AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.684

Köpa beg M5 tips?

Sida 4 av 7
Såg med den annonsen... vill minnas den var svensksåld, carbonsvart och uttagen i september 2000. Kanske nån som kan luska fram vilken bil det är med hjälp av detta och i såfall om den bytt ägare?
Det var säkert du Dawwe som var ute och trolla på Blocket :-)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
R*U*M 6*7*2

Har inte bytt ägare ännu.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Jaså har den varit ute till försäljning.

Ägaren är en fd arbetskamrat och jag kan verifiera att mätarställningen är korrekt.
Han har kört ytterst sparsamt med den om ens något alls de senaste åren.
Lanab: Jag har tidigare haft en hel del kontakt med ägaren. Han berättade för mig att han förmodligen kommer annonsera bilen längre fram i vår. Tänkt pris är ca 70 000 kr, de är inte värda mer säger han speciellt med tanke på att den har "Chromeline" exteriör o den minst attraktiva "Silverstone Point inredningen". Vill du att jag meddelar honom att du är spekulant för 60 000 vid en snabb smidig affär?

:D
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
henke lexus

Om det är rätt reg.nr som Ola skrev så har den bilen haft körförbud i 5 år, så han kan inte ha kört lagligt i sådana fall :)

Dawwe

Vad tycker du om prisbilden på 350k? :)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Gino: Närmare 350 än 60. Även om du tycker annorlunda.
Dawwe

Du drömmer, kom ner i verkligheten.
GINO: Då har han med allra största sannolikhet inte kört med den på fem år, den har antagligen varit avställd så länge. Jag har inte haft någon kontakt med honom på några år så jag kan inte säga varför han har haft den avställd så länge.

edit: Jag checkade upp den nu på car info och han har haft den avställd sen september 2013, alltså har han inte kört med den sen dess.
Varför vet jag inte som sagt.
Lanab: Snarare du som drömmer. Men köp du "den finaste M5 E39 man kan hitta" för dína 100' så ser vi andra fram emot trådarna där det visar sig att allt inte var som man tänkt. Kom ihåg att en fin bil kostar alltid mer än man tror. Antingen så betalar man bra när man köper bilen, eller så betalar man under resans gång. Enligt mig är det oändligt mycket "smartare" att betala mer för en bra bil, med bra historik och rimliga mil.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
henke lexus

Jag förstår, synd att låta en sådan bil bara att stå men den har haft en bra värdeökning under tiden iaf :)

Dawwe

Jag kanske inte håller med men respekterar din åsikt.
Var bara nyfiken på var din övre gräns går för dessa bilar :)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Av samma anledning skulle jag kunna tänka mig att ge 400++ för en fin-fin M5 E61 med sub 6000 mil. Kanske inte drömspecen men iaf. Några 600k skulle jag dock inte ge, till viss del för att den är vit. Länk

Och nedan den billigaste just nu, behöver faktiskt inte vara ett dåligt köp om allt stämmer (1 ägare samt ca 15000 mil) Länk
Dawwe

Du trollar bara, ingen med vett i skallen betalar 350' för en gammal 00:a

Hade det var en 03:a med 5000 mil på mätaren och få ägare då hade jag kanske betalat 350'

Betalar vad man tänkt? du försöker hela tiden i inlägg efter inlägg bevisa för dig själv, ingen köper dina gamla bilar för de priserna, speciellt inte när du heller inte har känsla för vad som är original eller inte.....
Lanab: Är det nån som trollar så är det du. Var skriver jag att jag skulle betala 350? Närmare 350 än 60, läsförståelsen är inte den bästa hos dig, kan vara flera saker med men det kan vi lämna där hän. 260 är närmare 350 än 60 eller hur? Även 210 är närmare 350, ja faktiskt till o med 206 är närmare 350. Om du vill veta så fick jag ett bud på min gamla E39 på 230k för ett tag sedan, men då backade jag ur, jag vill njuta lite av bilen innan jag eventuellt säljer den.

Till skillnad mot dig, o förmodligen de flesta andra, så köper jag en "gammal M" främst i syfte att behålla. Jag skiter i den eventuella värdeutveckling, oavsett vilket håll den går åt. OM jag skall sälja nån bil så sätter jag MITT pris. Vill ingen betala det så blir den kvar, inget mer med det. Men ju mer tiden går desto mer sannolikt blir det att OM jag verkligen beslutar mig för att sälja nån bil så kommer jag få det pris jag begär då jag kan vänta in rätt köpare, även om det tar 2-3 år.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
350 är mycket pengar, men återigen, en kompis till mej sålde sin 10000-milars '00:a i höstas för 289, fina bilar kostar och 350 för en 6000-milare finns det nog folk som kan tänka sej betala oavsett färg/inredningsspec.
Karlsson: Precis. Även om det är låååångt mellan sådan spekulanter. Var o varannan verkar mest vara ute efter att ”Köpa billigt, sälja dyrare inom några månader”. Lanab kan ju köpa tillbaka sin ”Bästa M5 E39 han haft” av den han sålde till? Så här ett antal år och 7000 mil (?) senare kan ju den bilen knappast vara värd mer än max 40k, det borde ju säljaren fatta. Enligt Lanab vill säg.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Ja det är långt mellan såna spekulanter, jag håller med, men köparen ville ha en orörd, lågmilad originalbil med perfekt historik, och då blir antalet till salu ännu färre än ev köpare.
Kan vara så att den som köpte den bilen resonerade relativt sunt. Han hade tittat på övriga objekt o insett att de flesta behövde åtgärdas på ett eller annat sätt, något han kanske inte hade lust med, för det tar tid o hur mycket det kommer kosta veta man aldrig i förväg.

