AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.736

Seg navigation E65 2002

Har en E65 2002 som har navigation, men jag tycker dels att den är extremt svår att förstå (jag har instruktionsbok på Svenska),men anser även att den är seg/långsam! Skulle det vara rimligt att lämna in bilen på uppdatering av all mjukvara i bilen på BMW,eller riskerar man ett haveri om man ger sig på att programmera om en så gammal bil?
Och i så fall,var hittar man uppdaterade vägkartor till "rätt"pris? Enligt realoem verkar uppdateringskivorna
slutat säljas!
Hej,

2002 ligger precis i skarven mellan navigationssystemen MKIII och MKIV. Jag misstänker att du har en MKIII, som är CD-baserad och som är betydligt långsammare (vad det sägs) än den DVD-baserade MKIV.

Du kan se på navigationsenhetens front, om du har en MKIV, för då står där ”Dvd”. Se vidare i länken för detaljer.

DVD-skivorna kommer ut i uppdaterat skick en gång per år och motsvarar inte på något sätt moderna (BMW-?) system ifråga om aktualitet eller precision. Men finns det ett originalsystem i bilen, är det ju kul att bevara skicket. Dit räknar jag en uppgradering från t ex MKIII till MKIV. Den kan nämligen göras plug n’ play, utan att klippa kablar etc.

Operativsystemet och kartorna till MKIV kan modifieras till att bl a visa fartkameror (vilket i o f s sällan behövs men kan vara roligt ändå).

Även en 4:3 monitor kan bytas enkelt, om det skulle vara aktuellt.

Att göra din nuvarande navigation snabbare genom en mjukvaru-uppdatering håller jag för osannolikt. Men har du redan en MKIV, skall senaste mjukvaran vara v32. Det kan ju aldrig vara fel att se till att den är på plats, men någon märkbar förbättring lär du inte få.

Men innan jag fördjupar mig mer, kanske du först skall kontrollera vilket system bilen har.

Om MKI till MKIV: Länk

Det finns hur mycket som helst att läsa om detta, både här på AP och på olika forum. Det är bara att googla. Bmw navi, MKIV,
Men jag har gått igenom processen själv, så jag hjälper gärna till också. :)

/Lennart
Hej Lennart och tack för utförligt svar som vanligt. Du har ju hjälpt mig tidigare med
diverse kluriga svar när jag kört fast pga okunnskap!

Har nyligen skaffat mig en E65 som jag inte kunde säga nej till även fast jag egentligen alltid varit fullt besluten med att "bara"hålla på med E38:or vad det gäller
7:serien.

Efter att kört E65:an ett tag börjar jag gilla den mer och mer, men har som dom flesta andra kraftiga synpunkter på Idriven och alla dessa hopplöst krångliga inställningar. Denna bil köpte jag av en kund på jobbet efter att kylröret mellan cylinderraderna börjat läcka, och han tyckte att reparationskostnaderna för detta
på verkstan var orimligt dyrt att göra på "riktigt"sätt. Jag visste att det fanns en mycket smidig lösning på detta, men detta kunde vi inte göra av olika skäl på våran verkstad. Så jag köpte bilen bilen egentligen osedd, och nu efter jag början bruka bilen hittar diverse "brister". Dels kommer det endast ljud från radion på vänster sida (och ingen bas).Detta har jag googlat på, och det går att lösa på ett relativt enkelt sätt, men detta med navigationen skulle jag vilja uppdatera för annars kan man ju vara utan detta!
Ett annat problem har jag upptäckt är att det sitter en äldre typ av simkort till telefonen, så att när jag försökt kolla upp detta och kontaktat min mobil operatör,
nu fått veta att dom inte har något sånt måste leta vidare.
Simkortet ser ut som vanligt och har samma storlek, men själva kontaktytan på
kortet är ngt större. Vet du nåt om detta som du kan tipsa mig om?

