|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min 325 iX -89. Här kommer en LÅNG sammanfattning av mina problem: Det hela började med att bilen gick sämre och sämre. Mycket slammer från ventiler trots att ventilspelet var korrekt. Tröttnade på det hela och brännde ur den ordentligt. Det skulle jag inte ha gjort! En vippa gick av. Bytte denna och kollade kompen. Den var bara 6kg på en cylinder och lite sådar på några burkar. Åkte till besiktningen. Bilen gick minst sagt orent och jag fick 999 i HC. De andra värdena var ok. Då bestämde jag mig för att lyfta toppen. Det visade sig att alla vippor var nedgångna, kammen var slut och fyra avgasventiler var krokiga. Köpte ny kam, vippor och fyra avgasventiler. Fick hjälp att renovera toppen av en kunnig kompis. Åter på besiktningen. HC 135 vid tomgång, något ojämn gång. Justerade ventilerna som visade sig stå lite hårt. HC 116 uppmättes då av en kompis på Bilprovningen. Åkte ut och plågade den som f-*/-*n och kom ned i 60 i HC. Sedan varvade han upp den till 2500 och det såg ok ut. Släppte sedan gasen, och den kom ned i 70 men tuggade sakta upp till 115-120. Nu börjar det bli jobbigt! Vad återstår att fixa? Jag har nya stift, olja och filter. Kan katten vara slut? Kanske den svalnade under det att den stog och puttrade i besiktningshallen? Tacksam för lite tankar kring detta. I morgon ska jag åka till en verkstad som ska försöka justera CO:n så att HC:n sänks. Återkommer med resultat på detta. | |
|
Tjena, kolla gummislangen mellan luftmängmätare/"förgasaren, kan var sprucken, tar då tjyvluft. kolla även spjälllägesgivaren/sitter på förgasaren in mot kupén, mätinst. behövs. |
|
Kelimutu |
Hade samma fel på 325 ixT -90 förra veckan. Dock viste jag att topp och sånt var i bra skick, men fick ändå höga HC-värden. Det visade sig vara lambdasonden.... hlet slut, såg bränd ut. Bet i det sura och köpte ny - vips så var problemet löst, plus att den ojämna tomgången jag hade tidigare försvann! Gick väl för fett med trasig lambda antar jag. Hursomhelst kolla upp sonden! ////Henrik Barckman 325&Mazda RX-7 =roligt! |
| Samma problem.. var på bilprovningen i går värdena var helt upp åt väggarna.. Fel på lamdan! Ska köpa en ny nu. motornord.se 800 spänn =)) billigt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.