|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ändrade behov gör att jag behöver kunna stoppa in 3 knattar i baksätet vilket inte lirar med bilen jag kör idag. I övrigt är det inga andra krav förutom att jag inte vill ha en ren elbil. Budget: max 500' Min shortlist då: -530i eller 520D IE -Nya 330i -A4 -A5 -A6 Bubblare: -Passat GTE -Golf GTI - Peugeot 508 Någon annan modell jag bör ta med? Någon av dom jag listat som är "given"? Tacksam för input! | |
| A4, A5, Golf och 3-serie blir ju väldigt små för 3 personer. Hur stora är barnen? Ska du ha stolar till dem också? I så fall tror jag du kan glömma dem helt. | |
|
Bmw 340i f31, är den för gammal eller skulle det vara ett alternativ? |
|
| Passat GTE är väl förmodligen det mest förnuftiga alternativet... Håller med Andras om att A4, A5, Golf och 3-serien kommer kännas trång om man ska lasta 3 personer bak ofta. Du får ju in en 530e i kalkylen, men om du köper den helt privat och inte kan köra mycket på el så är det ju några nackdelar så som sedan, sämre lastutrymme än en vanlig femma och du maximerar ju inte skattefördelarna fullt ut om du ändå inte påverkas av förmånsvärdet. | |
|
Grabbarna där bak är 5-7 år och sitter på bilkudde, så inga stora grejor alltså. Men visst, en golf kanske blir smärtsamt för alla. Angående F31 så tycker jag den är ok även om sportstolen är i smalaste laget. Tog en offert på en 330D men rabatten var inte bättre än IE på femman så den kändes inte prisvärd. Passaten känns ju inte jättekul men ekonomin är ju hyfsad på en sådan. Ska kolla 530e och se hur priserna ligger. |
|
| Hur kan nya g20 vara för liten för 3 barn i baksätet? | |
| Passat GTE är tillgången i princip obefintlig på så där är du förvisad till begagnat eller hallbilar. Men om du köper privat spelar det ju ingen roll. | |
| Om det blir en laddhybrid så blir det garanterat på företaget. Står redan i kö på GTE men leverans Q4!!! Kan nog inte vänta in den som det känns | |
| Volvo XC60? | |
| Grand Coupé 4 serie! Mvh | |
|
Vilken/vilka motorer är vettigast hos Volvo? @Lövet brukar ha bra koll på dom har jag för mig XC60 har jag sneglat på men har ingen bra kontakt i Volvo-världen så jag har inte undersökt så noga där. 4GC är supersnygg och borde väl funka |
|
|
Kan säga att F3x är mindre bra för tre personer (även små) i baksätet. Det kan funka om det bara är bälteskuddar men är det tal om stolar med sidor så är det när på omöjligt. Det som gör det mindre lämpligt är sätets skålning ut mot dörrarna. Hade det inte varit för skålningen så hade det antagligen funkat. Men nu så åker de personer som sitter ytterst inåt i bilen pga skålningen och det blir jäkligt trångt mot mittplatsen. Tror på något av de större nämnda alternativen. |
|
| d4 ( 190 hk ) awd i xc60 har min far och det funkar jättebra. De är väldigt bekväma och sköna att åka i | |
| Även XC60 finns ju som hybrid... | |
|
Daagis: Samtliga Volvomotorer har samma 4-cyl 2l bas så upplevelse vad gäller ljudnivå och vibrationer är identisk på alla med samma drivmedel. Motorerna är väldigt konkurrenskraftiga i sin klass men naturligtvis har upplevs de tunnare jämfört med sexcylindriga. D4 är en utmärkt "vardagsmotor" men så speciell är den förstås inte. D5 har ganska mycket mer vridmoment på låga varv, bland annat genom en tryckluftstank som sätter igång turbokompressorn på lågvarv, men ljud mm är förstås samma. Inga motorer är "dåliga" och några fallgropar finns inte. Köp förstås automat. ------- //Lövet |
|
|
Tack Lövet! Jag ska ta mig till en volvohandlare och prova. Den enda variant jag provat är faktiskt T8 som @acey menar. Den ligger väl något för högt i pris för mig den här gången även om förmånsvärdet jämnar ut en del. Trevlig bil dock! |
|
|
Är lite i samma sits då vi behöver en bekväm långfärdsbil med rimlig bränsleförbrukning. Har kokat ner det till nya 3-serien, X3, 5-serien och nya A6 (som Audi har bra kampanjer på nu). Troligtvis så hade nya trean passat oss bäst, men touringen kommer inte förren oktober enligt det senaste jag hörde, och vi behöver byta bil till våren. Nya X3 och femman är båda trevliga bilar, men stör mig lite på att man får ”gammal” teknik trots relativt ny bil (tänker på förarmiljön). A6 har jag inte kört än, men hade förra generationen några månader så vet ungefär vad jag kan förvänta mig. |
|
|
@dd88 vad är det för kampanj på A6 som du tycker är bra? Jag har en offert på A6 sedan 204 hk diesel på hela 550’ Proline sport + några extra options. Långt ifrån fullmatad, tycker den är tokdyr. Fin bil är det ju förstås |
|
|
Sedanen är dyrare än kombin när rabatter är dragna. A6 Avant 40 TDI 204 hk S tronic Proline Edition Business by Audi-pris*: 395 200 kr Länk Ramavtal gäller dessutom. ------- //Lövet |
|
| Dagis: Tänkte i första hand på privatleasingen, 5400kr + försäkring för 3 år, 6000 mil. | |
|
Då förstår jag, det lät ganska ok. Är nog jag som snöat in på min spec för mycket. Är det billigare med kombin? Lite ovanligt eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.