AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
936

M30 turbo tips och råd önskas

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Hallå där! Har problem med min satans Alpina igen. Vore fint om nån M-30 turbo guru kunde hjälpa mig. Gångna vintern renoverade jag motorn p g a ett sprucket block. Tog ett 745-block och flyttade över allting. Bilen gick helt kanon i 2 veckor, plågade den dock rätt rejält. Plötsligt fick jag kompression i vattnet. Ok, topplockspackningen tänkte jag naturligtvis. Nu e den riven och packningsjäveln e hel. Nu har jag inte röntgat å provtryckt toppen än, men nog fan ska den hålla för 1.1 bar?! Packningen ser dock lite kass ut runt styrhylsornas hål, kan den ha kalvat lite vid monteringen å gett sig med tiden, att den gav sig när jag laddade fullt ett tag? Vet fan inte, men har nånting spruckit igen åker stora släggan fram! Vore väldigt tacksam för alla möjliga råd.

jimpa
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Hör med Jesper här på forumet, han har trimmat ganska mycket. Han gjorde ju bland annat den där 633 med turbo!
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Ja, d va just han jag hade hoppats på skulle se det här. Han har ju pysslat mkt med det här.

jimpa
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Ingen?! Det som brukar vara så populärt att diskutera turbo!!

jimpa
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp...............

Troligtvis är det toppackningen som har läckt..... Problemet är att toppen "lättar".....

Lösningen är att O-ringa blocket, vilket du kan läsa flera trådar om på denna sida om du bara söker.

Det går att utföra med motorn på plats i bilen om man har rätt verktyg osv.

//Jesper
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Vill gärna också tro att d inte är allvarligare, fast man har ju rätt lätt för att få för sig det värsta. Tror du inte d räcker med en B10-packning och rejäla bultar? Vill inte gärna o-ringa, men om det är som du säger, att det går att göra på plats så e d ju iofs ett hyfsat alternativ. Mången tack för svaret i alla fall.

jimpa
Je
722
Jesper_w
B10 packning.......... Hmm, kanske, kanske inte..... Tror inte att det hade hjälpt på 633:an iaf..... Kostar väl en del också antar jag...

//Jesper
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Ja, den är alldeles in i helvete dyr, så d kanske är dumt att chansa, men samtidigt tycker jag det verkar som om många använder just den nuförtiden utan att o-ringa. Och sen tror jag inte det finns många här omkring som kan o-ringa på plats. Ska undersöka saken.

jimpa
Je
722
Jesper_w
Vart bor du då???

O-ringa och en STD packning räcker troligen för dina (fjuttiga??) 500hk?? *LER*

//Jesper
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Bor i en skithåla som heter Ånge. Mitt imellan S-vall och Ö-sund. Å d e nog sant att d kanske räcker till "fjuttiga" 500 hk:) Men vem har sagt att man måste stanna där??:)

jimpa
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Jesper W. Om du har nåt smått och gott som ligger från tidigare byggen kan du väl maila mig.

jimpa
Je
722
Jesper_w
Hmm, tja, vad ska du ha tag på??

Lite flänsar har jag liggandes, aggregat är väl inte omöjligt att fixa heller.........

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.