Tacksam för svar vid möjlighet
/ Thomas
Hej Thomas,

Först och främst, hur blev det med navigationen? Har du en CD-baserad?

Vad beträffar telefonen, är jag igen osäker på vilken generation det handlar om.
Är det den där typen från ca stenåldern utan ett enda moment som är intuitivt? :)
Svart lur mellan sätena och själva telefonmodulen i bagaget? I så fall har vi k a n s k e samma typ. (I bilens spec står det "S629A, GSM telefon med kortläsare fram".)

Om så är fallet finns det i hållaren för luren plats för ett SIM-kort i kreditkortsformat. Men ett SIM-kort där fungerar sällan på äldre bilar, oklart varför. Men i telefonenheten i bagaget finns det också plats för ett kreditkort-stort SIM-kort. Lite svårt att se var man sticker in det, men det görs åtminstone uppifrån. I bakkanten, tror jag.

Nu har du ju redan hittat ett SIM-kort, som uppenbarligen har fungerat, så då är vi istället framme vid problemområde nr 2, typen av SIM-kort. Där har jag inte heller full koll. Det talades tidigare mycket om "8-bitars" respektive "16-bitars" kort, men vad det innebär, kan jag inte förklara. I den mån jag kunnat, har jag glömt...

När jag idag jämför chipets kontakter på ett "vanligt" kort med dem på ett gammalt kort från bilen, verkar mycket riktigt layouten vara olika, 2x4 kontaktytor på bilens och 2x3 på ett 4G-kort. Alltså kan det ligga något i att kortet måste ha ett visst äldre utförande, även om jag egentligen inte vet i detalj hur telefonen ansluter till SIM-kortet. Används verkligen alla kontakter? Men antagligen hamnar kontaktytorna fel, om man sätter i ett nytt kort i en gammal telefon. För att inte tala om hur SIM-kortens funktion lär ha ändrats över tid.

Nå, jag använder Telia och där hjälpte man mig senast 2014, när mitt dåvarande tvillingkort-abonnemang upphörde i o m att jag fick 4G i min vanliga mobiltelefon. Då kunde man hjälpa mig med ett nytt SIM-kort till bilen. Jag minns bara att jag tryckte på att det måste vara det gamla utförandet och kanske hade tur att få prata med någon som hade koll.

Jag har tyvärr inte sparat några anteckningar att tala om från övningarna med telefonen. Telia, alltså, är mitt råd.

/Lennart
Tack Lennart!

Jag kollar vidare lite o återkopplar i tråden när jag vet mer.
Efter en stund i friska luften med hunden har det klarnat lite, men bara lite. Min bil har naturligtvis ett GSM-kort (GSM=2G och 3G drivs båda fortfarande och var före den nu dominerande 4G). Ett GSM-kort lär din bil också behöva. Skall man hoppas på någon leverantör, är det väl Telia. Möjligen, möjligen Tele2 som ju också var tidigt ute i Sverige.

GSM tycks använda i stort sett samma teknik som 3G, så kanske kan ett sådant kort fungera? Ren spekulation från min sida. Men Telia borde kunna ge vägledning.

/Lennart
Hej igen,

Det har blivit onödigt mycket OT nu (tfn ist f navi) , men för att avrunda: Sök här uppe [Sök] t ex på "GSM near telefon" så blir det en del att läsa.

Fast här har du nog en bra sammanfattning :
Länk

/Lennart
Hej o gokväll

Hade tidigare en 750 E38 1996,och där hade jag ett fullstort simkort som var som ett
kreditkort,och det funkade perfekt. Men till E65:an har jag kvar tidigare ägarens simkort att jämföra med. Jag tog simkortet från min x-tra telefon och la den i en adapter jag hittade men det funkar inte!
Lägger ingen stor vikt på detta,men vore skoj om allt funkar iom att bilen har denna utrustning, men ska kolla med Telia i n:a vecka !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.