AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.392

Automaten växlar konstant vid 80km/h

Upplever att automatlådan växlar väldig mycket när man ligger i och runt 80/km. Ofta hamnar trafiken i just denna hastighet och noterar att det växlas väldigt mycket här, vilket jag inte märkt på tidigare automater jag haft av annat märke. Vid ett tillfälle blev det så irriterade att jag gick över i manuellt läge och lät den ligga på en växel där så länge farten var runt 80. Ökas eller minskas marschfarten märks inte samma fenomen och jag har heller inte märkt det i sportläge när motorn går på högre varv. Vad beror detta på?

Mediaquestion
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är det så enkelt som att lådan har åtta växlar och hela tiden strävar att ligga på optimalt varvtal för motorns vridmoment och ekonomi?! Har du en 5/6 växlad låda blir det större register för varje växel och inte lika märkbart.

Sen kan det bero på att du kör ojämt och gasar mer eller mindre. Då ökar du anledningen till att bilen väljer annan växel.

När du kör i sportläge behåller den växlarna högre upp i varvtalet och därigenom får du färre växlingar även om du varierar hastigheten.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Japp, lådan har 8 växlar!
Ja lite ojämnt blir det med automatik i just den där 80-hastigheten med medtrafikanter som spontanbromsar och liknande 😂 ...har därför varit extremt noga med att hålla jämnt gaspådrag, men den är oerhört känslig just nästan precis på 80-markeringen. Varvtalsmätaren pendlar mellan 1-1,5 här beroende på växlingen den gör.

Mediaquestion
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jag märker knappt när min växlar, 8:an är ju en ren överväxel. Rycker din borde du kolla upp den! mvh
Jag kan inte påstå att den rycker, är en vanlig växling bara det att just i den givna och runt den givna hastigheten växlar den mycket, så det i sig blir irriterande. Det är precis som den är kalibrerad att växla typ exakt på 79,8 km/h och när man passerar det upp och ned så växlar den helt sonika.

Mediaquestion
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kör 82km/h så är problemet löst!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Passo222: Länk Även den sjunde växeln är en överväxel. Sjätte växeln har utväxlingen 1:1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.