AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

325i -05 gick felfritt igår, konstiga ljud och konstig idag

Körde min bil till jobbet igår som vanligt, körde hem som vanligt.
Lät den stå under natten, går upp, skit kallt ute, startar bilen, den startar ändå hyffsat snabbt och smidigt.

MEN!

Märkte direkt att motorn lät helt annorlunda. Motorn gör massa klack ljud, känns som den saknade kraft när jag körde 50 meter och lät som en väldigt ljuddämpad kulspruta (lite överdrivet kanske) vid gaspådrag, men snabbt hostade och klackade den. Gick ur bilen, ser att röken bak hostas ut i takt med att bilen hostade.

Testade starta den nu när jag kom hem, samma visa då, ingen skillnad alls.
Glykol nivån är bra, måste dock fylla på olja till och från när den varnar för låg oljenivå. Men detta gjordes för 1-2 veckor sedan och igår när jag kollade oljan (i displayen) så visade den ok.

Är det dags för mig att dra upp plånboken, eller beter den sig bara såhär för att den är kall?
Väldigt svårt att beskriva, men känner givetvis av och hör när motorn beter sig annorlunda.

Ska jag testa köra en bit och få den lite varmare, eller kommer jag bara att skada den?
Några tips?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som frusen vevhusventilation...

Kör den inte innan du ställt in den för upptining i varmgarage och därefter kontroll hur den går efter det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Johan B

Tack för snabbt svar, ifall man inte har tillgång till något varmgarage vad har du för tips att göra då? Ser att det blir nollgradigt på tisdag, bör jag vänta tillsdess och testa igen eller tycker du jag ska bärga den till en verkstad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle inte köra den innan den tinat upp - risk för att motorn trycker in olja i någon/några cylindrar = kan bli dyyyrrt som Bosse bildoktor brukar säga! ;)

Kolla om det finns någon verkstad av något slag eller liknande där du kan ställa in bilen över natten.

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
Om det nu skulle visa sig vara frusen vevhusventilation, vad kan det då vanligtvis tänkas bero på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kondensvatten från motoroljan som leds in i VV och fryser där och bildar proppar.

Mycket kortkörningar utan långkörningar där motoroljan kommer upp i riktig arbetstemperatur längre sträckor gör att vatten ackumuleras i oljan.

Långa oljebytesintervall förvärrar situationen.

Jag körde alltid med täckta njurar under vintern på E46:an då VV sitter direkt i kylande fartvinden. Detta höjde temperaturen avsevärt i VV...

Mvh
Johan B

För er med liknande problem så fick jag upp detta i min Carly som jag beställde dagen efter detta hände:

”Engine / Motor
Fault Code: 002E81
Fault Explanation: Electric coolant pump, speed deviation Fault Code: 0029D1
Fault Explanation: Misfiring, Cylinder 5”

Kanske sparar någon lite tid iallafall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.