AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.418

BMW N47 kamkedja problem?

Ve
7
Vestas1
330iA e46 -00
Hejsan! För drygt en vecka sedan så köpte jag en bmw 320d e91 -08.
En kompis sa till mig att den modellen hade mycket problem med deras kamkedjor efter det så har jag googlat lite och jag har själv blivit lite osäker om detta även gäller min bil. det hörs inte när jag sitter i bilen men det hörs lite när man står vid motorhuven så det är ingen överdrivet högt ljud.

Ve
7
Vestas1
330iA e46 -00
Skulle vara otroligt tacksam om jag fick svar. Se länken för att se video på youtube

Transocean
Rasslar rejält. Endstadium som medicinare kallar det. Tyvärr. Det hörs hur kedjan hoppar på tomgång.
Ve
7
Vestas1
330iA e46 -00
Fan också, är det över huvud taget tryggt att köra med bilen eller är det stor risk för motorhaveri?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nej jag skulle inte köra med den, tyvärr så är det där en tickande bomb.
Bytte på min och den rasslade något mindre kanske. Bmw ville ha runt 35 000 för byte! Köpte kamkedjesats och övriga packningar från autodoc. Men det gick på 20000 ändå totalt inkl oljebyte kylarvätska och ac påfyllning.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den kedjan känns lite väl slapp. Den måste du göra nåt åt.
Bmw hade förut en aktion på många äldre modeller, men vet inte om den fortfarande finns kvar. Ring och lyssna med dom.

Har du tur så kan det räcka med att byta ut sträckare/spännare. Det beror på hur mycket kedjan är uttänjd. Det låter som den är rätt slapp, så du ska ha en väldig tur om kedjan klarat sig inom gränsvärdena.

Jag hade inne min för nån månad sen bara för att jag ville veta hur det såg ut. Den lät lite, men inte alls mycket. Kedjan va okej, men det byttes spännare. Låter knappt nåt alls nu.
Så in med din bil nu om du inte känner att du kan göra det själv.

Sen angående kedjan i allmänhet så finns det en del problem, men dom är långt ifrån lika stora som vissa vill måla upp att dom är. Känns som vissa tror att är frågan om när, och inte om. Det rullar massor med bilar ute på vägarna med dessa motorer. Slår man ute det så blir det nog inte många procent till slut.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Repat 5 st de senaste 4 åren motorbyte i 3 st rep i 2.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, vet du på rak arm vilka årsmodeller de reparationerna gällde?

Min uppfattning efter att försökt läsa in mig i "ämnet" är att de stora problemen var mellan ca 08-11, därefter verkar problemen med kamkedjan/spännaren nästan ha försvunnit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sp
34
spabax
320d E91 -10
Vad tror ni om denna?

Behöver kedjan bytas? Har kört ca 1000 mil med detta ljud men vågar knappt köra mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.