289k tycker JAG förvisso är BRA betalt för en 10000 milare. 10000 mil är en sån där, enligt mig, "tveksam mätarställning", Bilen har precis gått så mycket att diverse olika "förslitningsdelar" kan vara dax att byta, som tex hjulupphängning, bromsskivor, koppling osv. Faktum är att din bil, som fått mycket (allt?) av det jag nämnt bytt förmodligen ett bättre köp för typ 220k, även om den gått 5000 mil längre.

Som sagt det finns objekt till salu, men de är inte bra nog enligt köparna (?) sett till priset (?). Säljarna vill dock ha rimligt betalt , de skänker inte bort bilarna, även om de förekommer enstaka "fynd", typ OlaO's bil. Sen har vi de som har fina (-re) bilar o begär en summa därefter. Som vanligt så jämför spekulanterna med "Billigaste på blocket" men glömmer i samma veva bort att den där billigaste behöver renoveras för typ 60k. O då är differensen helt plötsligt bara 40-50k till de finare, bilar som har klart färre mil på mätaren o med rimlig historik. Där får var o en avgöra hur mycket det är värt. Många som har finare tänker nog typ så här "Min bil kostar XXX. Vill du inte betala det så köp en annan. O det är ingen idë att du kommer tillbaka o försöker pruta när/om du inte hittar nån annan rimlig bil!"
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Lycka till hitta pedantskötta lågmilade facelift m5or for 200k..

En mer realistisk prisbilden finner ni här för prima lågmilade exemplar i länken nedan.

Kronan är inte värd mycket så flesta bilar försvinner från Sverige på export tyvärr.

Länk
Marw: Jag vill påstå att lycka till att hitta välskötta exemplar oavsett årsmodell vilka inte behöver åtgärder av något slag för under 200. Många "glömmer bort" o stirrar bara på priset "Men den här kan jag få för 100, varför ska du då ha 230 för din som är lika gammal?". De missar den enkla detaljen att om man ser sitt ägande lite längre än över 2-3 månaders tid o vill ha en "fin o nästan felfri" bil så kommer man få kosta på den. Jag brukar säg att antingen så betalar man (mer eller mycket mer) när man köper bilen, eller så betalar man (mer eller mycket mer) under ägandet då man fixar till allt för att nå dit man vill. Sen beror det så klart på vilket mål man har.

Jag har (hittills) gjort resorna själv på mina bilar, o det har kostat fläsk varje gång. Senaste och förmodligen sista resan gjorde jag på just en M5 E39. Initialt skulle jag bara byta bromsskivorna fram för bilen var i mer än tillräckligt bra skick i övrigt. Men sen började jag att störa mig på att man bara bytt lamellen vid kopplingsbytet vid ca 12000 mil, så kan man inte ha det. Det ena ledde till det andra o vips hade man fått för sig att "inga delar kan vara i tillräckligt bra skick efter 13500 mil" så jag bytte praktiskt taget alla slitdelar och åtgärdade alla kända och mindre kända "typfel" trots att det inte fanns några symptom. Då springer notan iväg, men nu är bilen 100% den är så helgarderad som en gammal M kan bli, o då menar jag utan att gå absolut beserk o renovera för 300-400k.

Min personliga åsikt är att oavsett miltal så bör man ändå räkna med att vissa typfel kan finnas eller vara på (kylare, kamsensorer, LMM samt bränslepum)

OM jag köper ytterligare en M så kommer det bli en superduper lågmilad, den får oxå kosta därefter, men då måste jag vara 100% säker på att jag INTE kommer störa mig på någon detalj eller vetskapen om att något kanske inte är 100% utfört så som jag tycker att det skall vara. Jag personligen skulle inte ha några problem att betala 400k för en absolut mint M5 E39 där allt är 100%, men hittills har jag aldrig sett en sådan bil o då har jag faktiskt även kikat på nån enstaka bil på under 7000 mil, det har alltid funnits nåt jag stört mig på :(. Nackdelen med för "fin" bil är att det blir svårt att använda den, därav att mina bilar står mest, men tanken är att köra mer framöver, iaf med E34 då jag är inte 100% nöjd med en detalj (5-10 mindre strenskott i fronten främst) o letar således en anledning att åtgärda detta, dvs skaffa många många fler stenskott :D. Just stenskott är det jag brukar störa mig mest på, även på 5000 milade, o då kan lika gärna finnas på 3000 milade med. En professionell förstklassig omlackering kostar från ca 100k (hela bilen, jag vill inte ha nån jävla nyansskillnad).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.