|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag plockade isär min m30b32. Det visade sig att blocket är uppborrat 0.25 ÖD. Alltså 89.25 nu. Men när jag mäter kolvarna så är de original, de är 88.97. Vad jag vet så bör det vara 89.22 mm kolvar igentligen. Frågan är då jag inte är jättekunnig: spelar det någon som helst roll eller måste jag köpa ÖD kolvar när jag sätter ihop den igen? Funkar det att köra originalkolvar? Mvh Petter! | |
|
Det kommer inte att bli bra att sätta i standardkolvar i ett uppborrat block. Jag har i och för sig aldrig hört talas om att någon gjort det men det beror nog på att ingen kommit på tanken att göra det. Om jag får gissa så kommer motorn "att fungera" men du kommer att få lägre kompressionstryck eftersom kolvringarna inte kommer att täta lika bra och framför allt kommer du att få mycket kolvslammer. Väldigt mycket skulle jag gissa. Men vänta litet. Satt kolvarna i motorn när du plockade isär den? Om så är fallet skulle jag gissa på att du mätt kolvarna fel. Du borde dessutom kunna läsa på kolvtoppen om det är standard eller överdimensionskolvar du har. Jag ställer mig ytters tveksam till att det suttit standardkolvar i ett uppborrat block om motorn låtit bra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.