|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Lanab: Läs på om "Market för Lemons". Det är så det ser ut idag. Make your choice... | |
|
Vad borde jag begära för min då om jag skulle vilja sälja är ju frågan? Jag vet ju vad jag betalade så det är ointressant, men svensksåld, Imolaröd, 14500 mil, mycket ovanlig inredning, påkostad minst 120000 mellan 2014-2017 då den inte kördes alls . Jag har lagt ca 20 själv på originalfälgar, Bruyere club-lister (av Dawwe) och lite annat. Nytt o bytt: Nytt Bilstein B14 coiloverchassi (original finns) 4-hjulsinställning gjord Ny generator Ny vattenpump Nytt batteri Ny vevhusventilation Nya ventilkåpspackningar/utgående och ingående vevaxeltätningar Nya lör/spännhjul samt alla remmar Ny olja samt packboxar i låda och diff Ny OEM vindruta, bytt på BMW Nya yttre backspegelglas (9000:- nya på BMW) Nya lysen fram och bak, Hella OEM, så inget eftermarknadsjunk Ny huvisolering Uppdaterad Vanos Hela oskadda motorskydd/innerskärmar Inga pixelfel, renoverat i original mätarhus med svart botten Mycket bultar/skruvar/clips bytt, köpt nya på BMW etc etc Nyservad och nybes UA innan avställning i varmgarage + Ovanlig och attraktiv färg + Påkostad + Svensksåld + Skapliga mil + Rostfri - Många ägare, 14 på 19 år - Borlasystem om man är originalnörd, den är inte högljudd men inte riktigt originaltyst heller. - Omlackad, blank och fin men nåt proffsjobb är det inte - Viss målarglädje på motorn av föregående ägare, snyggt gjort men drar kanske av från originaliteten.. |
|
|
Karlsson: Jag kommer säkert få medhåll av Lanab men jag hade inte sålt för under 200k om jag absolut inte måste sälja o sitter mer eller mindre med skägget i brevlådan av någon tråkig anledning, jag tror Lanab håller med om priset men han vill nog helst betala i tjeckiska kronor istället, medan jag anser att det bör vara svenska kronor :D. Det spelar nästan ingen roll vilket pris du sätter. 250k få/inga lär höra av sig, får du 1-2 seriösa intressenter så kan det bli affär, efter 20-25% prut. Sätter du 200k så är det nog samma visa, lika få intressenter då med, o pruta lär de göra. Sätter du 100k så lär du få fler intressenter, men de flesta lär vara "bilhandlare" av ett eller annat slag, lycksökare vill jag kalla de, de är ute efter "snabba enkla cash". Jag skulle även annonsera i utlandet, du får en större marknad då o kanske lättare att hitta nån som uppskattar just din bil o allt som gjorts med den. Dessvärre så är det som så att de allra flesta jämför oftast med den "Billigaste på Blocket", sen att den billigaste i själva verket kan vara en katastrof som objekt det struntar man i. 14 ägare på 19 år är ingen katastrof, finns långt värre! Du skriver att lacken inte är "proffsjobb", det låter ju "så där". Det skulle jag inte uttrycka på samma sätt utan mer att den har har normalt med "lackimperfektioner" avseende ålder/mil vilka den fått efter omlackeringen... Så som du skriver så får jag intrycket av att den är riktigt risig i lacken, vilket INTE är fallet på de bilderna jag sett. Att det finns imperfektioner på en omlackad bil är mer regel än undantag, letar man så hittar man alltid flera "missar". |
|
| Du har rätt, risig är den absolut inte, blev jättefin efter polering. Och du har rätt i övrigt också, under 200 så kan jag behålla den till pension om det är så. Hade seriös spekulant på 215 förra sommaren men jag avböjde. | |
|
Nu försvann WOY394 (109k kr) Intressant om någon härinne plockade den. Eller om någon handlare möjligen köpte den. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Ola: Jag tror att den kommer dyka upp till försäljning igen, isf inom 1 månad, men då förmodligen utan de större (?) D2 bromsarna fram? Får jag gissa så satt det 355mm D2 fram med gissningsvis 8-kolvs ok, biter rätt mye mer än original. Dyker den upp igen så gissar jag att annonspriset blir 145k. | |
