|
|
|
|---|---|
|
Får felkod 002C7E Lambda probe on the catalyst, trimming control. Motorlampan tänder sig och när jag tagit bort felkoden kan det gå några dagar innan den kommer igen. Tips vad jag kan börja med i felsökningsväg mottages tacksamt. | |
|
Diagnossonden (efter katten) bank 1. Om bilen har rullat 15kmil eller så, kan du nog köra ”Dawwe-modellen” :) och byta den direkt, utan vidare krusiduller. :) /Lennart |
|
|
Åh, en "felsökningsmodell" uppkallad efter mig :D. Nä men det är iaf billigare o byta den (själv) än o lämna till BMW för felsökning (endast) o få samma svar av de, dvs att sonden behöver bytas? Är du överjävlig o känner dig sugen på att kontrollera extra noga så kan du gör en "okulär besiktning" för att se om någon kabel från sonden har blivit "avbränd" eller skadad på annat sätt? En avbränd kabel kan ju skarvas ihop, men hur bra/dåligt det blir låter jag andra svara på, eller om man så vill: inget jag skulle göra. "Dawwe-modellen" tillämpas med framgång på "fel" vilka är "välkända för modellen i fråga". Kan vara tex LMM byte på M5 E39, byte av alla tändspolar när endast en har gått sönder på modeller som är kända för att "äta spolar" osv osv. |
|
| Kanon. Har gått 13k så kan nog vara dags. Är precis samma åtgärd som jag fick göra på E46an förra vintern så får hoppas detta blir lika lätt:) | |
|
Nyfiken fråga. Hur ser du att det är bank 1? Googlat utan nåt vidare resultat. Nu har jag kollat av lite värden med carly och får följande: Adaption multiplication Labda Bank 1: 91,53% Adaption multiplication Labda Bank 2: 0,00% Labda probe before catalyst Bank 1: 0,00 Labda probe before catalyst Bank 2: 0,00 Labda ago catalyst Bank 1: 0,96 Labda ago catalyst Bank 2: 1,00 Nu har jag inte full koll på vad detta betyder men det är ju stor skillnad mellan Adaption multiplication Lambda Bank 1 och 2 och jag vet inte vad som är normat. Misstänker att här är något galet men vad betyder de? Frågar för att lära mig:) Efter katten bör det väl ligga runt 1,00 så det känns väl ganska rätt? Som sagt. Motorlampan börjar ju inte lysa direkt så kanske kan det vara så att felet bara kommer lite snabbt och försvinner? |
|
|
”Diagnossonden bank 1”. Minns inte exakt, men kanske här: Länk /Lennart |
|
|
Då var den bytt. Fungerade fint i 2 dagar men nu lyser motorlampan igen med följande felkoder: Faultcode: (0x2C7E) Lambda probe on the catalyst, trimming control Faultset 1: (appeared at: 139360.0km) Input Rueckfuehrregler 1: 0,62 V Lambda shift Rueckfuehrregler 1: 0,00 - Voltage Lambda probe after catalytic converter Bank 1: 0,06 V Voltage Lambda probe before catalytic converter Bank 1: 1,84 V Faultcode: (0x2C2B) Lambda probe upstream of the catalyst, System Check Faultset 1: (appeared at: 139376.0km) Ceramic temperature Lambda probe before catalytic converter Bank 1: 768,00 °C Lambda Setpoint Group 1: 1,15 - Voltage Lambda probe after catalytic converter Bank 1: 0,02 V Voltage Lambda probe before catalytic converter Bank 1: 1,99 V |
|
| Är det byta lambdan även före katt nu då eller har någon nåt annart förslag? | |
|
Hej igen, Jag har (under radiotystnad - beklagar!) studerat och funderat. Allt jag skriver i fortsättningen är efter bästa förstånd och intentioner. Därmed inte sagt att det är korrekt. ;) Svaret på din senaste fråga är ur min synvinkel: Nej, du skall inte byta den främre sonden. Det var kanske t o m ett villospår att byta den bakre. Sensorerna (både den främre och den bakre, regler- resp diagnossonden) i din andra felkodsläsning, den 21 februari, reagerar på något och systemet signalerar "fel". Detta "något" förklaras antagligen av den första felkodsavläsningen, som du rapporterade den 30 januari, och som visar ett värde som är väldigt fel: "Adaption multiplication Labda Bank 1: 91,53%". En felkod sätts redan när värdet (hos en BMW) överstiger 8% och innebär att systemet i din bil adderar m y c k e t mer bränsle, än systemet anser behövas, eftersom sensorerna konstant rapporterar mager blandning (=för mycket syre i avgaserna). När systemets förinställda parametrar överskrids, tänds motorlampan. För mycket syre beror i normalfallet på tjuvluft eller för lågt bränsletryck. Men här handlar det inte om ett generellt problem, utan om något som bara rör Bank 1. Och då talar vi kanske tjuvluft genom insugspackningen? Eller genom någon slang som bara berör Bank 1? Eller en eller flera spridare som inte ger fullt? Det skall också nämnas, att felkoden 2c7e har rapporterats bero på en läcka i avgassystemet, och den möjligheten skall man inte bortse från här. Klockren, egentligen. Jag förstår inte helt dina inkopierade felkodsrapporter. Särskilt undrar jag över "Voltage Lambda probe before catalytic converter Bank 1: 1,84 V (eller, på ett annat ställe, 1,99 V). Enligt samstämmiga uppgifter skall en syresensor ge från 0,1 V (mager) till 0,9 V (fet). Skulle då en defekt sensor kunna ge nästan 2 V? Kanske, vet inte, men OM den kan det, skulle ju 2 V betyda "jättefet" blandning. Men då skulle systemet knappast vilja feta på ännu mer. Har du f ö märkt något på motorgången eller bränsleförbrukningen, sedan lampan började tändas? Bra info om syresensorer och adaption: Länk Länk Länk Länk /Lennart EDIT: Nu, i efterhand, har jag hittat i Wikipedia: "Det finns även lambdasonder med titanelektrod som avger en spänning mellan 1 och 5 volt." Så då är väl 2 volt ok. Dessutom finns det en viss "risk" att reglersensorerna på denna moderna bil är av bredbandstyp (som har ett helt annat arbetssätt) och då vet jag inte vad en diagnosutrustning som din visar. Men resonemanget i övrigt - tjuvluft eller avgasläcka - står jag fortfarande för. |
|
|
Tackar för ett mycket bra svar. Bränsleförbrukningen är svårt att säga något om då sambon väldigt gärna ställer bilen på tomgång 10 min innan hon åker vintertid så då får man väl ändå anse 0,9l mil ok. Jag märker inte av alls att den går annorlunda. Bränslepumpen byttes för 2 år sendan och spridarna byttes för knappt ett år sedan. (Återkallelse från BMW) Tips på hur jag kan felsöka tjuvluft? |
|
|
Som jag skrev i slutet av mitt förra inlägg, lutar jag väldigt mycket åt en läcka på avgassidan. Bank 1, naturligtvis. Grenrörspackningen eller, kanske hellre(?), skarven mellan grenröret och resten. Att felsöka där betyder nog titta och rucka. Kanske proppa igen avgaset innan och lyssna efter "pys"? Tjuvluft på insugssidan brukar betyda "leta överallt", men återigen, eftersom bara Bank 1 bråkar, lär det inte finnas så många ställen att kolla. /Lennart |
|
| Problemet löstes med att byta även främre lambdasond. | |
|
Så bra! Tack för återkopplingen! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.