AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

luftstötdämpare bak bmw 528 ia E39 1997

wi
74
wipwip
528ia touring 1997
kompressorn startar så fort jag startar bilen men det ser inte ut som den går upp någonting och så tänds luftstötdämpar lampan på instrumentbrädan efter ett tag , som sagt kompressorn funkar och den verkar ju inte läcka för då hadde den väl varit helt tom och det skulle ju kännas väldigt stötigt men det gör det ju inte , vad kan detta vara och hur kollar man detta lättast
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Gissar på att kompressorns kolvringar är slitna. Så var det för mig och jag bytte ut de mot o-ringar och det funkade klockrent i flera år. Sålde den efter 2 år. Kompressorn var lätt att slå isär och sätta ihop. Kolla då också insugsslangen som spricker och drar in skit i kompressorn.

Det finns en lång tråd om detta som startade med nachtjäger om jag minns rätt, för flera år sedan.

wi
74
wipwip
528ia touring 1997
ok så det är lätt att plocka ut hela kompressorn från bagagen då
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ursäkta, jag skrev inte att jag gjorde det på en e61 och där satt kompressorn under bilen, bakom plast och bredvid höger bak. Det var kalas lätt att ta loss den. kollade för skoj skull igår på ett klipp om renovering av kompressor i bakluckan. Fler skruvar för att få loss men klart lättare att få ut kolven så du kan byta ring.

Märkligt hur tillverkarna gärna skippar en del bra saker när de utvecklar nytt. Jag fick slå isär min kompressor och sen banka ihop den igen. Så klart vill bmw att man köper en ny då den inte har skruvar för att ta loss cylindern med.

Du kommer nog att fixa det galant och då spara x antal tusen kronor. Min ville bmw ha typ 10000 för men med hjälp från detta forum så gick det på 20 kr i fikapengar. Får till en oringsfirma då jag ville ha lite bättre kvalitet.
wi
74
wipwip
528ia touring 1997
tackar för detta ska kolla på detta till helgen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.