|
Kunde inte låta bli att kolla lite på WOY Hittade detta: 2000-10-17 Ibbenbüren 75,000 km Repair Jobs (0.00 hours) Det är sista noteringen från BMW. Gick ruskigt mycket första året? Vore kul att jämföra med serviceboken. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Karlsson72 Säkert fin bil du har men den är röd vilket sänker det lite, skojar inte nu..... Men jag säger nog runt 200' för din då det är en 00:a och inte 99:a Jag hade själv en -00:a, svsåld, 14000mil, körd i Norrland, 8 ägare, silverstone, Eisenmann Race, originalfälgar renoverade, 16:9 skärmar i nackstöden, komplett servicehistorik, ingen rost, lite lacksläpp på framspoilern, annars kanonfin och inte nerkörd. Planen var när jag skulle köpa den var att jag hade tänkt köpa en E55 AMG 06:a i Luleå men drog mig ur när jag såg M5an på annons i Luleå så jag åkte upp och köpte den direkt utan prut. Köpte den för 125´ om jag minns rätt, det var 3 år sen, bästa bilen jag haft, sålde den till en jobbarkompis farsa för 115', han tar hand om den på bästa sätt trots den nu körs på vintern, har rullat runt 22000 mil nu tror jag... |
|
|
Jag får faktiskt (!) hålla med Lanab om att ”solidröd”, även om det råkar vara Imola, är inte den snyggaste (mest eftertraktade) färgen (enligt mitt tycke/smak), men den åsikten delas långt ifrån av majoriteten. Däremot är det absolut ingen deal-braker om bilen i övrigt motsvarar förväntningarna kontra begärt pris :). Man kan inte låta färgen styra när det rör sig om 20 år gamla bilar (därför jag har två metallic gröna med grön inredning :D ), skick kontra begärt pris i första hand, färg/utrustning i andra. Eller så är man jävligt kinkig i båda fallen o inser att bilen man söker kostar över 250k. Jag har ingen aning om vilken Silverstone bil Lanab hade men lacksläpp låter ju mindre bra, det är en smal sak att fixa kostar typ 3-4k, orkar man inte ens fixa det på en fin-fin (?) bil så vad mer har man då väntat med? 16:9 i nackstöden är ovanligt men jag hoppas det inte var det som var bilens bästa egenskap... Att den körs på vintern numera anser jag peka i riktning mot att nuvarande ägare inte anser den vara ”fin nog att slippa vinten” eller att man helt enkelt inte vet bättre eller har det så gott ställt att vare sig driftkostnader eller eventuell värdeminskning/skador är ett problem, det är bara en bil... |
|
|
Dawwe Jag var tveksam till att sälja den till honom då han skulle köra den på vintern men suget för en annan bil var för stor just då. Bilder på min gamla M5 E39. Länk Länk |
|
| Lanab: Ser fin ut på bild, men det gör även min gamla rostiga Passat :D. Nä skämt åsido, men lite "roligt" att du typ "sågar" tidiga bilar (-99) när den du hade är så gott som identisk med de "problematiska" tidiga bilarna då den du hade är tillverkad 2000/01, alltså innan "den stora motorblocks revisionen" vilken gjordes för att minska "oljetörsten". Enligt mig kvittar det om bilen tillverkats före eller efter denna revision, Förbrukningen är individuell, dessutom är det sällsynt att en S62 är helt fri från externa läckage, med andra ord hur mycket olja som förbränns är svårt att säga, däremot kan man med säkerhet säga hur mycket olja som "försvinner" på ett eller annat sätt under x antal mil. De där 16:9 skärmarna i nackstöden verkar ha varit eftermonterade, inget som höjer värdet nämnvärt, hade nog inte gjort många kronor på värdet om det varit original heller enligt min åsikt. Man köper väl inte en gammal E39 för att den har massa "moderna" features, då är det bättre att köpa en random 3-4 år gammal "fullsmetad" premium tysk. | |
