AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.034

E36 325i -93 förbränner olja?

ha
5
hamros
325i coupé -93
Tjena, jag har en 325i från -93, dvs M50b25, som lämnar avgasmoln efter sig med möjligen blåaktig ton och det luktar definitivt olja om avgaserna. Rökbildningen uppstår när motorn kommer upp i temp och märks främst vid tomgång och acceleration.

Länk till ett videoklipp som visar röken vid tomgång (motorn är varm i videon):

Länk

Notera att röken ligger kvar i luften ett bra tag, den skingras inte snabbt som t ex ångor från kondens, vilket skulle kunna tyda på olja.

Jag har kollat vevhusventilationen (som se ut så här på min: Länk och båda slangarna är hela och provade byta både kontakten och reduceringsventilen med en polares m50 utifall att, men ingen skillnad.

Någon som har tips? Kolvringar..? Eller oroar jag mig i onödan?
ha
5
hamros
325i coupé -93
Ny länk till vevhusventilationen: Länk
Hej,

Hög oljeförbrukning kan ha väldigt många olika orsaker. Det finns mycket skrivet om detta tema här på AP. Använd sökfunktionen högst upp här i forumdelen. Om du t ex söker på ”WD40”, hamnar du i trådar som har oljeförbrukning som tema och som anger möjliga lösningar.

Den s k WD40-metoden går ut på att frigöra fast-koksade kolvringar, men några skribenter har kommit undan med lite lättare varianter. Men det ser du snart, både i länkarna nedan och i de andra som du snart sökt upp. :)

Länk

Länk

/Lennart
ha
5
hamros
325i coupé -93
Tack Lennart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.