|
|
|
|---|---|
|
Trots att jag har ac:n på auto går det att reglera fläkten manuellt med de två knapparna, hur kommer det sig? Mediaquestion | |
| Jag tänker att den håller temperaturen om du har på auto, men med högre fläkteffekt gör den det snabbare, men med konsekvensen att det blåser och låter mer. Du kan därför reglera ned effekten om du uppskattar ljud och vindkomfort högre än maximal kyla/värme på kortast tid. | |
|
På min gamla e91a så var allt auto när jag hade på autoläget. Å ändrade jag flätkhastighet eller var den skulle blåsa så gick den ut autoläget. Men på min f11 så har jag 5st autolägen på fläkten, slår jag av auto har jag typ 10st steg. Så man kan välja om den ska blåsa mycket eller lite fast även reglera flödet själv. Ganska fint tycker jag, då jag kan låta den blåsa lite hårdare då de är varmt eller kallt ute men ändå bibehålla autoläget |
|
|
Aha, tack! Mina tankar gick åt samma håll! Är min första BMW och jag blir ibland förvånad över att de blandar funktioner som är helt automatiska med som i detta fall manuella manövrar. Finns ju även en liten ratt mellan de mittersta inblåsen där man kan reglera kallt/varmt inflöde trots den förvalda temperaturen på acn. Mediaquestion |
|
| Det där vredet har jag däremot inget bra svar på varför det behövs. Har mitt ställt mitt i och haft det där i snart 4 år. | |
|
Det blå-röda reglaget låter dig blanda in kalluft till panelutblåsen som ej har gått igenom värmepaketet. Kan vara praktiskt då du har värmande sol men fortfarande vill ha varmt om fötterna. Även jag brukar ha det för det mesta i mittläge. Man kan jämföra reglaget med Volvos Airmix som introducerades första gången på 1973-års modell av 140. Fanns även på 850. Skillnaden är att på Volvo fick man alltid blås men på min F11 stryps flödet till panelen om klimatanläggningen tycker det är för kallt. Den femstegade fläktfarten i autoläge är ett sätt att reglera lutningen på fartkurvan för fläkten då temperaturen närmar sig inställt värde. Lutningen är brantare ju högre värde du väljer. I läge 1 (flackaste lutningen) kan faktiskt fläkten gå med full fart. Men då ska det vara rejält hett i bilen. Jag startade min F11 en gång då det var över 50 grader i kupén. Då gick fläkten med högsta fart oavsett vilket läge jag valde för fläktfarten. Men det dröjde inte lång stund förrän det blev skillnad i fart mellan lägena då kylningen hade pågått. Mittläget fungerar för det mesta i de flesta fall utan att man behöver bry sig. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Aaaaaa, ja airmix-reglaget i Volvo vill jag minnas i en 850 jag hade. Tack för förklaringar. Fortfarande lite ovan vid BMW-lösningar på saker som man är van vid funkar ganska lika på olika märken, men BMW har löst lite eget, ofta med väldigt bra resultat. Körde BMW-mc och där kunde en sådan lösning skönjas i att blinkersreglaget var uppdelat på två knappar istället som brukligt en, ovant i början, men funkade fint när man vant sig! En annan sådan sak jag noterat på nuvarande 318 är när man lägger i dynamiskt sportläge och antisladdsystem kopplas bort, men man får ett meddelade som säger något i stil med att körstabilitetskontroll mu är inkopplad och det avser ett annat system som då läggs in som jag förstått det. Mediaquestion |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.