| "den stora motorblocks revisionen" vad innebar det? | |
|
Peder: Bli medlem på sajten i länken så kan du läsa på om M5 E39 Länk Kort sagt så ändrade man på cylinder-honingen samt andra kolvringar, iaf enligt den info som finns tillgänglig. Jag skulle som sagt gå på det enskilda exemplarets förbrukning, min mycket tidiga -98/06 tar ca 1 liter per 500 mil, absolut ingen fara. Det är först när förbrukningen (förbränd olja + läckage utvändigt) närmar sig typ knappa 200 mil som man bör fundera lite extra. Jag har sett bilar som enligt uppgift tar 1 liter på 150 mil utan att "blå-ryka" eller att det ens luktar förbränd olja om avgaserna, vart den där litern med olja per 150 mil tar vägen är ett mysterium :D. Men får jag gissa så kan även en icke optimalt fungerande vevhusventilation ha ett litet (eller stort!) finger med i spelet... |
|
|
Tittade på bilen. Den gick inte att provköra Ca 80 000 i kostnader för att få den att fungera som en m5. Motorn går som en påse nötter En bil för den händige Säljare Ademi har 85 bilar och har sedan september försökt få den att gå som en m5 och försöker nu hitta en idiot. Ägaren innan var också en bluffare från södertälje Som fick stänga pga lurad folk Körde från Karlskrona och blev väldigt besviken. Den ser bra ut på bilderna det är allt Annonsen nere. Bilen ej såld. Dom bode skämmas. Akta er!! Mvh Musti. Min 330 E46 går bättre |
|
| WOY394 | |
|
Musti: OK ett objekt av den allra sämsta sorten:(. Det var ett trendbrott alla gånger, dock inte vad gäller priset, utan skicket... Förstår jag dig rätt om jag säger att det INTE var en prisfråga gällande denna bil för dig iaf? Dvs det hade kvittat om du hade fått den för 80k, den hade ändå inte varit intressant? Det är just detta som "många" har svårt att "förstå". Vill man ha en bra bil på alla sätt o vis, så kostar de mer än 100k. Det är ju även OlaO ett "bevis" på, han köpte sin för 100k, men när han är "klar" med den o den är i mycket gott skick så ligger den närmare 140-145k, Så antingen så betalar man (mer) vid inköp eller "allt eftersom" under resans gång, där har ni "dagens sanning". |
|
| Aldrig hört att Imolaröd skulle sänka värdet på en M5 snarare tvärt om med tanke på hur mycket intresse jag haft på bilen pga enbart färgen, men alla dagar är en lärodag. Kan dock hålla med om att det finns "snyggare" färger på M5, men 50% är ju carbonsvarta, och 35% avus/Lemansblå och hur kul är det? | |
|
Karlsson: Jag vill till o med generalisera så grovt att "solidröd" oavsett vad för namn färgen har är sällan "förstahands val" nästan oavsett vilken bil det rör sig om. Jag har själv ägt en Misanoröd (solidröd!) M5 E34, gillade inte färgen men då allt annat var "rätt" så... Solidröd hör hemma på Ferrari, enligt min åsikt. Jag tror inte att Imola sänker värdet men det höjder inte heller. Däremot tror jag att en del kan tycka att "man syns för bra i en solidröd bil"? Jag gillar Carbonsvart mest, följt av de i olika metallic blå (ej Silverstone!), grönt o sedan de "silvriga" sist. Sen finns det ju en hel del fin-fina Individual, jag räknar dock inte de gröna bland dessa, möjligtvis Orinoco undantagen. |
|
|
Dawwe Håller med dig men att du inte gillar Silverstone beror bara på att jag haft den färgen eller hur? Hur kul är carbonsvart eller lemansblå då? var och varannan M5 E39 hade ju det. |
|
|
Lanab: NEJ! Silverstone är (för!) silveraktig för min smak, silver (i alla dess varianter) är det jag gillar minst. Du kan se att jag tyckt detta även långt innan du kom med i bilden :D. Och, Silverstone före Imola i min bok iaf. Slutligen, min gamla inte så fin solidkulörta E34 M5 (Misano): Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.