebyte ska ske om 600mil. Man kan alltså inte köra mer än 700mil på oljan (har kört ca 100mil sen bytet) Har någon når erfarenhet om detta eller har det blivit fel i intervallerna på datorn? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det har nog bara blivit fel någonstans. Vad var det för service? Byttes motoroljan? Ibland händer det att verkstaden glömmer att nollställa serviceintervallet (vilket man kan förlåta då tempot är högt och flödet av bilar genom portarna får inte stanna upp). |
|
Ja precis. bla oljebyte. Men den verkar vara nollställd. Det stod innan service. Det gör det inte längre. Hur långt kan man köra på ny olja egentligen är meningen? |
|
|
Mellan 2500-3000mil eller max 2 år kan du köra på oljan/filter enligt BMW. Som Slangen säger något har blivit fel med nollställningen. Alternativt att du har läst fel, bilen kanske ska in för något annat än oljebyte om 600mil? Råkade själv ut för något liknande på min F11, den var inne på service men när jag hämtade bilen så hade de "nollat" fel uppgifter. Såg det direkt när jag hämtade den och gick in och frågade vad som står på. De bad så mycket om ursäkt och sen behöll de bilen till nästa dag och då var service-intervallen korrekt enligt datorn. |
|
|
1) Nollställningen blev inte korrekt utförd 2) Den ska servas för något annat 3) Du läste fel Något av dessa tror jag som ovan skribenter att det är. |
|
|
Problemet är att BMW numer delar upp servicepunkter på olika tidsintervall och det gör att man i värsta fall får lämna in bilen för service flera gånger per år. BMW delar upp det i bland annat: Oljeservice (finns lite olika omfattning beroende på vad som byttes senast) var 3000:e mil/2 år (kan förkortas mht. körprofil) Bromsbelägg fram Bromsbelägg bak Bromsvätska Visuell inspektion (jag kanske har glömt någon) Är man lite observant och pratar med BMW vid t ex. oljeservice, kan man ju be dem byta bromsvätskan samtidigt om det är te x. 3 månader kvar innan den ska bytas, så du slipper åka in med bilen igen efter en kort tid för "nästa servicepunkt"... När det gäller bromsbeläggen, så är bilens algoritm som beräknar när det är dags för att byta dem, inte tillförlitlig - verkstäderna brukar mäta beläggens tjocklek och "justera" bytestiden i datorn efter hur mycket det är kvar - det brukar nästan alltid innebära att de flyttar fram bytestillfället i bilens dator med några tusen mil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Utmärkt. Jag tror jag fått svar. Ska kontakta verkstaden för åtgärd. Dessutom hade man av en kabel för oljemängdsmätaren. Tydligen har man haft det flera gånger. Nån som råkat ut för det. Det blir ju reklamationsärende, men ändå störigt. |
|
| Finns det någon BMW källa på intervallen på oljeservicen (2år eller 2500-3000 mil)? Anledningen är att jag försöker få carinfo att uppdatera informationen om min F11. Men önskar då en källa | |
|
nilpanil - vet inte om det finns någon källa på milantalet. På mina BMW (oavsett modell) brukar det i alla fall ligga mellan 2500-3000 mil. MEN sträckan ska vara konditionsbetingad så det kan klart variera på hur hårt man kör, hur många kallstarter man har etc. Däremot så är två år inte svårt att få källa på - det står väl t.o.m. i instruktionsboken? |
|
|
"Default mode" är 3000 mil/ 2 år, på europeisk-sålda bilar. Detta har en speciell "utrustningskod" om man kikar i bilens spec.-lista vid nybilsbeställningen via VIN-nummer och står således i klartext i bilens "utrustningslista". Men kör man mycket kortkörningar/kallstarter/hårdkörning etc., tickar milen nedåt från 3000 mil, så det är inte orimligt att vissa hamnar på ca 2500 mil vid "ogynnsam körprofil". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som MUC och Johan B säger, flera av dessa serviceintervall tar hänsyn till tidigare intervall men kan även varierar beroende på modell, motor och vilken försäljningsmarknad det gäller. Exempelvis plockade de bort tändstift helt och hållet som servicepunkt från och med 2008 för E90 (men det var också i dessa krokar då man hade gått över till GDI på alla motorer i E90-serien - oddballar som 323i och 328i räknar jag inte - vilket har säkert något med saken att göra också). Min E87 120i (N46-motor) har de sista gångerna nollställts till 3000 mil / 2 år när det gjorts oljeservice. Här nedan kan du se vad de övriga servicepunkterna nollställts till: Mikrofilter : 6 000 mil / 2 år Bromsbelägg Fram : 6 000 mil Bromsbelägg Bak : 7 000 mil Servicebehov : 5 000 mil / 4 år Tändstift : 10 000 mil Bromsvätska : 2 år Motorolja : 3 000 mil / 2 år |
|
Problemet löst. Fick svar från mekanikern. I och med oljenivånätaren är ur funktion räknar inte datorn rätt. Detta ska jag åka och åtgärda imorgon. Återkommer med besked. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.